|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Volvo ska lära sig bygga lika fina högvarviga sugmotorer som Bmw och Bmw ska testa turbo på sinna bensinbilar som volvo gör! Mpower |
|
|
Som Mixtus är inne på litegrann. En av dom abslout bästa sakerna med åtminstone S60 T5 är faktiskt motorn. Den är kraftfull över hela registret, drar förhållandevis lite bränsle och låter mysigt. Det ska bli intressant till våren då jag uppgraderar till T5 -05 spec. och med motsvarande trim som jag har idag plus intercooler. Då hoppas jag det blir lite fart på skrotet. Det här PM:et fick jag på ett annat forum från en minst sagt insatt herre: "I helgen har jag arbetat med två st S60:is. En 05:a med KKK-agget som tillsammans med ny IC, nyaspridare och 3" avgassystem gav 368hk/504 Nm, men då gick KKK-agget verkligen på bristingsgränsen." Inte så illa ur en standardtrimmad svenssonbil tycker jag. Flåklypa |
|
|
Flåklypa:som det ser ut så får du be polaren att handla en M3 med tak så det blir lite jämt nästa gång,även att m3an är vass och plockat skalper i oändlighet så kan "traktorn" din bli en tung match. Se till att göra en film till till våren det är riktigt kul att följa upp sådant här!! Men en högvarvig 2,7 liters sugmoter 5:a på 300 hk från hisingen kan väll inte skada? Likaså som en tråd här på forumet att Bmw ska bygga turbo bil igen så är det kul att se vad det kan erbjuda oss konsumenter. Mpower |
|
|
Visst skulle det vara kul med en högvarvig sugis men vilken bil ska man stoppa den i, kommande(?) S40R med AWD kanske? Nä, en fin sugmotor passar bäst i en BMW trots allt, Volvo bygger bilar med ändamål som inte passar högvarviga sugisar på gott och ont. Jag har en bekant som har en M3 Coupé. Något roligt ska vi kunna dra ihop till våren...favoritmotståndet vore C32 AMG, M3 e46, M5 e39 och Audis RS modeller. Tuffa motståndare men jag tror alla får kämpa lika hårt för en eventuell seger. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Om du är upp till piteå nån gång ska vi kappköra 0-50 mot min kubistar 1,5tdi ganska säker att du får pisk den har en otrolig respons från stillastående. Är det nån som vet när ees får fram en kompressorsats till E61, för ska jag behålla bilen är jag väldigt sugen skulle vara gott att få köra ifrån lite M5:or med 530:in. |
|
|
Om jag någonsin är uppe i dom trakterna ska jag åka omvägar runt Piteå för att undvika Kubistaren. :-) Flåklypa |
|
| Okey förstår att den är avskräckande. | |
|
att jag ens började läsa allt d här! Ge han olja Bara!! |
|
|
fatiti: jag håller med dig.. Mvh:Jani (Team FF Survival) |
|
|
Har nyss köpt en Volvo v70 2,4t-01 och jag brukar jämföra den med min förra BMW 525-92 (galet, men men...=)) Framstolarna är bättre i Volvon (Det var standardstolar i BMW:n) Växellådan var mycket bättre i BMW:n Motorljudet var bättre i BMW:n Bottenvridet är bättre i Volvon BMW:n lockade till "inspirerad" körning, det gör INTE Volvon Båda bilarna går mycket tyst och bekvämt Kort sagt: som att jämföra äpplen med päron. Båda bilarna är bra men olika. Mina 50 ören :-) Autopower.se - Som en enda stor familj :-) |
|
|
Enligt mina egna erfarenheter. Haft en V70 01 och har nu BMW 01. Det enda jag stör mig lite på med min BMW hittills är: - Tycker att ljudnivån från kupéfläkten i BMW är väl hög. Synd på en i övrigt utmärkt ljudnivå. - Volvo har mycket bra ljudanläggningar, helt klart! Ett svagt plus till Volvo men då jämför jag enbart mina båda bilar. Tilläggas bör dock att jag är nöjd med ljudkvalitén i min BMW också! - Kanske något bättre klimatsystem i Volvon men marginella skillnader. Till BMWs fördel är att tycker man får in värme i kupén något fortare. Sammanlagt vinner BMWn överlägset. Den inbjuder definitivt till mer inspirerad körning som någon annan skrev. Det var nog mycket därför jag bestämde mig för att prova en BMW. Distinktare styrning och världsberömda motorer/mekanik. En tydlig skillnad märker man tex i kurvkörning. Skillnaden kan också sammanfattas så här: I Volvon var det mer en känsla av att köras av bilen istället för att köra bilen själv. |
|
Thinkpad |
Funderar precis på om jag skulle starta en ny tråd/fråga eller om responsen kanske blir högre om man parasiterar sig på en befintlig tråd...? Nåja, jag tycker i alla fall att min fråga knyter an till ämnet, och jag har tidigare inte haft något problem med att vara parasit... så... :-) Har nyligen köpt en BMW 535d med komfortstolar (-06), efter att ha kört Volvo i många år. Jag är jättenöjd med min BMW, förutom att jag sitter skit i den. Jag sitter alltså i skiten skulle man kunna säga - men jag sitter inte o skiter i bilen, om det nu är någon som undrar...:-) Jag tycker att BMWn är bättre i allt (särskilt motorn, som är grym (!), och väghållningen!), utom just sittkomforten. Jag sitter faktiskt bättre i företagets Pickup (Toyota Hilux -00)... Jag har faktiskt haft så radikala tankar som att sätta in ett Volvosäte i bilen. Min kollega kontrade med att jag ju kunde sätta in pickupens stolar istället. :-) Kul!? Att sätta in ett Volvosäte skulle kanske få BMV (och andra tyska biltillverkare) att vakna? Känns lite som att tyskarna har lejt ut stoldesign och stolproduktion till en snickeriverkstad, som bara har spånskivor som byggnadsmaterial... Jo, jag inser att det nog inte hade sett särskilt snyggt ut med en Volvostol i en BMW, men det skiter jag faktiskt i (nu var jag där igen). Fast problemet ligger nog mer i det faktum att det blir svårt att: 1. få tag i en Volvostol överhuvudtaget (en ny i Volvohandeln skulle kosta över 30 000:- (!), och en schysst begagnad på skroten tycks inte gå att få tag på - bör ju inte vara en rosa tygstol att matcha mot svart läder...). 2. överhuvudtaget få bytet godkänt av bilprovning och försäkringsbolag. Ja, för att då knyta an till ämnet: Det är väl inte så svårt att lista ut vad jag tycker BMW kunde lära av Volvo i alla fall?! :-) I övrigt har Volvo NATURLIGTVIS en hel del att lära av BMW - t ex hur man gör dieselmotorer som inte låter som traktorer... Förresten, är det någon som har någon ljus idé om hur jag kan förbättra komforten i min BMW? Bor i Göteborg och funderar på att lämna in bilen till Romlands Sadelmakeri, och be dom bygga om stolen... |
|
Märkligt, de senaste testerna jag har läst pekar istället på att BMW har gått om Volvo när det gäller stolkomforten. Volvo har ju annars traditionellt hyllats för sina stolar. Jag har kört och åkt nya 5-serien flera gången och varje gång imponerats av stolarna. Se t.ex. denna länk där just komfortstolarna höjs till skyarna. Länk |
|
Thinkpad |
Ja, visst är det märkligt. Jag kanske skall poängtera att andra som kört min bil tycker att komforten är bra, så det är kanske jag som är märklig. Samtidigt så är det faktiskt så att min kollega (som för övrigt "lurade" mig att köpa BMW...) precis har tagit ut en ny 535:a diesel, efter att tidigare haft en 530 bensinare (2003). Han säger att han noterat en markant hårdare stol i den nya, jämfört med i den gamla (båda bilarna har komfortstolar). Jag körde hans gamla bil och den tyckte jag hade en schysst komfort. Någon har sagt att stolarna blir lite mjukare med tiden, men hur mycket det ligger (eller "sitter") i det låter jag vara osagt. Jag nöjer mig med att konstatera att det är INTE mycket stoppning i sittdynan på BMW'n, om man jämför med Volvon. Jaja, smaken är ju som byken - OLIKA. |
| Du har helt rätt, det är sällan man får chansen att provköra en bil några dagar så att man vet hur stolen känns i längden. Jag har exempelvis oerhört svårt för Volvos nackskydd som gör att jag får gamnacke när jag sitter alltför länge. | |
Thinkpad |
:-) Ja, Volvos nackstöd är ju fasta (& i o f fina...), men inte det minsta reglerbara. I mitt fall så har jag redan gam-HALS*, så det kanske därför det fungerar med Volvon... *Syftar här på att jag just nu har så j-a ont i halsen (alltså inga referenser till mitt anatomiskt utformade hals) att jag föredrar att sitta framför datorn klockan 04.00 än att sova. Hm...men det är ju förstås inte BMVs fel... :-) |
|
Lustigt det där med hur olika man uppfattar design/utseende på bilar. Själv tillhör jag dom som tycker V50 är bland det snyggaste kombibilarna som finns i mellanklassen. Andra tycker den ser fruktansvärd ut!?. Jag tillhör även dom som uppskattar E60:s design, vilket jag är rätt ensam om bland mina bekanta. Däremot tycker jag sju-serien (runt 2002) är något av det mest frånstötande bildesign som BMW släppt. Smaken är som baken..... Tur vi alla tycker olika, då finns det köpare till alla. /L |
|
|
Min morsa har en Volvo S80, kan inte förstå alla som säger att volvos orginalljud är så makalöst bra, nu har jag visserligen inte jämfört med BMW:s motsvarighet men ljudet i S80:n är vasst, försökte lyssna på lite metal i den, men med tre/bas knappen i mittläget var det inget vidare, diskantljudet kändes metalliskt och var jobbigt att lyssna på(gillar sån musik annars), basen var väl iof fet, men allt annat än välkontrollerad. Till och från så har även en av högtalarna hatthyllan börjat låta hemskt skumt, som halva upphängningen på elementet torkat sönder och ramlat ner i kofferten, kanske är ett av de fallen med trasigt ljudsystem som det skrevs om tidigare. Håller med föregående om svängradien som är av de sämre som jag upplevt(faktiskt testat några bilar trots min ringa ålder). En sak som jag tycker är lite skumt är att knapparna i ratten inte lyser, de för farthållare och stereo, sen om det är trasigt eller om Volvo bara valde att inte ha belysning här vet jag inte, men det är trots allt deras premiumbil. Antar att det är en sak som BMW inte missat, men man vet aldrig. BMW kunde ju lära sig av Volvo att inte tillverka så stöldbegärliga saker, hehe. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.