AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.981

Ang. "bilhandlare" i Tyskland

Sida 1 av 2
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Hej.

Skulle kunna fylla i en lång historia här, men de ska ni slippa. Är ni intresserade av varför jag undrar, läs min andra tråd Länk istället!

På den röda lappen, den man får när man "köper ut" de gula 5-dagars export(?)-skyltarna i tyskland står ett namn. På mitt står det "Süleyman Ertürk" med en tysk adress.

Någon som hört talats om honom förut?

Enligt han jag köpte bilen av, var det en person på en sk. bilfirma som hjälpte honom att ordna skyltarna. Men han har INGA papper. Konstigt om man betalar över 100k för en bil och inte skriver några kvitton..

Vh Jonas
Vad innebär "inga papper", saknas fzgbrief, servicebok, instruktionsbok, körjournal. Utrycket "inga papper" är minst sagt luddigt.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
från das Telefonbuch:

Ertürk Süleyman
Keupstr. 25 51063 Köln 0221 61 37 17

Süleyman Ertürk
Ährenhof 26 86391 Stadtbergen 0821 43 16 90

ring och fråga!

Hett tips: säljaren ljuger. självklart har han ett kvitto. ingen vettig människa skulle åka genom tullen utan ett kvitto på bilen. risken finns att en oseriös säljare stöldanmäler bilen ifall köparen inte har något kvitto....

Mvh Johan
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Sorry, "Inga papper" är väl kanske lite luddigt ja.
Han hade inget kvitto! De var vad han sa..

Han fick fahrzeugbriefet och de var allt som behövdes i tyskland ju. Sa han!

Därför vill jag ha reda på vem personen på röda pappret är..

Kan ju vara så att han köpt bilen på 17000 mil och de står på kvittot, därför vill han inte ge de till mig..

Satan, detta är mysko...!
Lillejonne:
Jag kan fortfarande inte förstå varför du forskar vidare i detta.... Det räcker ju att du dyker på den person som sålde den skruvade bilen till dig, det är sedan hans uppgift att driva saken vidare gentemot den som sålde bilen till honom....

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Rolex...

De är kanske inte så lätt att bara få honom att ta tillbaks bilen eller ge mig ersättning, för han känner inte att han har lurat mig säger han.

Ska de då göras en anmälan eller något liknande kan de nog vara bra att ha så mycket "bevis" som möjligt, för då blir de nog lättare för någon att ta upp saken istället för att bara "lägga ner i brist på bevis".

Kommer jag in med klara papper över allting, när och hur osv är ju saken klar! Då behöver dem bara få de bekräftat ju...

Vh
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
för varje dag du äger bilen minskar din ersättning. om du driver detta vidare till tingsrätt så kommer de att göra avdrag på ersättningen för varje mil du kör och varje dag du äger den. så alla dagar du förspiller genom att ta reda på saker du har begränsad nytta av kostar dig pengar! dessutom spelar du säljaren rätt i händerna, för ju längre tiden går desto mindre chans att du gör något åt det hela. så kontakta jurist omgående och SÄTT ÅT HONOM! som jag sagt tidigare i andra trådar; sannolikheten att du får "klara papper" på att han har fifflat med bilen är noll eller extremt nära noll. enligt min mening bortkastad tid.

passade förresten någon av namnen med adressen du hade?

mvh Johan
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
På mitt fahrzeugschein står

SÜLEYMAN ERTÜRK
45659 RECKLINGHAUSEN
MÜHLENSTRASSE 42

så ingen av de adresser jag fick stämmer överrens.

Någon som känner till Tyskland och känner igen adressen? Var ligger den i förhållande till bilfirmor och sånt? Har hört att där är vissa "bra" områden och vissa "dåliga"(??)!

De e ju klart som du säger Johan. Ska förmodligen prata med en jurist imorgon och höra vad han har att säga om saken..
RECKLINGHAUSEN ligger väl i ruhr området och där finns det mycket skojare ,bilen kanske är köpt på den fina bilmarknaden i Essen ???????
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Fick precis ett mail från bilfirman, den auktoriserade som sålde bilen som nybil och sen tog tillbax den igen.
Citerat:
"" We rebought it with 195.203 km according to our bill dated 2nd december 2003. ""

När den registrerades första gången i Sverige stod mätaren på ca. 97.000 km.

Räknar man då 195.203 - 97.000 = 98.000 km

Då borde ju bilen vara skruvad så mycket.

Men när jag kollade hos bmw, 2005-11-28 stod mätaren visuellt på ca. 120.000 mil och Ljusmodulen stod på 197.000.

197.000 - 120.000 = 77.000 km

Bilen är alltså i nuläget skruvad ca -7700 mil men innan var den skruvad minst 9800 mil..

Kan någon hjälpa mig? Hur fanken kan detta ha gått till?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
det finns olika teorier på hur LKM funkar, men min uppfattning efter kontakter med BMW är att den "dolda" mätaren i LKM stannar och rullar inte vidare förrän den "synliga" mätaren är ikapp.

detta innebär naturligtvis att många bilar som bara är skruvade på den "synliga" mätaren efter ett antal år inte förefaller vara skruvade vid en LKM-kontroll. jag har ingen aning varför BMW vill att det ska se ut så, för en konstant rullande "dold" mätare i LKM borde vara att föredra.

Det innebär också att din bil har gått c:a 150-200 mil efter försäljningen innan den skruvades. Detta kunde ju tex vara resan till Sverige.

mvh Johan
Skit i hur det gick till! Nu har du ju svart på vitt att vad bilen varit skruvad till när den återköptes. Såvida inte BMW-handlaren självmant skruvat ner den (har du frågat detta?) så har du bevis på att det är han du köpt bilen av som gjort detta. Om jag har fattat det hela rätt så har han köpt bilen av BMW-återförsäljaren, och således kan han inte skylla ifrån sig på exempelvis Süleyman.

Han ser väldigt skyldig ut just nu, såvida han inte hävdar att någon annan köpt den i Tyskland och reggat den i Sverige. Det har han ju först sagt att det är han som gjort, så om han ändrar sig nu så ljuger han antingen nu eller innan. Se till att BMW-återförsäljaren skriver vad för mätarställning det var när "svensken" köpte bilen - sen är det bara att tuta vidare till Tingsrätten. Hur bilen har skruvats och hur diffarna har uppstått är upp till honom att förklara.

Innan du går vidare till Tingsrätten bör du bestämma dig för om du ska polisanmäla honom för bedrägeri och ta det som ett brottsmål, eller om du själv vill stämma honom i ett civilrättsligt mål (kan man köra båda racen, nån som vet?).
Om du tar det som ett brottsmål kommer åklagaren att vara "på din sida" (slarvigt uttryckt) och driva fallet. Risken här är att åklagaren lägger ner fallet pga "brist på bevis". Vilket tyvärr ofta görs även i solklara fall där bevisningen är klar. Resursbrister kan hitta på mycket lurt.

Om du tar det som ett civilrättsligt mål får du hitta en jurist eller advokat själv som du då betalar själv. Du kan ju även ha med dessa kostnader i ditt skadeståndsanspråk, men även om det ser ut som att du kommer att vinna detta (i mina amatörögon i alla fall) så är det ju aldrig 100% säkert.

Lycka till...

Förresten.. varför har du TRE trådar i detta ämne? En räcker väl?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Handlaren som verkar vara hjälpsam borde ju också kunna upplysa dig om vem som köpte bilen av dom och vad mätarställningen stod på då. Är det svenskens namn och mätarsställning på 19'+ mil så har han ju inte mycket att sätta emot. Kanske t o m så att handlaren kan faxa dig en kopia på kvittot?

___
//Ulf
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Johan:
"" det finns olika teorier på hur LKM funkar, men min uppfattning efter kontakter med BMW är att den "dolda" mätaren i LKM stannar och rullar inte vidare förrän den "synliga" mätaren är ikapp. ""

Hur pass säker är du på detta!? Verkar ju vara väldigt dumt om de är som du säger! Då kan man ju skruva tillbaks den t ex 1000 mil i taget (om man har tillgång till utrustning) och köra tills dem stämmer överrens igen, och sen göra om samma procedur om och om igen..
Får nog ringa "verkaren" på förenade bil och förhöra mig om detta..!

MEN, om de är som du säger förklarar ju detta en del... Då har alltså bilen sålts från firman med kanske 19700 mil på mätaren, sen har den skruvats, och sen har då LKM stått still sedan dess. Därav sjunker summan av "tillbaka-skruvningen" hela tiden!?

""Det innebär också att din bil har gått c:a 150-200 mil efter försäljningen innan den skruvades. Detta kunde ju tex vara resan till Sverige. ""

De kan inte vara resan till sverige, för enligt bilfirman i tyskland har dem sålt den till en "reseller" som han hade väldigt svårt för att tro skruvar bilar. Men sen har han kanske sålt den vidare till nästa återförsäljare och sen till nästa... Men innan den skruvades gick den alltså de 150-200 milen så att LKM steg till ca 19700 mil. Sen har den stått still..!?

Då kan ju bilen i princip ha rullat HUR LÅNGT SOM HELST!? =@

Traum;
Han jag köpte den av i sverige har inte själv köpt den av Den bilfirman jag har kontakt med. Dem har sålt den vidare till en annan återförsäljare!
Läs det jag skrev ovan så förstår du nog.

Ulf:
"" Handlaren som verkar vara hjälpsam borde ju också kunna upplysa dig om vem som köpte bilen av dom och vad mätarställningen stod på då. Är det svenskens namn och mätarsställning på 19'+ mil så har han ju inte mycket att sätta emot. Kanske t o m så att handlaren kan faxa dig en kopia på kvittot? ""

De är inte svenskens namn och inte heller Süleyman Ertürk som skaffat gula skyltarna.

Problemet är att i Tyskland, enligt lag, får dem inte lämna ut information om deras kunder, alltså vem dem sålt den till. Dock fick jag ju bekräftat att dem köpt in den med en mätarställning på 195.203 km, 2004-11-02.

Frågan är nu var den vandrat;
Bilfirma => Privatperson => Bilfirma => X => Süleyman Erturk => Svensk som registrera bilen första gången => Jag

Jag måste få fram uppgifter på X. Hur många ägare (återförsäljare) har där varit där emellan, och vem har skruvat?
Jag måste ha missat nåt för jag fattar inte hur du vet att "X" finns. Om han fanns borde han väl finnas i briefet, eller?
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Anders N:
Där är bara en ägare i briefet...
Ska försöka förklara

Bilfirman jag har kontakt med, sa att dem sålt den vidare till en "reseller", alltså återförsäljare. Och återförsäljare skrivs inte med i briefet (så länge dem inte vill bruka bilen förstås) så det är inte som i sverige. Alltså, kan en bil ha hur många ägare som helst, men endast dem som brukat bilen, dvs registrerat den hos myndigheterna i Tyskland för att köra med den, finns med i briefet.

Kontakten på bilfirman sa även att han var "quite sure" att resellern som fått bilen av dem INTE skruvade mätare.. Och han visste inte heller vem Süleyman är! Alltså, Süleyman har inte köpt bilen av dem.
Sen kunde han på bilfirman som sagt, enligt lag, inte lämna vidare information om vem dem sålt den till!! Alltså vet jag att där är MINST en ägare (eller återförsäljare ska jag väl säga) efter bilfirman och innan Suleyman.
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
De svåra är att jag får inte reda på vem bilen sålts TILL, men på andra hållet går det. Alltså, nu måste jag prata med Suleyman, men han måste ju veta att bilen varit skruvad, så de hade varit bättre att gå på andra hållet..

Alltså
Bilfirma => Privatperson => Bilfirma => Återförsäljare1 => X <= Suleyman <= Svenske ägare

Jag får ingen information från bilfirman vem Återförsäjare1 är, därför måste jag prata med suleman och höra var han fått bilen ifrån, om han nu vill och kan berätta de...

RÖRIGT!!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
du har kört fast. "Återförsäljare 1" kommer aldrig att lämna ut namnet på en köpare om de själva har förmedlat skruvningen, vilket var hyfsat vanligt på den tiden. så lägg inte ner mer jobb på detta, utan koncentrera dig på det enda som är viktigt för dig, nämligen att få tillbaks dina pengar.

jag skulle personligen kräva att få lämna tillbaks bilen och få pengarna tillbaka, dvs häva köpet. inga pengar i världen kommer att ändra på det faktum att du åker runt i en tokskruvad bil.

lägger du ner lika mycket energi på att bråka med din säljare som att forska i historiken så kommer du snart att ha tröttat ut honom.... :-)

mvh Johan
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Johan..

Problemet är att den jag köpte bilen av redan köpt en ny bil, dvs han har inte pengarna kvar. Så inte lönt att försöka få honom att ta tillbax bilen!
Iaf inte självmant..
Får väl göra en polisanmälan såfall, men då vill jag, som sagt, ha så mycket kött på benen som möjligt innan de går så långt!

Sen är jag inte såvärst bra på att pressa/skälla/säga ifrån heller! Brukar lite på folk. Säger folk en sak så är det så, sen har jag svårt att säga emot. Man ska ju för fan inte ljuga, även om jag vet bättre! =\
Att han inte har pengar är inte ditt problem, då får han väl låna eller sälja sin nya bil. Var inte så snäll/godtrogen. Har du svårt att göra detta själv så gör det genom en advokat.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
med en jurist som för din talan så behöver du inte bekymra dig om att vara snäll. en proffsig jurist är värre än värsta pitbullterriern....

ring runt och kolla vad de skulle ta för att "pressa på" säljaren med ett formellt brev med lite hot, samt en kallelse till en förhandling. borde inte vara alltför dyrt, kanske 4-5000 kr för första skedet. billigt i förhållande till den ekonomiska skada du kommer att lida av att inte göra något.

jag fattar inte heller vad du ska vara snäll för, han har ju för f-n lurat dig!

mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.