AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.471

Att använda större tryckplatta..

Hej!

Jag provade en ny maskin i helgen där tryckplattan är 180 cm. Till detta använde jag mina trissor som är 165 cm från Meguiar's och jag började fundera på om den kombinationen är bättre eller sämre mot det jag vanligtvis använder; 125 cm tryckplatta.

Man får ju en jämnare fördelning av trycket, även om plattan sticker ut på sidorna om trissan så borde inte detta inverka negativt?
Å andra sidan verkar det ju som om trissorna är gjorda för att användas med en mindre platta, se bilden på en Meguiar's trissa:
Länk

Man ser ju att luddet för kardborrfästningen är mindre än trissan i sig...

Så vad säger ni?
Kan det vara en fördel att använda en större platta?

Mvh
Marcus
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Absolut inte större än 1,8m!!. Fast det lär ju gå fort att polera en bil med 1,8m tryckplatta ;)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
porta
Jag skulle aldrig använda en stödplatta som är större än polertrissan. Hur enkelt som helst att skada lacken, fördelen med bättre tryck är inte försvarbart. Enligt mig alltså. Jag själv använder mig av makitas tallrik, tror den är 16 el 18cm, till den använder jag mig av SM Arnold eller Automagics trissor, enbart till finpolering då. När jag rubbar så använder jag mig av mindre tallrik och mindre polertrissa 16cm. Glanstalet med roterande och kvalitétrissa som SM Arnold samt ett fint polermedel som t.ex. min favorit Menzerna PO85RD slår alla oscillerande maskiner med hästlängder. Fördelen med dessa trissor är att stödplattan är nedsänkt i själva trissan och då får man en lägre tyngdpunkt och därmed minde vibrationer. Att trissorna kostar 200kr eller mer är lätt värt då man kan använda dem till många bilar +30 iaf.
porta
Glömde bort att fråga vad det var för ny maskin?
Aha ;) En miss i enheterna ser jag så här i efterhand :)

Porta: Ny och ny, ny för mig: PaCe eller ETC Tools... Den fungerar hyfsat faktiskt.. jag använder i vanliga fall en Bosch-maskin som ger bra kraft osv men jag tyckte inte att den här var så himla tokig faktiskt...

Men, nej. Jag hänger med på att det kan vara vanskligt när man polerar mindre ytor/vinklar om plattan är större än trissan; plattan slår ju i lacken istället för att trissan skulle ta mot!

Menzerna är ett medel jag aldrig hört talas om?
Priserna för Meguiars trissor ligger ju tyvärr i samma prisklasser som de du nämner... 250-320 kr/styck...

/Marcus

P.S
Porta? Har du nyskapat din användare? Endast 60 inlägg? Har fått för mig att du har haft en bra bit fler än det?
porta
Som sagt så skulle jag aldrig chansa att använda en stödplatta som var större än trissan. Men köp meguiars 8" istället för 6,5" så ska det inte vara några problem. Enda nackdelen är att om man ska rubba med 8" så kräver den lite mer av maskinen, gärna 1500w. Vet inte vad Etc eller pace har men gissar på 1200w? Sedan så vill jag gärna ha en mindre trissa när jag rubbar.

Ja meguiars är heller inte så billiga men jag använder endast röd och gul när jag rubbar. Vid finpolering så använder jag automagic eller SM Arnold. Fördelarna med dem är som sagt att trissan är som urgröpt för att plattan skall vara nedsänkt inne i trissan. Det samt att makitatallriken är mkt låg gör att man får en lång tyngdpunkt och därmed mindre vibrationer. Till dessa trissor finns även centreringshål. Meguiars är kassa på det sättet de är limmade, kardborren är ofta felcentrerad mm. Men annars bra, dock för det priset så borde kardborren sitta någorlunda i mitten.

här har du en bild på en automagic-trissa

Länk

60poster? Ja det kan nog stämma, jag är ingen bmwfreak utan flanerar mest omkring i bilvårdsdelen =)
Ah, vi kan väl komma fram till slutsatsen att det vore mycket oklokt att använda en för stor platta helt enkelt.

Själv känner jag att 200 mm är för stort för mig, jag vill ha lite mer kontroll på var trissan är och gränsen ligger på 160 mm trissa...

Var får du tag på SM Arnold och automagic trissorna? Via representant i sverige eller import?

/M
porta
Glömde svara ang Menzerna. Iaf det är ett tyskt märke som tillverkar polish och rubbing till bilindustrin. De används för att korrigerar lackdefekter på löpande bandet.

om du gillar bilvård gå in på www.autopia.org

Sök på Menzerna PO85RD så har du en hel del att läsa. Märket är väldigt litet i Sverige. De levererar mest till lackerare och rekondfirmor. Dock väldigt stort i Usa. I Sverige så är det Wilco Kemi och Macserien som säljer dessa. Det är den bästa fina polish som jag har testat.
Helt offtopic då:
Porta? Du som surfar lite på amerikanska sajter, har du provat på något av Poorboys eller Mothers sortiment? Det är ju märken som används mycket i konsumentleden i USA...

/M
porta
Det enda ur Poorboys sortiment som jag har testat är deras Natty´s Blue, ett vax som luktar hubbabubba(!) har iof vaxat en hel bil men det var väl bra. Att det luktar gott gör det inte sämre. Det mest kända från Poorboys är väl deras vaxer såsom Natty´s blue och rubbing och polish SSR1, 2,2½ och SSR3. De är som sagt ganska stora men om man läser mer så tycker folk att Menzerna är ett eller flera snäpp vassare.

Mothers har jag aldrig testat och vet inte om jag kommer att göra det heller, har för mkt produkter hemma som samlar damm.

Jag kom på att jag har polerat en BMW med PO85RD, här är länken

Länk

Tråd ang Menzerna och Poorboys

Länk

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
är det typ en slipmaskin du använder? ocilerande? dvs inte en renodlad polermasin?

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
porta
Darklight: Inga problem med 8", men jag använder bara dem när jag ska finpolera som sagt. T.ex. Meguiars beige. Automagic säljs av Lahega. SM Arnold köper jag via en kollega.

ferraripeter2: Jag använder mig av roterande maskin(aeg 150) till polering och cyclo till vaxning/lackskydd.
Ferraripeter2: Det är ingen slipmaskin. En vanlig roterande polermaskin utan krusiduller
porta
Darklight, var det ngn särskild produkt från Poorboys du undrade över eller? Vad använder du för produkter nu? Om du är ute efter en fin polish så är Menzerna PO85RD att rekommendera. Kollade du länkarna?
Har kollat länkarna, jag skulle jättegärna testa Menzerna faktiskt!

Dock har jag just köpt upp mig på stora lager av Meguiars produkter (#83,#80,#20,#26 samt NXT Tech Wax)

Poorboys har jag bara hört talas om lite här och där och funderar mest på om det är något att ens undersöka..

/M
porta
Meguiars gör inte dåliga saker, själv har jag 85,20 och 80. Men känns som att 80 klarar jag mig utan. Den är inte dålig men jag vill ha en fin polish utan vax och fillers, som 80 är fylld med. Du kommer långt med 85 och 83/82. Ska testa 85 så fort jag får tillfälle. Har bara polerat lite grand på en huv och jag vill köra mer för att skapa mig en uppfattning. Som finpolish är det PO85RD som gäller. Jag tror personligen inte att poorboys gör bättre rubbingar än Meguiars. Dock så gillar jag deras Natty´s blue, vaxet som luktar godis =)
Kan hålla med dig angående #80 faktiskt... Jag har fått mycket varierande resultat, alltsom oftast till och med ett försämrat resultat än det som #83'an hade lämnat efter sig... Men, jag får ett mycket bra resultat med #83 så det räcker för mig faktiskt, kan lika gärna hoppa över efterföljande poleringssteg

/Marcus
porta
Är lacken riktigt dålig så räcker inte 83 till alla gånger, eller vad säger du?
Stämmer säkert, mina bilar har dock varit i bra skick så jag vet egentligen inte.. (nästan så att #83 har varit lite för avverkande nästan)...

Jag tyckte jag såg sådana tendenser på min brors bil där han fick gå på med 3M's rubbing istället... så en #85 är nog inte så tokig om man behandlar bilar som inte har haft en vårdande ägare...

/M
porta
De säger att 85 är grym på riktigt risiga lacker, ska testa den på min brors svarta audi, blir med lammull. Ett riktigt projekt måste jag säga. Ska bli mkt intressant.
Sådana projekt ser man nästan fram mot :-)

Ta gott om bilder innan bara så att du kan jämföra (eller tejpa av ett par ytor!)

/M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.