AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.771

Info 318is klass II årsm. 94-95

Sida 1 av 2
Hej!

Undrar om nån har lite erfarenheter/info om denna modell, gjordes endast i 2500 ex, vet att det finns en röd i sverige, några fler?

All info är intressant.

MVH Richard
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Vaddå "klass II" vad innebär det?

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Jag har en röd -93:a är det en klass 1 då?
Det går inte att googla fram något vettigt om 318is klass II. Det låter skumt...
klass II innebär att den har hela M3 spoilerpaketet samt M3 gt front och bakvinge, har även sportstolar med ///M mönster. m.m.m.m
Klass II? Låter snarare som ett hemmabygge. Har du något som styrker att modellen nånsin tillverkats?
Kika denna tråd på E34.de, där syns några Individualserier... även 318iS/4Class II Länk Tråden handlar om den rätt okända serien av manuella 525i som byggdes runt årsskiftet 93-94, en modell som hade M5 inredning, M-speglar som standard, även M-Technic stötfångare/trösklar fanns med tillsammans med SchwarzMicalackering gör det till en rolig specialmodell.

Men åter till 318iS Class II, den byggdes som en gatuvariant av standardvagns E36:orna som BMW tävlade med i mitten av 90-talet, en Norsk länk.. Länk

Mvh Stephan
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Det är inget hemmabygge.

När M3E30 började bli till åren så behövde BMW en ny fyrcylindrig bil att tävla med. Och 8v fyrorna i 316i & 318i var inget att bygga på och 318iS fanns bara som Coupé (man körde först med E36 Coupé med 2liters S14motor som dock inte var alltför lyckade, dessutom blev det endast tillåtet att köra med sedaner efter 1993). Då bestämde BMW sig för att bygga en 4dörrars 318iS som homologeringsbil kallad 318iS Class 2. Bilen skiljer sig rätt rejält från en vanlig iS. Tunnare golvmattor, tunnare glasrutor, lättare dörrsidor, speciell klädsel, "BMW Motorsport International Limited Edition" plakett ovanför handsfacket, ingen AC fanns, samma aerodynamikpaket som M3an, diffbroms, speciella fälgar 17x7,5". Drivlinan är en standard 318is 140hk men bilen hade ett unikt chassie med Bilsteindämpare och Schnitzer fjädrar. Det var till denna bilen den jättestora vingen också gjordes där det följde med mellanlägg för att göra vingen högre.

Lite info iaf :)

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Oops Stephan var snabbare... man kan ju inte alltid vara först.

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Den heter visst Class II och inte Klass II. Då hittar man mer info på nätet. Den ser rätt så "standard" ut på bilderna, som vilken M-paket bestyckad E36 som helst. Det rullar säkert en och annan klass II utan ägarens vetskap. Hur många finns det i sverige tro? Och hur ser man att det är en klass/class II förutom plaketten då?
Här är en med jättevingen: Länk
Audi gjorde en liknande modell kallad 80 Competition, som hade 2,0 16V motorn från Italienska marknaden, samt S2: ans utseende + vinge, så BMW var inte ensamma på att rida motorsportvågen, alltid roligt med specialvarianter, mer uppmärksamhet på dom behövs, 318iS Class II/525i Sportlimousine är perfekta för dom som vill ha en rolig modell, men inte vill ha extrakostnaderna som M3/M5 innebär.

Mvh Stephan
I stand corrected! Ser trevlig ut! :)
he
5
helröd
318is-94
Det kanske är en sådan bil jag har då? vad tror ni? Lägger in en länk på bilen, från den jag köpte den av.Hoppas länken funkar,annars får ni säga till.Länk
Nu blev jag sugen på en sådan här limited edition, den är ju hur läcker som helst!

Hur såg fälgarna ut som satt standardmonterade?

Mvh,
Kalle

M5:an: Länk
Levererades den med orange eller vita blinkers från fabrik?

Mvh,
Kalle

Kalle; Den förefaller ha haft orangea från fabrik... Länk alltför många på Norska sidan och på andra ställen har orangea blinkers, samt 1994 när modellen kom, hade ju till och med M3, orangea blinkers.

Nu när jag tänker efter, tror jag att jag har ett test i SportAuto från 1994, där både 318iS Sedan och 80 Competition finns med, det var ett större test av alla märkens sport-mellanklassbilar, Alfa 155, Ford Mondeo etc., jag ska se om jag kan hitta tidningen.

Mvh Stephan
Stephan,

Det verkar som att orange blinkers och de i mitt tycke tråkiga 5-ekrade fälgarna var standard.

Hoppas du hittar blaskan :)

Mvh,
Kalle

helröd; ja din är en class II.

är riktigt sugen på en, funderar på att importera en då det förmodligen inte finns så många i sverige. Vet att Ac liksom stora datorn osv. fanns som tillval till dom, undrar dock om det är diffbroms standard? 17" var i alla fall inte standard, utan det var de 5-ekrade 16" som helröd har på sin bil.

Hur är 381is att köra? slö?
Detta var nåt nytt för mig. Verkar ju vara en trevlig utgåva :)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Gissar dock att den även i class II versionen väger mer än en E30 och dessutom lär stötdämparna ändå inte klara av "trackdays" eller är slut dvs man måste ändå byta.

vadå jag negativ ;O)

JohnC
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.