|
|
|
|---|---|
|
Jag skrev tidigare om mitt delikata problem med 323an, trögstartad samt hade en tomgång som pendlade mellan 0-1500rpm, dessutom gick den dåligt kall och förbrukade 1.17l/mil mot 0.85 som den drar normalt så här års. I slutänden gleggades tändstiften också igen så den gick på 5 cylindrar. Det var då det, idag är den fortfarande lite trögstartad men går förhållandevis rent och på alla cylindrar efter att jag putsat upp tändstiften (antar jag). Dessutom är tomgången stabil och bränsleförbrukningen verkar vara ungefär som den ska, kanske känns det som om 10% av kraften saknas och väldigt väldigt små ryckningar vid landsvägskörning. Efter detta inträffade, dvs bilen går som den ska ungefär har temeperaturen ute varit några få+grader mot några få -grader tidigare, vad kan den pendlande tomgången berott på (som skedde när bilen blivit någorlunda varm). Jag har kollat blandningsregulatorn och fick motstånd när mätskivan drogs upp en andra gång samt skivan ligger rätt! Uppvärmningsregulatorn ger 13v samt har stabil resistans! Bränsletrycket kall som varm är okänt? Tillsatsluftsliden är ej kollad! Luftmassamätaren är ej kollad! Kallstartsventilen fugerar men får ingen ström, trots en fungerande termotidskontakt! Den pendlande tomgången har antingen förbättrats pga att det blivit varmare eller pga att någonting kärvade som just nu blivit bättre. Jag tippar på att uppvärmningsregulatorn inte fungerar då det ger upphov till fel styrtryck/ för lågt vid varm motor, ska vara 3,4-3,8bar på tomgång samt 2.7-3.1bar med avstängd motor. Det konstiga är att regulatorn verkar fungera enligt elektriskt test, det kan vara en undertrycksslang till den som inte sitter riktigt eller kommit i kläm? Jag är säker på att om bränsletrycksregulatorn inte fungerar så gör den inte det, oavsett temperatur ute, tror inte den kan kärva. Mitt fel bör antingen beror på felaktig bränsleblandning eller fel på uppvärmningsregulator. Vad vet eller tror ni, dela gärna med er med egna erfarenheter och åsikter, snart byter jag ut spridrana mot nya, då får vi se om startproblemen är ett minne blott. | |
| Du har inte bara råkat ut för en ispropp då? | |
| Har väldigt svårt att tänka mig det, eftersom problemet uppstått nu igen och det är +grader konstant nu. Nu är problemet något annorlunda, trögstartad som vanligt, hackar och har sig som kall såfort man släpper gasen, går halvdåligt i motorn. När den är varm är tomgången förhöjd endast typ 1000-1500rpm konstant, ibland sällan går den ner tillfälligt men håller sig kort därefter kring 1400-1500rpm, verkar vara tillsatsluftsliden som ger upphov till förhög tomgång på varm motor som inte går att justera, ska kolla om jag kan justera den idag. Bränsleförbrukningen verkar vara väldigt nära normalt, så felaktig bränsleblandning gäller nog inte, dvs blandningsregulatorn borde vara okej.Styrtrycket verkar vara för högt vid varm motor enligt mina teoretiska införskaffade kunskaper såldes är blandningsregulatorn inblandad i dramat, möjligen bränsletrycksregulatorn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.