|
|
|
|---|---|
Aragorn |
För ett tag sen när jag drog i väg på ettan sen när ja "slängde" i 2:an så small de utav bara den...hände efter jobbet en solig da.. så ja körde tebax te jobbet (jobbar som bilmek) lyfte upp bilen fick hjälp av ett par jobbar kompisar som konstanterade att oljudet kom från vxl så ja fixade en bättre begagnad å slängde i den...(en freda eftermidda) men sen när ja skulle köra ut skitgla igen för att bilen va fixad...döm om min förvåning..de va likadant igen.... ja kallade på verkan på jobbet å ba han lyssna..efter ett tag sa han...de kommer ju från bakaxeln..FAAAAN tänkte ja...skruva av locket på diffen..fick en näve drev i handen..jaha ny bakaxel oxå..så de va ju bra att beställa hem en diff.... men grejen e ...innan när ja varva ut på 2:an så kam man typ te ca 80km/h men nu kommer ja te 100km/h på 2:an..kan ja ha fått tag på en diff från en 325 kanske?? Nån som vet hur de där me växlingsförhållanden funkar??!! ja har fått för mig att den e lite slöare i axet oxå de har nog ett samband för den toppar högre nu!! bättre ax=sämre toppfart!! Tacksam för svar.... // Aragorn |
|
Orginal utväxling på 320i -88 är 4,10:1 och jag har för mig att maxvarv är 6200 orginal. Det ger ca 80km/h på 2:an. Du måste ha fått tag på en 3,46:1 diff, då gör den ganska precis 100km/h på mätaren. Skillnaden i utväxling kan jämnföras med att du om du cyklar åker på en tyngre växel. Det tar alltså lägre tid att få fart på den eftersom kraften som är tillgänglig är begränsad men det går att åka snabbare på varje växel när du väl fått upp farten. På 5:an orkar den nog inte hela vägen ut och jag skulle tro att toppfarten är ganska oförändrad. 3,46 är inte en av de vanligare utväxlingarna på 325i heller, men den fanns. Den fanns också på 323i fram till 9/84 och 320i fram till 9/85. |
|
Aragorn |