|
|
|
|---|---|
Aragorn |
För ett tag sen när jag drog i väg på ettan sen när ja "slängde" i 2:an så small de utav bara den...hände efter jobbet en solig da.. så ja körde tebax te jobbet (jobbar som bilmek) lyfte upp bilen fick hjälp av ett par jobbar kompisar som konstanterade att oljudet kom från vxl så ja fixade en bättre begagnad å slängde i den...(en freda eftermidda) men sen när ja skulle köra ut skitgla igen för att bilen va fixad...döm om min förvåning..de va likadant igen.... ja kallade på verkan på jobbet å ba han lyssna..efter ett tag sa han...de kommer ju från bakaxeln..FAAAAN tänkte ja...skruva av locket på diffen..fick en näve drev i handen..jaha ny bakaxel oxå..så de va ju bra att beställa hem en diff.... men grejen e ...innan när ja varva ut på 2:an så kam man typ te ca 80km/h men nu kommer ja te 100km/h på 2:an..kan ja ha fått tag på en diff från en 325 kanske?? Nån som vet hur de där me växlingsförhållanden funkar??!! ja har fått för mig att den e lite slöare i axet oxå de har nog ett samband för den toppar högre nu!! bättre ax=sämre toppfart!! Tacksam för svar.... // Aragorn |
|
Orginal utväxling på 320i -88 är 4,10:1 och jag har för mig att maxvarv är 6200 orginal. Det ger ca 80km/h på 2:an. Du måste ha fått tag på en 3,46:1 diff, då gör den ganska precis 100km/h på mätaren. Skillnaden i utväxling kan jämnföras med att du om du cyklar åker på en tyngre växel. Det tar alltså lägre tid att få fart på den eftersom kraften som är tillgänglig är begränsad men det går att åka snabbare på varje växel när du väl fått upp farten. På 5:an orkar den nog inte hela vägen ut och jag skulle tro att toppfarten är ganska oförändrad. 3,46 är inte en av de vanligare utväxlingarna på 325i heller, men den fanns. Den fanns också på 323i fram till 9/84 och 320i fram till 9/85. |
|
Aragorn |
Okaj.... Jo varvet stämmer de e 6200rpm men även toppfarten e lite högre men som du sa den orkar int varva ut på femman ett par tusen varv kvar om ja int minns fel... men ja har varit uppe i ca 220km/h på mätarn // Aragorn |
323E21terror |
Aragorn, när du säger ca 220km/h vad menar du då och var det på plan väg? Jag har fått upp en helt original 90as 320i i hela 215km/h på mätaren nerför, så om du testade din bil i en nerförsbacke så har du nog original utväxling medan du hade en lägre utväxling förut. Jag hade en 520E28 förut 86a helt ny var den, den drog jag hyfsat lätt upp till 95km/h på tvåan medan 90km/h var att föredra för att få ut maximalt av bilen då växling till 3an gav upphov till ett snabbt litet däckskrik. farten är min drog |
Aragorn |
323E32terror! Jo jag körde på en plan motor väg strax utanför Norrköpning.... Grejen e att innan ja bytte bakaxel så när man varva ut på 2:an kom man te ca 80.. men nu kommer ja upp i 100...och 200 på 4:an men sen orkar den int mycket mer på femman men ja lyckades pressa upp den i 220 men de tog ett tag...de e ju bara en 320 å dem har ju int så många pållar original.... // Aragorn |
| Tjena... Hade en 320i 84:a innan och den kunde man få upp i 105km/h i 2:a och 160km/h s¨å att det låter bekant det som du säger. Har en 325i 88:a nu och den får man "bara" upp i 140km/h i treans växel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.