AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.278

vad kan bmw och volvo lära av varandra?

Sida 1 av 5
andha45
Hej,
efter att ha åkt rätt mycket bmw och volvo nu ett tag vill jag sammanfatta:
BMW borde lära av Volvo:
- strålkastare som lyser bra (varför mattas bmw:s xenon så snabbt?)
- bättre ljudanläggning
- bälten som inte blir fransiga efter 12 000 mil
- tyst kupéfläkt
- ordentliga backspeglar
- växellåda som inte blir degig efter 7 000 mil utan fortsätter att vara distinkt
- stolar som är sköna efter 40 mil

Volvo borde lära av BMW:
- väldämpat däckljud
- snygg instrumentbelysning
- distinkt styrning
- mjuk motorgång

Det var några erfarenhteter från en långkörare. I detta fall jämför jag V70, S60 mot e39, e60.

Både Volvo och BMW borde lära sig att tillverka täta fönsterlister - trist med vindbrus i en annars tyst bil

PAH
Instämmer i det mesta förutom växellådan. Tycker inte att Volvos känns bra någonsin, vare sig den är ny eller har gått 15 000 mil.

Vad gäller stolarna så har Volvo bättre standardstolar än BMW, men går du i BMW upp till sport- eller komfortstolar så sitter åtminstone jag bättre i BMW 60-70 mila-körpass i E38:ans komfortstolar var inga som helst problem!

Mvh,
Kalle

M5:an: Länk
andha45
Håller med - komfortstolarna är helt fantastiska!

i pappas e39 är länkaget i lådan (eller vad det kan heta) uppsmord och fixad en gång, nu är den jättedegig igen (13 tmil, ja, svensksåld och gar. mil) och man hamnar ibland fel. Har varit med om det i flera bmw.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, jag har kört flera BMW förbi 7000-milastrecket utan att växellådan blivit degig. De har kännts betydligt bättre än Volvos. När det gäller stolar har jag klämt 175 mil på en dag utan att finna BMW-stolen obekväm. Tyvärr är det nog så att människors ryggar och rumpor är olika och det går inte att göra en stol som passar alla (däremot går det säkert att göra en stol som inte passar någon). Håller med om ljudanläggningen. Kupéfläkten finge också gärna vara tystare (speciellt med tanke på att BMW i övrigt rullar tyst).

En sak som Volvo inte borde lära av BMW är att ta betalt för nya bilar.

Jag har oftast upplevt Volvos (och Saab) styrning av luftflöde, lufttemperatur, m m i klimatanläggningen som bättre än BMW. Där kan nog bayrarna ha något att lära.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
andha45:Jag kan hålla med dig om en del där helt klart,Men växellåda som blir deggig efter 7000 mil har jag aldrig varit med om låter väldigt konstigt :-)
kom ihåg när jag körde familjens 520i under 6-7 tusen mil (7-14)under 2 år ,och en dag skulle testa nya peugeot 607 (stora)jag kände inte vilken växel jag fick 5 istället för 3 osv jobbigt och deggig känsla sen satte jag mig i E-34 an ahhh känsla i en 10 år yngre bil...likadant med alla bmw jag kört!!Då är volvo bättre än peugoet men knappt samma känsla och distinkt som i 520 vi hade från 92, jag jämför med v70 med och utan turbo och ny så väl som gamla.
Stolarna är fina i volvo (v70)och S60 vad jag kan minnas, men jag känner inte att jag sitter sämre i farsans E39,kan bero på att jag blir blind av att det är bmw:-)men i söndags när jag åkte till IKEA med svärmor och Co så fick jag och tjejen ont i ryggen i baksättet på V70 2001:a där har Volvo lite att lära från andra märken.

Mpower
Fick du och tjejen ont i ryggen av att åka till Ikea?
Dagens ungdom.... ;-)

Flåklypa
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Flåklypa: vi började gnälla om det nästan samtidigt ochså,ska testa igen innan det är vetenskapligt bevisat...något skumt med vinklen måste det vara :-)

Mpower
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
betan:Ni åkte inte på att bära en massa grejer då?;)

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Volvos växellådor känns aldrig bra, sätena är inte heller speciellt bra, de är helt okej och jag har aldrig haft problem men det känns som om man sitter på sätena istället för i dem, tillyxade helt enkelt och man kör med mjuk stoppning och rejäla säten istället för passform (gäller kanske mer de äldre skapelserna). Jag sitter lika bra i E21an som i volvos stolar :-)

Likaså känslan i bilen i övrigt känns inte som om man infinner harmoni, en förfinad traktor helt enkelt som känns sådär löjligt trygg. Volvo har bra värme och ventilation som går tyst, dessutom en god vändradie och kupe' och last utrymmen för storleksklassen. I det hela borde volvo lära sig att bygga in människan i bilen, man känner helatiden en distans till allting, vilket är en av orsakerna till att den inte lockar, numera har de trots allt kommit ohyggligt mycket längre fram på den biten, men fortfarande saknas det någonting för att få mersmak på bilarna.

FRIFART, det är allmänt erkänt att Volvo gör bra stolar och Volvobilar känns då verkligen inte som traktorer, vet inte vad du har åkt/kört för Volvo egentligen, en 50tals-skapelse?

Och angående Volvos växellådor, den enda jag har någon större erfarenhet av är familjens s80 som nu har rullat 16000 mil, växellådan känns fortfarande som ny. :-)
Volvos säten har vunnit flertalet priser i motorpress/bilvärlden vilket jag aldrig sett Bmws säten göra.

Nu har jag bara god erfarenhet av den sexväxlade lådan från S60R som även sitter i t5 modellerna och som jag förstått det är detta en Getrag låda.
De kan du ju fundera på Frifart.

Jag tycker Bmw borde lära av Volvo att bygga mer aktiv säkerhet standard.
De är fortfarande så att vill man tex ha whiplash skydd så kostar det skrattretande mycket i E60/E90.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
När Volvo bygger en körglad, helst bakhjulsdriven bil då ska jag börja fundera på att åka svenskt (amerikanskt?)

Jag gillar Volvos funktion att man kan dutta till på blinkersspaken och få tre blinkningar per automatik. Perfekt vid omkörning. Kanske finns på nyare BMW också?
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Ja, "komfortblinkers" är standard på alla nyare bmw, är nog standard på dom flesta bilar idag.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
635Csi:det gjorde vi men,det var på vägen till IKEA som vi kände lite i korsryggen..... sen att jag är 186 lång kan ha lite med saken att göra,men framsäterna sitter man bra inget att snacka om där.
Volvo kan ta ett kvartsamtal med Bmws chassi/styrning tekniker
och Bmw kan få hälsa på volvos säkerhetscenter och lära sig lite som sagt!Sen finns det säkert 100 tals punkter till som dem kan lära sig av varandra det är bara att fylla på!

Mpower
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BMW borde lära av Volvo:
- växellåda som inte blir degig efter 7 000 mil utan fortsätter att vara distinkt
- stolar som är sköna efter 40 mil

Håller inte med de två senare punkterna, som många andra också påpekat så känns sportstolarna eller komfortstolarna mycket bra. Allt beror lite på hur man är byggd. Men volvos aktiva nackskydd vore något för BMW.

Volvo borde lära av BMW:
Bakhjulsdrift
Bättre fjädringskomfort (en volvo är antingen krängig och svampig eller stenhård och osofistikerad)
Styrning/vägkänsla

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Volvo borde lära av av BMW:
Sportfjädring inte behöver betyda stenhård och stötig.
Svängradien är usel.

BMW Borde lära av Volvo:
Rostskyddet!!!
Hur man bygger bra ljus
Ljudanläggning

Jag tycker inte att Volvos växellådor är dåliga på något sätt. Ett plus är att volvo inte har några bussningar i länkaget som hör att spaken känns slapp efter massa mil.

Jag sitter likabra i E39 som i S60. Dock så brusar volvon mer, men det kompenserar stereon för.

(Kan nån svara på varför BMWs xenonljus mattas av så mycket??)

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Ett tillägg: Volvo borde lära hur en bra avbländbar backspegel ska fungera.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Det är uppenbart att FRIFART har snöat in på Volvomodeller då dom var bakhjulsdrivna. Som Herr Gaspedal nämner så är vändradien på nyare Volvo under all kritik!

Flåklypa
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Om man jämförde e39:an jag hade förut mot vår andra bil en Volvo 945 så trodde man det var fel på styrningen hos Bmw:n, man kan göra sköna snutsvängar(u-svängar)med Volvon på litet utrymme.Sen att det är som att åka häst och vagn är ju en annan femma :)

mvh
Många av de detaljer som nämns i början görs ju av andra än BMW/Volvo, kan ju ofta vara samma prylar/tillverkare, Getrag, ZF, Autoliv, Hella, Delphi, Bosch, Webasto osv, listan kan göras lång. Nån avmattning av xenonljus hos BMW (Hella) har jag inte märkt eller hört om. Möjligen täckglasen framför om man repar dom osv.
Stolarna på äldre och ljudanläggningen på nyare Volvo är till deras fördel, men knappast mera.

FP
Volvos turbofemman har BMW V8:ans kraft men vill ha bränsle som 6:an. Jag tycker också att gångkulturen är tillräckligt bra i Volvofemman.

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.