|
|
|
|---|---|
|
hejsan på er alla. jag måste renovera min motor går bara på 5 cyl och tickar som fan. inget komp på sexans cyl. så jag undra om ni har några tips till mig, om jag ska byta eller renovera motorn? vem man kan vända sig till, om ni vet någon bra o bilig verkstad eller meckare? mvh robin quiksilver | |
|
I ditt fall hade jag nog bytt motor m50 motorn är ju rätt billig just nu, tror du spar pengar på att köpa beggad å byta den :-) problemet när man renoverar en motor är att man alltid hittar mer grejer som behöver bytas,, å då stiger kostnaden.... så försök å få tag i en komplett motor för typ 4500:- så får du ju massa reservdelar över sen ju :-) Min pärla :-)(på övertid :-( ) Länk |
|
|
Finns företag som säljer helt renoverade motorer inkl härva för 13 papp. Jag är utbildad och jobbar som mekaniker, så jobbet kan jag, men tänker ändå köpa ny motor, varför? Jo.. jag ska byta till 325, först köpa motor á 5-6,000 Sen tillkommer alla lager, packningar etc (vet ej exakt pris) Sen bör toppen ses över av verkstad som kan plana och slipa ventiler (har vi inte här, har ej tillgång till heller) Nu har jag nog spräkt budgeten... sen kanske vissa ventiler måste bytas ut osv osv.. Nä, nyrenoverad på pall, bara att lyfta ner.. :) Newbie på BMW |
|
|
Denna hade jag köpt... med vanos å grejer :-) Länk Min förra pärla :-) Länk |
|
|
men måste man inte byta massa andra saker då? om man bytar till vanos. går det inte försäkringen om man har helförsäkring? quiksilver |
|
|
skillnaden är väl att du måste byta kabelhärva å box, men det fick du ju med.. så jag ser inga problem... bränsleförbrukningen minskar med ca 1dl/milen med :-) men de finns andra här som bytt från icke vanos till med vanos, de vet nog mer... Min förra pärla :-) Länk |
|
|
Tycker du ska renovera din motor elle köpa en annan motor och renovera den (om din är helt slut). Den som det länkades till med 18 000 mil är det bara en tidsfråga innan du står på ruta 1 igen. Men renoverar du en motor seriöst så kan du räkna med att den håller 10 000 mil utan problem, även mer om du sköter oljebytena osv. Oftast frågan om en topp renovering, men som sagt, fixar du en sådan så kan du köra X antal mil innan du får problem med motorn igen. |
|
|
man får väll ta och hitta en verkstad som gör det då. kommer nog att kosta skjortan men men. ni vet som gör i trelleborg malmö trakten då? quiksilver |
|
|
Men vad är det fär fel på motorn då? Låter som om hela motorn är slut från din sida? Har du kikat/testat vad som är fel? Kan ju vara något enkelt som ett tändstift eller spole eller liknande. Vad är dina symptom? |
|
|
jag har gjort komp prov på den och 6ans cyl hade inget komp. så troligt viss så är det kolvringerna eller ventil krökt. men vet inte varför den har börjat ticka. mätte oss varm på dom olika cyl 12345 var bra men 6ans var bara på 60grader quiksilver |
|
|
Slå i en skvätt olja i cyl o täta ringarna med,då ser du om det är botten el toppen som är dålig.En M50 ska knalla minst 40tusen om servisarna är skötta någolunda. Eftersom din tickar så har du nog felet i toppen. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
litelnilsson: Här en guide för att byta till Vanosmotorn: Länk Mvh |
|
|
jag står fast i att jag hade bytt till en vanosmotor,, även om den gått 18k så e de väl ingenting??? Min förra pärla :-) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.