|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett pikant problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Bilen är en BMW 528i -82. Har skrivit i punktform för att underlätta. * Bränslepumpen funkar bra, pumpar på när man ger den spänning * Bränslepumpsrelät släpper på pumpen ca 0,5 sekunder när man slår till tändningen. Detta verifieras genom att titta på bensinslangen in till fuel railen. * Bränslepumpen slår till pumpen när man kör på startmotorn. Den stänger av när man slutar köra på startmotorn. Bilen startar inte! Den vevar och vevar men hostar inte till ens. Så jag misstänker att den blivit sur. Gör följande: * Tar bort bränslepumpsrelät * Vevar på startmotorn ca 12 sekunder. Motorn startar då och går finfint i ca 10 sekunder. Sen är bränsletrycket för lågt och den dör.. Då kan man köra startmotorn en stund med bränslepumpsrelät inkopplat igen. Startar inte. Så tar man ut bränslepumpsrelät och den startar igen efter ca 12 sekunder. Detta har testats många gånge med samma resultat. Om man först kör lite med relät i och sen tar ut det och får igång den och stoppar in relät då då? Alltså: * Kör startmotorn med relät inkopplat (startar inte) * Tar bort relät * Kör startmotorn (startar efter 12 sekunder) * Stoppa in bränslepumpsrelät innan bränsletrycket blivit för lågt. Då stannar motorn omedelbart när man stoppar in relät. Har kollat följande också: * Returen/bränslepumpsregulatorn verkar fungera. Det sprutar soppa ur den främre "utgången" ur fuel railen. Som det ska. Det verkar inte vara stopp i returledningen - blåste med munnen och det var motstånd men inte stopp. Nån som vet hur detta motstånd ska vara? * Har testat att starta den utan relät och sen kortslutit de två kontakter i relä-sockeln som kör pumpen (1-78b eller 15-87b har jag för mig). Även då stannar motorn direkt. Har två teorier: 1. Det blir på nåt sätt övertryck i fuel railen så att det sprutas in för mycket soppa. Då blir motorn sur och går inte. Förrän man kört utan bränslepump 12 sekunder.. 2. Nånting annat än bränslepumpen styrs av bränslepumpsrelät. Nåt som släpper på för mycket soppa eller som kanske stänger av tändningen eller nåt annat? Önskar lite tips och råd, skulle vilja få igång den så att jag kan köra in den i garaget. Synd på en fin bil att stå ute i vinter! Hur trögt skall det gå i bränslereturslangen? F.ö. har bilen aldrig strulat tidigare med starter, alltid funkat helt klockrent. Jag är naturligtvis oerhört tacksam för alla tips jag kan få! Helst innan snön faller i Sthlm igen.. //Bråkis | |
|
Skulle nog gissa på bränsletrycksregulatorn ändå. Har du testat att blåsa suga i vacumslangen till btr:en? Relät går bara till soppapumpen, så det måste ju va så att den får för mycket soppa. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Jag har inte testat att suga eller blåsa i vacuumslangen till den på sistone. Vad borde jag hitta där? Skall det gå lätt eller trögt? Har själv inte riktigt förstått vad vacuumslangen har för funktion för att reglera trycket, man kan tycka att en bra ventil skulle kunna räcka? Håller med att det verkar helt klart som den får för mycket soppa. |
|
|
Förresten så går väl relät till nåt annat också? Kortsluter man 87-15 eller om det var 87-1 (dvs inte den som man kör soppapumpen på) klickar det ju till nånstans under insuget. Har försökt men hittar inte exakt var det klickar. |
|
|
Du kommer nog inte hitta så mycket, men förhoppningsvis så bör motorvarvet förändras. Ang relät. Det enda som finns under insuget som kan kllicka är startmotorn. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Förändras motorvarvet av att lossa vid regulatorn och blåsa i slangen eller av att blåsa / suga i regulatorn? För övrigt är det svårt att avgöra om motorvarvet förändras.. Motorn går ju bara 6-7 sekunder åt gången. |
|
| Skall denna slang skicka vacuum till bränsleregulatorn? Från motorn, nånstans under insuget alltså? Vad är syftet? | |
| Det kan vara dålig kontakt någonstans så att reläet inte skickar vidare de signaler de borde. (En tanke) | |
|
Absolut, men då är man tillbaka på frågan, vilka signaler ska relät skicka ut? Det skickar i alla fall definitivt signal till bränslepumpen, för den går finfint när relät sitter i.. Vad skall relät styra förutom pumpen? |
|
| Jag har inte boken hemma så jag kan se. men har du mekboken som säljs över mekonomen och dyl. så kan du se vad reäet styr | |
| verkar lustigt. Kan reläet kortsluta pumpen, er ju relået inte friskt. Slår reläet till när du sätter i det.Är det antagligen bra | |
|
Japp, det gör det. Klickar till två gånger som jag antar att det ska. Mycket lutar åt att bränsletrycket blir för högt av någon anledning. Kanske ska jag se över returslangen och försöka förstå varför det är motstånd i den? Får börja med att öppna till tanken i bagageluckan antar jag. Inte kul när det är kallt och blött och man har för mycket annat som har högre prioritet! |
|
| Vart bor du. jag har relelä i överflöd | |
| Har du msn messenger så mejla mtg din addrsess så vi kan prata | |
|
En annan följdfråga. Föremål nr 13 på följande bild: Länk Är det en backventil ? Jag har en sådan även på returledningen, dvs efter bränsletrycksregulatorn. När jag tagit loss den och blåser igenom den går det lika bra oavsett vilket håll- inget motstånd alls. Kan den monterats tillbaka åt fel håll? Det borde väl kvitta eftersom det går att blåsa (och se) igenom den utmärkt. Dessutom provade jag att skruva loss retur-slangen från den, och kollade att det sprutade duktigt med soppa ur den när pumpen pumpade. Alltså verkade i alla fall bränsletrycksregulatorn släppa igenom bränsle för att reglera trycket! Är jag ute och cyklar? |
|
|
Har inte msn dessvärre! Jag gick igenom relät ordentligt och hittade inga fel, så jag är mest inne på att det är för stort motstånd i bränslereturslangen eller att backventilen - om det nu är en sådan - är både konstigt konstruerad och felaktigt monterad.. |
|
|
testa å dra returen ner i en cola-flaska eller nåt då för att se om det är för högt motstånd. men jag tycker iaf det låter som btr:en som har pajat. på motronic-system har jag för mig att soppapumps-reläet även styr nåt som sitter under insuget som har med soppan att göra men inte helt säker... |
|
|
Ja, på Länk finns ju också nummer 9, "starter valve". Verkar också kunna pytsa in bränsle någonstans. Det är denna jag misstänker. Kanske ber relät denna att öppna och spruta in bränsle? Ska prova med colaflaskan i helgen! |
|
|
Jag ger upp. Idag pumpade inte relät fram soppa. Gick bara att köra manuellt.. Så jag antar att det är fel på relät. Stugan5: hade du relän i överflöd sade du? Nåt för 528i? Jag bor i Sthlm.. |
|
|
Det verkar som åldermännen får rätt. Har nu bytt bränslerelä så det finns tryck tillgodo i railen. Däremot kommer det inte ut nåt alls i returen (har returen ner i flaska). Slangen från insuget till BTR:en tog jag loss från BTR:en och kände när motorn gick. Då finns det vakuum där, inte extremt mycket men lite sug i alla fall.. När jag lossade på BTR:en fanns där ganska mycket bränsle som sprutade ut, så jag misstänker BTR:en således. Hoppas inte det är vakuumet det är fel på, så kan det ju vara också (hur det nu går till?). Skall söka BTR och återkommer. Ps. Du som har en BTR för 528 E28 till övers, hör av dig! |
|
|
Hmm, visar sig att jag söker en väldigt specell BTR, nämligen de som tillverkades för 528 E28 fram till 09/1982. Har lagt upp en annons. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.