AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.704

Hur laga servotronic e39?

Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Har servotronic på min bil men den har inte fungerat på ett par år. Kollade upp det på bmw när den la av men kommer inte ihåg vad dom sa att det berodde på. Vet bara att det skulle kosta ca 4000 kr att fixa och att jag inte tyckte det var värt det då jag tycker den jämntröga styrningen är rätt skön. Nu har jag dock funderingar på att laga den själv och undrar därför om någon vet vad som behöver åtgärdas?
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Hur ser man om bilen är utrustad med servotronic??????? Min fars e-39:a-00 känns mer "jämntrög" än tidigare. Kan man se det i TIS:en eller ETK:n????
Utrustningslistan: 216 Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Kom inte ihåg om jag kollat säkringen till servotronicen förut så jag gjorde det idag. Lite svårt att se om den är trasig på plats så jag tog loss den (nr 11 i handskfacket) och då händer det grejer. Innerbelysningen slocknar och larmet börjar tjuta men inte som vanligt utan med en enda fast ton. Eftersom det blivit mörkt ser jag inte att få dit säkringen utan måste få fart på ficklampan först, kände sig nästan som en biltjuv innan man fick tyst på det :) Testade både med tändning av och på men det gav samma resultat när säkringen plockades bort.

Den var iaf inte trasig så det ursprungliga problemet kvarstår. Däremot undrar jag om ovanstående verkligen ska hända när man plockar bort säkringen?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
:) det kan hända mycket om en säkring går sönder, eftersom hela bilen är ett "virrvarr" av korskopplingar via olika moduler och det är inte bara servotronicen som matas från säkring 11 utan även huvudmodulen ZKE.

Får man kortis i oljenivåsensorn så säkring 15 ryker på en automatare så står du där du står eftersom den även slår ut växelådsprogrammet och bilen inte kan starta. som exempel

///MVH Hasso
Länk
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Då fick man lära sig nåt nytt idag med då, hoppas man aldrig får elfel :)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Om man har säkring nr 11 innebär det då att bilen är utrustad med servotronic? Håller på att gå till botten med om min bil är utrustad med detta tillbehör eller ej. Kan man se det på ngt annat sätt, rent visuellt?

Vh/ Kermit.
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
grodan kermit: Verkar ju som att även annat går på säkring nr 11 så det är förmodligen ingen garanti.

På denna bilden så verkar det som att nr 1 bara finns på bilar med servotronic så du kan ju kolla efter en sån. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp.

Jag sökte på RealOEM.COM på min sjusiffriga vin-code och fick upp min bil med årsmodell m.m. Jag gick sen in på styrning och hittade detta Länk:>Länk

Här benäms en hel del delar med servotronic i namnet. Är detta den styrning jag har på just min bil i och med att jag sökte på min vin-code eller är det rent allmänt?

Om det är på just min bil så borde jag väl rimligen då ha servotronic eller?

Alla synpunkter är välkomna :)

Vh/ Kermit.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du ingen servotronic :) jag har iallafall 216 angivet i utrustningslistan.
Kanske är standard så det inte ligger i extrautrustningslistan på din något nyare bil.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Hasso.

Det är just det som är frågan:)

Jag har det inte angivet vare sig i servicebokens option-koder eller på den utrustningslista som jag lät en bmw-verkstad plocka fram. Jag har tänkt samma tanke som du att det kanske inte är angivet som extrautrustning, farthållaren står nämligen inte heller med, men det kanske inte var extrautrustning på tysksålda bilar. Vad tror du om min länk? Verkar det troligt att jag har servotronic? Jag har så svårt att avgöra det bara genom att köra. Jag kan säga att det inte känns som att "ratta i smör" ialla fall, men om den blir trögare ju snabbare det går.......vet inte:)

Vh/Kermit.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag är nog rätt övertygad om att du har det som standard, sätt dig i en vanlig 523 eller nått sånt så känner du skillnaden direkt. Servotronicen är betydligt lättare än en utan. Jag körde en 728 straxt efter jag köpte min 540 då märktes skillnaden markant.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hasso: Tack för tipset. Får leta upp ett lämpligt objekt och prova helt enkelt :)

Vh/ Kermit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.