AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.276

vad kan bmw och volvo lära av varandra?

Sida 4 av 5
Rostskydd och ventilationspaket/Klima är något ja vill tillägga till volvons fördel.

Jag håller med om kvalitetskänslan(Bitvis) och körglädjen, vilket jag även är inne på ovan.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Volvo borde apa efter BMW (eller icelink?) med sin iPod-adapter. Jag hämtade ut min igår och det lär ta halva helgen att montera den i min S60 =(

-- fjalar
Wentan:
Om något eller några år tror jag faktiskt du kommer att få skriva kvalitet också även om din 330 kanske fungerade bra. Hutz beklagade sig på lunchen häromdagen över alla utgifter han har på sin 330 nu. Det är allt från servicar till reservdelsbyten och rena fel. Skulle tro att han åker Audi A4 eller Volvo S40 till våren.

Jag älskar den här meningen från bunf: "Annars har väl inte Volvon så värst mycket att komma med förutom priset då..."
Det är ju sällan man behöver bry sig om den petitessen. :-D

Flåklypa
Wendtan.
Det låter som du tycker att komforten är bättre i V50in. Jag tycker bilen din var grymt fin och med rätt utrustning och snygg färg. Dessutom är det hur schysst som helst med en helt ny bil!

Flåklypa
Rostskydd möjligt? men kliman har jag inte märkt någon större skillnad på förutom att Bmw:n har större inställningsmöjligheter, dock har jag ju nu sluppit det där lövet eller vad det nu var som lät i min volvo..
Steptronicen har bättre gasrespons och känns mjukare i växlingarna än volvos geartronic.
Enda jag saknar ifrån volvon är ljudet och AWD:n..

Helga
Har kört V50 med 170 hk och ingen dum bil alls. Satt mycket skönt och behöver man inte mer utrymme so what? Plus att det är en kombi med bode snyggt och fräckt yttre!
Jag skulle vara mer än nöjd med en V50 T5 och manuell låda.

//Helga
BMW av Volvo: Ljudanläggning, vintervärme/avimning av rutor.
Volvo av BMW: Tajta reglage/pedaler, ljudisolering (dvs premiumbiten), styrning, glödlampor som håller.
Fjalar: I vår kommer det finnas icelink +/Icelink XL till alla nyare volvo modeller. Volvos "orignal" adapter som nyligen lanserades verkar ju inte stödja ID3tag osv.

Flåklypa: 330n var i exemplarisk, men min FD E46 328 var ju helt sanslös på att gå i sönder. Bytade termostathus/Kylare/Fläktmotstånd/airbagmodul med mera. Så jag har erfarenhet av båda sidor där.

Jag tycker absolut att komforten är bättre i V50n. Nu har jag inte hunnit känna så mycket på sportchassit i bilen, men de känns bra det jag kört hittills.

Kul att du gillar den, utr mässigt tycker jag den är klockren, och bilen har imponerat på mig hittills både motormässigt och komfortmässigt.

Största skillnaden kostnadsmässigt verkar vara försäkringen, den halveras på T5:an i förhållande till 330n. Lite svårt att motivera när effekten är ungefär densamma.

Helga: Kul att de är mer än jag som uppskattar designen :)
Motorpressen gillar ju den och den får genomgående bra kritik, men smaken är ju bekant som baken.

Länk
Vad kostar V50 i försäkring då skillnaden blir så stor betalar själv 3.500:- helår.
Bmw har ju dessutom samarbete med IF, jag betalar endast 1200kr för första halvåret...
Lägger man därtill den fria servicen så finns det ju faktiskt en hel del att spara!
Värdeminskningen lär vara den kostnad som är solklart störst på en ny bil.

Flåklypa
Flåklypa: Ligger nåt i det. Har räknat ut att det jag tappade i värde på att backa ut bilen ur hallen skulle ha räckt till följande.

- fotbollsresa till london 4 dar 2 matcher lyxhotell
- nhl resa 5 dar 3 matcher lyxhotell
- 42" plama tv med dvd
- 1 vecka i alperna med polarna och rejält med kröka och göka.
- 1 vecka på ibiza som ovanstående
- 1 vecka i florida med sambon för att stilla humöret hons för att man aldrig är hemma.

Å andra sidan skulle man inte ha fått fara på alla dessa resor för sambon så värdeminskningen för man ta.
Ha ha...med dom svaren tror jag din sambo är en av få sambos som föredrar att du köper en ny BMW.

Flåklypa
mattias h: 330n låg ungefär på 12500 kr om året. (inkl vagnskada)

Jag misstänker att den premien du anger än halvförsäkring då vagnskada ingår de första 3 åren. Det innebär att du har en helårs premie på 7500 kr inkl vagnskada. Nu ser jag att du bor i Norrbottens län vilket säkert förklarar saken.

Jag har iaf lägre försäkring på t5:an än du har på 530n trotts att jag är yngre och med högsta sannolikhet bor mer centralt.

Länk
Ja, värdeminskningen lär absolut vara den största posten. Men känslan av en ny bil som ingen klåpare fingrat på överallt är obetalbar :)

Länk
En ny bil är något jag ska ha bockat av från listan innan jag lämnar jordelivet.

Helst en Porsche. :-)

Flåklypa
Flåklypa: Även om Porsche har gott andrahandsvärde är nybilstappet klart påtagligt. En Cayenne tappar typ 200 000 kr första året, vilket en arbetskamrat bittert fått erfara :)

Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
wendtan - tack för sammanfattningen. Jag tror nog vi får vänja oss vid att Volvo knaprar in på BMW:s försprång, och i många fall är Volvo förbi sedan länge. Volvo är helt klart mycket för pengarna, i vart fall i jämförelse med BMW. Försäkring är en sak som wendtan tar upp, hästkrafter för pengarna är en annan. En bra sak med Volvo är annars femman, som i grunden är en jäkla bra motor - turbo eller ej. Jag har alltid föredragit denna framför Saab.

Men en sak som jag är lite undrande inför är utrymmet. Ta förarplatsen till exempel. Jag reagerade mycket negativt på denna - men om sanningen skall fram så hade jag en 5-serie vid tidpunkten för körning av V50:n. Kanske är det så att det skiljer väldigt lite med 3:an?
wendtan: Då tjänar du riktigt bra i mån bara på att byta bil, och som du ser så bor jag i obygden därav den låga premien plus att den bara behöver halvförsäkring som du skrev.

Flåklypa: Ligger nåt i det.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Mixtus>>V50 och 5-serien lirar inte i samma storleksklass utan måttstocken är väl rivalen 3-serien, en jobbarkompis köper alltid nya Volvos och han är inte fullt nöjd med de inre utrymmerna i V50 gentemot den V70 han hade innan men som sagt han var tvungen att göra som det motsatta könet hade bestämt.

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.