AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.274

vad kan bmw och volvo lära av varandra?

Sida 2 av 5
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Volvo borde lära sig att framhjulsdrift är astråkigt...

BMW borde lära sig att aldrig ta efter svenssonbilen... Vilket de aldrig kommer att göra. ;-)

Sixten
Det där med att volvon skulle vara snålaren BMW är ju ren Bull.....
JAg själv kör en "gammal" 528 iAT från 98 och har vid några tillfällen gjort resor tillsammans med kollegor som har Volvo som tjänstebilar( oftast V70 2,4T), trots att jag för det mesta kör ifrån dem ganska så fort så när vi kommer fram så har min bil alltid legat nästan 2dl lägre i bränsleförbrukning.
JAg har på lite längre sträckor en förbrukning på mellan 0,74 och 0,76 och en snittfart på ca 100km/h.
De har dessutom manuella lådor i sina bilar, vilket borde vara till deras fördel.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Där har vi det igen, Volvo har erkänt bra stolar och har fått utmärkelse för det och därför måste alla tycka att de är bra och sköna. Som jag sa, jag sitter inte direkt dåligt i Volvos stolar men tycker inte att de är märkvärdiga på något sett och har då kört en del helt nya Volvobilar. Att de känns som traktorer vidhåller jag, nya V50 tex är både rent ut sagt vidrig att köra samt att titta på. Finns inget som helst nöje att ratta en sådan.

Alla har olika synpunkter, men jag påstår att personligen sitter jag bättre i stolarna från en Renault 5 GTE från 1988 än från Volvos stolar. Observera att fortfarande påstår jag inte att Volvos stolar är dåliga!

Växellådorna från Volvo är riktigt underbara jämfört med dem från Saab tex,
men jag saknar direkthet, känsla i lådorna. Jag snackar alltså om normalmodeller, att en "värsting" som T5-R använder Getrag visste jag inte och kan inte uttala mig om, men då är den säkert bra.

Sixten det är svårt att få ner bränsleförbrukningen på traktorer, om inte Volvo vore svenskt skulle fler vara negativt inställda, eller våga rättare sagt!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om du tycker V50 är vidrig att köra kan jag faktiskt inte begripa hur du står ut med E21 och E34. Inte för att de sistnämnda är dåliga, men anser man att V50 är vidrig borde kraven vara extremt höga – långt högre är vad E21 och E34 erbjuder.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
V50 är vidrig därför att man sitter helt inklämd, cellskräckkänsla med 0 i bakåtsikt, plastig med dörrar som känns som papp, äcklig växellåda som känns skör och förmedlar ingen som helst känsla, allt känns och går lätt som styrning, växellåda, pedaler, ingen känsla här inte och extremt tråkigt.
Det finns ingen precisionskänsla i någonting och interiören luktar illa, nybilsdoften i Volvobilar är inte den bästa. Kort sagt en slätstruken ful och ny bil som inte har några kvaliteter för mig, varför betala för en sådan?

E21 är bättre på nästan alla punkter och jag kör hellre en sådan livet ut än volvobilar, tex sitter jag bättre i E21, trevligare interiör, bättre växellåda, motor, pedaler och känsla med en riktigt tung och härlig koppling, bakhjulsdrift, styrning. Det enda jag eftersöker och saknar i E21an är ett mer dämpat vägljud, då isoleringen inte är den bästa, men det kompletterar E34an med råge som går knäpptyst och har ultrabra långfärdsegenskaper men är tyvärr inte riktigt lika rolig som E21.

Nej tacka vet jag E21 ska fortsätta köra 3000mil per år sålänge man kan, skulle inte köra någon som helst volvo (hur ny den än är) ifall jag inte fick bilen gratis, då kunde E21 renoveras upp. Det är ju det som är problemet, man vill ju köra E21 helatiden därför skjuts renoveringen upp.
Ha ha ha.
Det är bara att acceptera andras åsikter. :-)

Flåklypa
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hur är det med nyare Volvo, vilken sida har de tanklocket på?
De gamla hade ju på vänster sida.
Annars är det en bra grej att ta efter Bmw av säkershetsskäl.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Håller med andha45 ang billjudet.

Som nämnts så är BMWs standardstolar en sak, komfort-/sporstolar en helt annan. Sitter t ex mycket bekvämare i en gammal E34 med sportstolar än en V40. Men Volvos stolar är helt klart bra.

Ang växellådan så antar jag att det är ett dåligt skämt. Min 14 år gamla bil har rullat 21 000 mil och känslan i lådan är överlägsen alla manuella moderna Volvos jag kört. Volvo har väl aldrig haft speciellt roliga växellådor eller känsla i reglage öht.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Har läst vad ni skriver men det beror ju på modellen oxå!

Volvos 18 högtalars system - vad är detta??? Biltemas bassar fungerar bättre!
Jag har 8 st högtalare i min bil o ändå spelar bättre än ploarens V70 eller vad den nu heter....

Hade en Volvo o aldrig mer! Den var länge sen o det var en 242 ´83 med B20:a men en BMW 518 ´82 hade bättre komfort o respons!

Vad Volvo borde lära sig mer av BMW???
Kolla i histori boken:
BMW började med flygplan,
Volvo började med jorbruksmaskiner,
Om M5 hade vingar skulle den flyga,
Om Volvo hade vingar... skulle den plöja åkern! :)

/Grabber

Magnus: Det sitter på höger sida numera på alla Volvo.

Volvo är enda "normala" biltillverkaren som har en separat utvecklingsavdelning för ljud och använder bra grejjer, detta började med C70´n som har Alpine V12 slutsteg och DynAudio högtalare.

Nokia Car systems som Bmw använder är skräp, och skall man jämföra deet med ett volvo standardsystem i Tex v70 så får du ta till DSP eller liknande.

Programmer har en 530 E39 med DSP och en V70 2,4t med standard system, fråga gärna honom hur de låter.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Magnus18
Det sitter på vänster sida nu iaf.

Flåklypa
Ha ha...menar höger.

Flåklypa
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
wendtan & Flåklypa:

Skönt att de tagit förnuftet tillfånga för ägarnas skull.

Finns det andra bilar än BMW!?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Men Volvos motorer då? Vad har dom att erbjuda som är serie tillverkat o kan jämföra med M6an?

Grabber.
Nej, så dyra motorer har tyvärr inte Volvo. ;-)

Flåklypa
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Just det! :o)

andha45
E34 knäpptyst - hahaha.

VÄlkommen till 1989.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
anha45, det sägs ju att kärleken är blind. Det gäller nog kärleken till BMWs 80- och 70-talsmodeller också.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
En sak som bör tilläggas angående Volvos ljudsystem och även Bmws.Taget direkt från Ams:då har J.D Powers gjort en undersökning angånde hur många fel det är på ljudanläggningar,den bästa leverantören heter Visteon och på 100 anläggningar så är det 3.3 fel i den levererande bilen Topp alltså dem sitter i Ford och Nissan....
Floppar:på 100 anläggningar Harman/becker 8,6 fel sitter dem i bmw?Föga smickrande ligger Volvos lev sämst till med 11,1 fel på 100 anläggningar,Så som jag ser det om skojaren JD har rätt så är det säkert bra ljud i volvo när det funkar!!

Mpower
Inte så smickrande för varken BMW eller Volvos leveranör. Dock säger det inget om hur ofta någon har anmärkning på ljudanläggningen i en Volvo eller BMW och inte vilken typ av anmärkningar det handlar om.
Vad säger studien egentligen?

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.