|
|
|
|---|---|
Leibel |
Funderar på att skaffa mig en e30 som pendlarbil men undrar lite hur förbrukningen är (vet att det finns angivet på modellguiden) i stan och landsväg. hade tänkt mig en 318 eller eller 316 av senare modell. vad drar era bilar (vid lugn körning) och hur kör ni med dom (landsväg/stan)? mvh |
|
316i = 0,92 318i -83 = 0,89 318i -88 = 0,93 Enligt Autopowers modellguide |
|
| När jag snålkörde och följde hastighetsskyltarna över en sträcka på 12 mil, ca 5 mil 110 och resten 70, 90 och lite lite 50 km/h, så ska den ha dragit 0,67 :o :o | |
|
Har ägt min 318i -89 sedan -91 och kört 24000mil och har en blandad förbrukning på ca 0,81-0,84lit/mil. Toppnoteringen är 1,11lit/mil med husvagn efter, och bottennoteringen är 0,59lit/mil vid "extrem" landsvägs körning. Dessa noteringar gäller hela tankar eftersom jag alltid tankar fullt och kollar förbrukningen. Hade en 316i-90 som jag körde ca 1500 mil med, den var t.o.m. lite snålare - runt 0,75-0,78lit/mil i blandad körning. Således mycket snåla bilar utan att man kör speciellt snällt med dem. |
|
|
Har liknande erfarenheter som mr christian. Efter 17 år och 27000 mil med 318 M40 sedan -88 kan jag säga att den drar nästan alltid mellan 0,8-0,9 l/mil utslaget per tankning. Runt 0,85 vid blandad körning är vanligaste resultatet. Jag har någon gång lyckats komma under 0,8 vid försiktig landsvägskörning och jag har aldrig passerat 1 l/mil utan släp. Märkligt nog är skillnaden inte alltför stor om du ligger på 90 eller 140 km/tim. |
|
|
Hej, har ägt närmare 20 E30 av olika modeller. Många 318. Precis som de andra skriver är det nästan en bedrift att få en 318 att dra över litern. Annat är det med en 320...T.o.m. en 325:a är snålare. Rekordet på snålkörning jag lyckats med en 318(M40) är 0,69L/mil och med en 318(M10) 0,72L/mil. Gr8ride |
|
|
Jag vet att en 316E30 av en viss årsmodell drar betydligt mer än de övriga, vet inte varför men det framgår även i instruktionsboken, har för mig det är 90ans årsmodell. En del får sina 316E30 att dra mer bränsle än 318E30 pga en motor som får jobba mer, speciellt vid landsvägskörning med lite högre tempo tror jag en 318 kan vara att föredra. Vid statskörning är 316E30 att föredra. Personligen skulle jag satsa 318 för 316, (ifall man inte hittar en verkligt fin och prisvärd 316 i bättre skick) då de 15 extra hk märks och försäkring + bränslekostnader är mycket likvärdiga. Satsa 318isE30, förutom det högre inköpspriset så finns det verkligen inget annat än fördelar med denna modell. Det är märkligt att jag kör 0,85l/mil (alltid under 0,9) blandad med min 323E21, inte mycket högre än för 318/316E30, men då talar vi om 80% landsväg. Sommartid har jag varit nere på 0,85l/mil vid riktig blandad körning dvs 70%landsväg/30%stad. 50/50 motsvarar 0,92l/mil. Högsta notering är ca 1,15l/mil med 90% statskörning vintertid med ständiga kallstarter vid sträng kyla. |
|
Leibel |
Ska ha bilen som åka till jobbet bil och ja gör 4st kallstarter per dag och kör 7km per gång. och bilen går i 70-90 dom 7 kilometrarna. har haft ett par 318 e30 tidigare med m10 motor och förbrukning på 1 litermilen brukade vara standard för mig. visserligen medst kosrta stäckor och vintertid. har en micra -93a nuoch den går väl billigt så men börjar inse att ja inte ska försöka åka nått annat än bmw på vintern för det slutar ändå alltid med att ja köper en tillslut ändå...... =/ |
Leibel |
frifart >> "Jag vet att en 316E30 av en viss årsmodell drar betydligt mer än de övriga, vet inte varför men det framgår även i instruktionsboken, har för mig det är 90ans årsmodell." intressant! du kan inte få fatt i mer info ang detta? mvh stellan |
| Min 316i-89:a som jag hade under ca 1 år drog i snitt 0.82l/mil under den tiden. Då var det ca 70% stadskörn och 30% landsväg. | |
|
Kan bli svårt, jag vet bestämt att min kompis som skulle köpa en E30 var och kollade på en 316-89 (jag var med) som var fin totalt sett och i instruktionsboken stod det just att 89ans årsmodell helt plötsligt drog massor av bensin, 0,92l/mil i blandad körning mot de tidigare som tog likvärdigt med 318-E30, ca 0.82l/mil. Jag vet att ingen E30 drar under 0,8l/mil vid blandad körning enligt BMWs faktasiffror. Min kompis trodde hårt på att en 316E30 borde vara det billigste alternativet som snålbil, men vi insåg att 4orna som sagt verkar ha väldigt likvärdiga förbrukningssiffor samt försäkringarna skiljer någon eller några enstaka 100-lappar mellan dem. Jag har nu sett att även 318 förbrukar helt plötsligt "massor av bensin", 0,93l/mil vid blandad körning som 88ans modell. I vilket fall som helst blev det en vit bruksfin 318is-90 tillslut, som har identisk försäkringspremie med en "vanlig" 318E30 (200kr mer kanske), som dessutom inte tar mer än 0,82l/mil enligt BMWs förbrukningssiffror, vilket är nästan exakt vad en vanlig 318E30 förbrukar, bara det att man har mer motor+väghållning och aldrig behöver byta någon kamrem. Min kompis snittar ungefär 0,8l/mil med den också, och då blir det en hel del statskörning. |
|
|
Nja, det va en -90 316i som jag hade och den låg som sagt på ca 0,75-0,78lit/mil. Kan inte förstå varför en viss årsmodell skulle dra mer än en annan...? Det skiljer ju möjligen färgkoder mellan årsmodellerna...=) Leibel - jag skulle tänka mig med den körningen Du beskriver kommer att hamna runt 0,78-0,83, det är nämligen samma körning som jag har fast jag kör ca 1,7-1,8mil vid varje runda. Bränsleförbrukningsmätaren spar många droppar åt en, när man lärt sig köra bilen på optimalt sätt och inte behöver trycka på gasen i onödan med samma hastighet. |
|
Leibel |
tror nog det lutar åt en 318is annrs blir det en 316 beror lite på skicket på aktuella bilar ja tittar på. fast en is är ju helt klart roligast bil på alla sätt å vit.... fler synpunkter och egna förukningsiffror mottages tacksamt! mvh stellan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.