|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Ja, det låter som en svårtolkad studie. Det kan antagligen räcka med att en viss modell i en underleverantörs produktsortiment kränglar, för att det skall få stort genomslag. Den modellen kanske bara säljs till vissa biltillverkare. | |
|
undersökningen gäller kvaliteten på orginalmonterade bilsteroanläggningar publ 3 nov av JD powers,snittantalet fel på 100 anläggningar,Mitsubishi är leverantör till volvo där.Men det handlar om fel inte ljudkvalite så bra ljud är en annan sak,så vrid upp stereon på S60:n och njut av ljudet :-) Mpower |
|
Helga |
Hade 2 st. damer som passagerare i baksätet på resan Gbg - Malmö. Vi hade inte kört många mil förrän båda unisont utbrast. Vad SKÖNT man sitter i baksätet. Bilen 528 E39. Och båda damerna kör/åker Volvo V70N resp Volvo V50. //Helga |
andha45 |
det måste ha varit en utan fäll-/delbart baksäte... med sådant så blir sittkomforten märkbart sämre. Och det råkar vara standard i alla moderna Volvobilar samt i praktiken i alla svensksålda BMW. |
|
"Vad Volvo borde lära sig mer av BMW??? Kolla i histori boken: BMW började med flygplan, Volvo började med jorbruksmaskiner, Om M5 hade vingar skulle den flyga, Om Volvo hade vingar... skulle den plöja åkern! :)" Vad byggde och bygger Lamborghini fortfarfande ? =) "Men Volvos motorer då? Vad har dom att erbjuda som är serie tillverkat o kan jämföra med M6an?" Ingenting, Volvo profilerar sig inte som en sådan tillverkare. Volvo satsar på familjebilar och är alltså inte med i alla segment, vilket BMW är. Sen tycker jag att vi borde ta lite hänsyn till prisbilden. Hur mycket ny 5-serie får man för samma pengar som en ny hyffsat utrustad V70 2.5T kostar? Och jag ska dela med mig av en hemlighet. När BMW referenstestar sina dieselmotorer så jämför de med, håll i er nu alla hardcore BMW-fans, Volvos D5 motorer. För att ytterliggare föra en punkt till vad diskutionen handlade om. D.v.s vad Volvo och BMW kan lära av varandra, d.v.s inte personliga åsikter som att en aldrig kommer att köpa sig en ny Volvo. Nåväl, Volvo saknar att torkarna går över till intervall när bilen stannar. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
Helga |
Japp. Helt rätt. Baksätet är inte fällbart. Och man sitter som en "drottning" i det sa damerna som är i 40 års åldern. //Helga |
andha45 |
Men man sitter inte ett dugg bättre i en e39 med fällbart baksäte än man gör i en V70 eller S60... och säkert inte sämre heller. |
|
En annan sak när det gäller E39 är vindbruset med glaslucka. Pinsam kvalitetsmiss av BMW. Fågelbadet på E39 är en annan obegriplig miss. Standardstolarna är en besvikelse och ljudet är överlag bättre i Volvo som någon tidigare påpekade. Stolarna på Volvo har jag däremot ändrat uppfattning om. Har alltid höjt dem till skyarna men på senare tid har jag fått ont i nacken vid riktigt, riktigt långa körningar. Nackstödet verkar inte passa min längd och jag kan få till stolen utan att huvudet lutar svagt framåt. Det verkar som att det så föredömliga whiplashskyddet går ut över komforten, men det är som sagt min personliga reflektion. Och så måste jag spinna vidare på det tidigare V50-snacket. Visst, gamla 3-serien är inte stor. Men jäklar vad trångt det var i V50:n, t.ex. för fötterna. Inte alls roligt vid den långkörning vi gjorde. Men jag skall villigt erkänna att jag bara har kört en gång. V50 känns dock inte som ett alternativ. Kul tråd annars. Tänk bara: Volvos säkerhet och ljudanläggning parat med BMW:s motorer och körglädje. Mums! |
|
|
Fågelbadet funderar jag på: Är det möjligheten till vattensamling innanför tankluckan? Har aldrig sett nåt enormt problem med detta, däremot liknande förhållande på många bilmodeller. Att det ligger vatten på en lackerad yta får ju aldrig innebära problem, isf kan man aldrig ta ut bilen i regn, alternativt så måste man svepa av vatten från tak osv när man stannar, jag gör iaf inte så...) Om det är ev. rostproblem vid tanklocket som menas så beror dessa inte på fågelbadet utan på flerdubbelt vikt plåt undertill som tydligen inte är ordentligt rostskyddad ibland. Att V50 är trång och ger en instängd känsla, i synnerhet i axelhöjd kan jag bara hålla med om. FP |
|
|
folke: fågelbadet är precis som du antyder, dvs. vattensansamlingen innanför tankluckan. Jag vill nog påstå att det är ett klart problem, särskilt på de bilar som har gått länge i Sverige (vinter som sommar). Belastningen leder i förlängningen till att rosten kommer krypande. Du skriver att det inte beror på fågelbadet utan på flerdubbel vikt plåt undertill, men sanningen är väl att det beror på en kombination av dessa båda saker. Fågelbadet gör att det samlas vatten (som fryser på vintern, eller innehåller salt), och så lägger det sig på den vikta plåten. Och vips så kommer det rost. Det finns mängder om trådar om detta på forumet. Fråga Hasso förresten - vill minnas att han löpande kommenterade detta i samband med tvätt av 528:an! Lite off-topic, men ändå ... |
|
| På dom 3 bmw jag haft har klimaten vintertid inte varit någon höjdare där kan dom nog lära nått av volvo som gör bilar för vårat klimat. | |
|
Jepp, finns massor av trådar om detta och är lika fullt en tankekullerbytta. Man ser en vattensamling, måste innebära problem osv. Men herregud, det lägger sig ju vatten överallt på en bil, både på synliga ytor och på osynliga, där det finns vikta plåtytor, t.ex under skuffluckan eller motorhuven osv, för att inte tala om i hjulhus osv. Skulle detta innebära ett problem så vet jag inte... Däremot har det som sagt framkommit att det förekommit otillräckligt rostskydd just i de plåtskarvar som omtalas under tankluckan. Självklart är lack osv tätt uppifrån, rosten kommer av fukt osv underifrån. Jag tycker liksom Hasso m.fl att det ser illa ut att det samlas vatten där, eller för den delen bensin om man kladdar lite vid tankning, det hade inte suttit ivägen med en dränering. Men katastrof osv som nämns ibland...njjaeee. FP |
|
|
flerdubbelvikt plåt säger ni... hmm... ska få detta lagat på min touring på rostskyddsgarantin, hur ska jag kolla att de lagar ordentligt/rostskyddar? Är de skyldiga att göra det, eller räcker det med att de "blästrar och lackar ovanifrån"? (mycket offtopic, men kanske ändå inte...) mvh Martin |
|
|
Bra fråga, men de brukar visst arbeta uppifrån och det funkar enligt uppgift bra. Det handlar väl om att rensa osv, vet faktiskt inte om de skär bort nåt och lägger i nytt. Plåtbitarna är ovanligt komplicerade har jag förstått, det skulle innebära byte av stora ytor osv om man skulle byta allt. FP |
|
|
Vad jag förstod det skulle de inte byta nån plåt... ska prata med dem innan. Har fått v famdörr och huven bytt innan och det blev verkligen superbra, sysn inte alls att det är bytt, alla springor stämmer prick överrens m.m. så de verkar ju seriösa. Firman är Lindholms bil i umeå. Tror dock att de lämnar bort lackjobb, men jag vet inte. Vi får väl se, tack "folke" för svar. /Martin |
|
| Tyvärr så har påfallande många 5-seriebilar rostangrepp pga av denna felkonstruktion. Många gånger välskötta och fräscha bilar - och så får man en oangenäm överraskning när rostbubblorna tittar mot en i samband med tankning. En några år gammal bil med dessa fel är besvärande, allt annat än premium. Och att det skulle vara en tankekullerbytta förstår jag inte alls. Rosten kommer ju som en kombination av fukt och belastning. När väl fukten tränger igenom, då ökar belastningen radikalt genom vattenbadet - då jäklar i mig går det fort. Katastrof? Tja, graden av jävlighet kan ju alltid diskuteras. | |
|
V50 är inte bara trång, utan ett sant missfoster av hög rang. Jag kommer aldrig att glömma första gången jag såg ett tidigt exemplar av den ute på vägen, jag skrattade så jag grät, är detta verkligen sant, kan man släppa ut en så fruktansvärt ful och vidrig bil. Idag med facit i hand inser jag att det inte var någon prototyp jag såg utan en verklig bil som faktiskt serieproduceras. Jämfört med V50 som helhet är bakänden och dess lampor riktigt lyckade hos nya 3an (E90). Men inte ska man behöva jämföra så? Nästa gång jag kör företagets V50 behöver jag inte skämmas av att jag för tillfället är dålig i magen, för det luktar ändå så illa redan av bilens naturliga doft :-) |
|
| Frifart: ful eller inte - det finns saker som är bra mycket bättre än på BMW:n (även om jag helt klart håller med dig om fulheten). wendtan är ju en som har bytt från 3-serie till V50, och borde därför kunna jämföra ganska så bra. Nåt bra måste det väl vara med den! | |
|
Att diskutera ful eller snygg känns onödigt med en person som uttrycker sig som Frifart. Därför undviker jag att kommentera vad jag tycker om E21 och för att inte tala om E34. För att citera Nockenwelle på andra sidan: det sägs ju att kärleken är blind. Det gäller nog kärleken till BMWs 80- och 70-talsmodeller också. Angående Volvos nybilsdoft så misstänker jag att du antingen skadat ditt luktsinne eller bara råkat ut för ett exemplar där någon gjort något dumt, då min bil luktar precis som en ny Bmw. Dvs, lite plast, lite skinn, osv. Hurvida den är trång eller inte beror kanske på referenser. Men använder jag E46 som referens vilket ligger närmst till hands så känns V50 klart rymligare än e46 touring. Jämförelsen E46 vs V50 ser ut såhär: Bättre i E46: Vägnärvaro(styrning/väghållning) Till viss mån känslan av detalj kvalite i bagage utrymmen och vissa fack. Bättre i V50: Säkerheten(Innefattar många punkter som jag inte orkar lista) Ljudsystemet, Bottendrag(jämförelse med 330 Ci), Ljudnivå alla farter, Stolarna, Meny system(fler utökade funktioner typ idrive mini, beror främst på att V50 är en 6 år nyare bil än E46) Antisladd systemet, Bixenon ljuset. Detta är väl det jag kommer på nu på rak arm. Kostnadsmässigt ligger V50 T5 i samma härad som E91 325 vilket är mitt nämaste referensobjekt annars. Tyvärr kändes denna för tunn motormässigt för min del, annars är det en trevlig bil. Diskussionen ligger till viss del på dagisnivå i denna tråden, vilket jag ser mer och mer av på forumet. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Låter lite överdrivet detta med volvos stolar, men visst man sitter hyfsat skönt i dom, däremot kan jag hålla med om att ljudsystemen är grymt bra, hade premium system i min volvo och det var ljusår bättre än det jag har nu. Ang xenon ljusen är volvons halvljus mycket bättre däremot är helljuset rätt lika. Annars har väl inte Volvon så värst mycket att komma med förutom priset då... De väsentliga skillnaderna tycker jag nog ändå är kvalitetskänslan, körglädjen och designen! Där tilltalar Bmw mig mycket mer än Volvo.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.