|
|
|
|---|---|
|
Bilen verkar ta lite kylvatten och ryker duktigt vitt och blått när den är kall. (Inte bara kondens från avgassyst.) Ibland hugger det tvärstopp när jag försöker starta. Vatten i cyl? Temeraturen är stabil och värmen fungerar bra. Bilen har inte gått varm någon gång | |
| hur länge har du haft bilen?en kass packning kan visa sig ett tag efter att den gått varm!vid kall väderlek kan en bil ryka vitt utan att det behöver betyda något!blå rök tyder på att olja kommer in i förbränningsrummet på nåt sätt,svart tyder på nåt fel i insprut(får för mycket)tvärstopp kan betyda att tändningen står fel(tänder innan kolven vänder) | |
|
Har kört bilen i 11 000 mil och den har aldrig gått varm under dessa mil. Visst har den rykt lite vitt förut under vintrarna med det är värre nu. Bilen drar ingen olja och blåröken försvinner när den blivit varm. Tändfel tror jag inte riktig på eftersom det blir riktigt tvärstopp och det inträffar kanske endast vid 5% av startförsöken. Det som förbryllar mig mest att motortemperaturen ligger stabilt i rätt läge. |
|
|
Ja nu är ju inte saab liknande bil men jag råkade ut för det på en saab jag hade ..stabil temp men rök som sjutton vid kall motor men den misstände rejält då jag startade den .. men i allafall så var det stabil motortemp.. det var toppackningen som hade rykt.. annars hur går bilen Bimmer |
|
| Bilen går bra. Den brukar tappa några burkar precis när det startat men efter ett tryck på gasen hoppar alla cylingrar igång. | |
|
ok men det låter ju onekligen skummt det där att den tvärhugger ibland när du skall starta.. du kanske borde åka och ta ett komptest och kolla om du eventuellt har avgaser i vattnet Bimmer |
|
| Har samma problem med min och den vet jag tar in kylarvatten, MÅSTE ta mig tid att åka till garaget. Har exact samma problem vid starten och avgaserna men bilen går kanon när den är varm, låter som om startmotorn kärvar men tror inte det är felet. Skulle tro att det handlar om packningen, så fort jag får tid från jobb och barn så ska ta itu med det om du inte hittat någon annan lösning så återkommer jag med hur det gick för mig. | |
| Tog ur stiften och drog runt på starten. Sprutade vatten ur 3:an. Plockade av toppen (blä vilket tråkigt jobb). Packningen såg bra ut med blotta ögat. Ser ut som en liten spricka mot en kylkanal vid 3:an. Blir nog att byta topp eller motor. | |
| nog vatten i cylindern som tagit emot när den varit på kompression på 3an,eftersom vatten inte går att komprimera!eller har jag fel?känner en som har en 525 93a,en slang gick sönder,han körde lite till(hur man nu kan göra det)fyllde på vatten körde lite till!!!ny topp på bmw+jobb 20000kr,bmw överlag är ju väldigt känsliga för överhettning,men det verkar ju konstigt om du har kört 11 000mil utan problem! | |
|
Jo det känner ja till, kallas för hydraulstroke på facksnack. Har plockat ur motorn (urk....!) och skall hämta en "ny" i morgon. Fick tag på en likadan M50 vanos, 6500 mil för 9500 pix. Kostar o dansa i stan! |
|
|
Puh! Nu är motorn bytt. Är det några fler som har haft liknande problem med M50b25 vanos motorn? |
|
| Torpedo: Jo exact samma fel på min.. ska kolla om det är spricka eller packningen här sen. men den har gått så här i 1,5 år haha.. dock inte cylinderbortfallet.. det kom nu bara för 2 månader sen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.