|
|
|
|---|---|
|
hej tänkte byta motor i min bmw nu i vinter från en m20b23 till m20b25 och undrar hur mycket av elsysytemet ja måste byta? har snackat med några och vissa säger att om jag tar en motor från en 87 ,88:a behöver ja inte byta nåt. eller ska ja köpa en ny m20b23? | |
| köpt en helt ny :D motor r | |
| okej fattar inte riktgigt va du menar med det. om du menar ny motor så är det vad ja ska göra men undrar hur mycket av elsystement ja måste byta ut. | |
SpineKracker |
Hur mycket el som behöver bytas beror väl på vilket insprutningssystem du har. Rekommenderar dig att söka i ämnet, du lär hitta massvis! MVH Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
|
De allra flesta M20B25 är katalysatormotorer, vilket innebär att det sitter Motronic motorstyrning på dom. T ex sitter fördelaren i framänden på kamaxeln, och det finns en s.k. DME (styrbox) som sköter tändning/insprutning. M20B23 har mig veterligen aldrig gjorts med Motronic, så dom motorerna har bl a konventionell fördelare, en enklare styrbox för insprutet och annorlunda bränslematning (det skiljer t ex på bränsletrycket). Oavsett om du väljer att behålla 323:ans original-insprutning eller använda 325:ans, blir det en del konverteringsjobb. Ska du ha 323:ans insprut, måste du även ta tändsystem inkl. fördelare från den. Tyvärr har M20B25 ingenstans att sätta 323:ans fördelare - den sitter ju i motorblocket, och drivs av kamremmen via en kort axel. Axeln finns även på M20B25, men det är inget hål i motorblocket för fördelaren. Går troligen att borra/fräsa upp, men då behövs nog en mindre mekanisk verkstad. Ska du använda Motronic-systemet, lär du behöva byta kabelhärva, bränslepump (kanske också bränsleledningar) och montera Lambdasond (även om du skippar katalysatorn behövs den för att motorstyrningen ska funka). Hur du än gör blir det alltså ganska mycket jobb och pyssel. Avråder från operationen - bättre att köpa en 'färdig' 325:a att bygga på! /// Gunnar E. |
|
|
Köp en 2.5:a komplett, se till att få med grenrör och första delen på avgassystemet där lamdan sitter och givetvis kabelhärva med box och allt. Är inte så fruktansvärt svårt byte, lite jobb blir det och lite frågetecken blir det säkert under tiden men då finns ju forumet :-) Du får ju bättre försäkring eftersom det är en 320 också. |
|
| okej,,har fått lite svar men det sitter väll inte lamda på 87:an och 88:an? och det är en 323 jag har och ingen 320. men vill görna ha fler svar och tips. | |
|
Ok blev fel där på modellen, jo på 325:an satt det lamda från -87 var första året dom började med motronic innan var det le-jetronic och du har troligtvis l-jetronic på din 323. En kompis hade en 323 för några år sedan och den bytte han motor i till en 2.5:a från -89 gick faktiskt riktigt bra den bilen. Har du testat söka inlägg borde finnas massor i det här ämnet. Ska själv i med en Alpina B6 2.8 i min 320 lite mer bekymmer där eftersom det är m30 motor men det går. Lycka till föresten |
|
| oekj dit projekt låter roligt, men ja har nog le-jetronic för det är 86:ans motor i min och det är ju sista 323 och 87 kom första 325:an. så då började dom med motronic direkt i 325:orna. vad böt han i elsystemet in bil? | |
| Han bytte ut hela kabelhärvan till den som följde med 2.5 motorn, kolla mektips finns en som gör om en e21 323 med l-jetronic till motronic finns kanske något tips där också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.