|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW åkare och skruvare. Min bil lider av dåliga lameller som slirar vid kraftigare gaspådrag. (så kraftigt det kan bli med en diesel :) Eftersom jag har skruvat en del med bilar så tänkte jag att jag skulle försöka byta kopplingen själv.Min mekvana är främst på bilar äldre än 10 år så det är en spännande tanke. Har läst mig till att det sitter ett dubbelmassesvänghjul i bilen och det låter svårmekat. Någon som bytt koppling på e46 med dubbelmassesvänghjul som vill avråda mig? Kanske någon som vill råda mig och förklara hur man gör ;o) Särskilda svårighetsmoment och specialverktyg mm. Mvh J | |
|
Ingen som vet?.. Förmodar att många har bytt på e36 men kanske inte så många på e46. Någon med erfarenhet av dubbelmassesvänghjul alls. Vad är det egentligen? |
|
|
Hej Har du kollat om det verligen är lamellerna som är slitna(mäta hur? vet ej!), jag har haft problem med slirande koppling när min bil hade gått ca 8000 mil, men efter en justering hos BMW försvann problemet. Vad jag kommer ihåg så var de inte så blodigt dyrt och göra det hos BMW beroende om man var tvungen att svarva kopplingen eller ej. Om du ska göra det själv så kan man ju alltid köpa en rep-handbok den är ju förhållandevis billig och man kan ju ha nytta av den senare. //Kalle |
|
|
Jag är ganska säker på att det är lamellerna. Bilen har gått ca 22' mil och de har känts lite slitna ett par tusen mil till de nu börjat slira. Vad var det som justerades på din bil? Exakt vad skulla man ev. behöva svarva? Skulle gärna skaffa en Heynes handok men sist jag kollade så fanns det inte till dieselmodellen..Finns det andra fabrikat på verkstadshandbok?? |
|
|
Hej! Jag har en verkstadshandbok för min 320d -00. Den är på tyska men det kanske inte är så stort problem? Boken heter : BMW 3er Reihe - So wird's gemacht , av H.R. Etzold. ISBN nr: 3-7688-1155-7. Tar upp följande dieslar: 2,0l 115 ps från 9/01 2,0l 136ps från 4/98 2,0l 150ps från 9/01 3,0l 184ps från 9/99 3,0l 204ps från 2/03 plus en massa bensinare .... MVH - Peter |
|
| Bilderbok för mig = dålig på tyska. | |
|
Hmm konstig att lamellerna inte har slirat nu på nästan en vecka. Man kan tro att det har med utetemperaturen att göra men det var ju mycket kallare innan de började slira.. |
|
|
Jag vet inte då jag bara nämde för verkmästaren att den slirade och vekstaden fixade det, det kan ju vara värt att kolla om det verkligen är lamellerna och förresten har min bil gått nu totalt ca 24' mil utan problem. det var svänghjulet som behövdes svarvas ev. bytas om den var allt för dålig/bränd. jag vet inte kriterierna på hur ojämn den får vara. //Kalle |
|
|
Köp den här: Länk Dyr javisst, men _ruskigt_ bra att ha. Rena guldgruvan för gör-det-självaren. Kan beställas via Bokus. På engelska. Mycket mycket mycket bättre än Haynes böcker...jag lovar. /J |
|
| ...tänk om de hade en bok för dieslar också...:) | |
| Ngn som vet om det finns mekbok för dieselmodellerna e46 (Engelska, Svenska)? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.