|
|
|
|---|---|
| Har läst en massa här på forumet om hur snabba folks bilar är osv. Tänkte nu klocka min egen bil på 0-100 samt något mer bra intervall. Hur ska jag göra för att få fram så riktiga tider som möjligt? Hastighetsmätaren verkar inte vara någon höjdare efter vad jag läst. Kan jag ställa in "pipet" på 100km/h och klocka efter detta eller går även signalen efter hastighetsmätaren? | |
| Vad är det för pip du pratar om? | |
|
tror han menar Limit-funktionen i färddatorn. Ska man vara något korrekt så är GPS och ett tidtagarur hyffsat bra. |
|
|
Försök att få kontakt med någon som har en Gtech mätare. Den är till för just det där. Då får du ungefär så exakta uppgifter du kan få för små pengar. ___ E36 325i "CSL" |
|
| Gtech kostar ~500:- på eBay. | |
|
GPS är i princip värdelös att använda om du funderar att klocka med tidtagarur på vad den visar. En GPS en uppdateringstid på 1ggr/s vilket innevär att den faktiska farten har hunnit ändra sig allt för mycket mellan varje uppdatering på displayen. Så när du klockar på 100 så har bilen redan nått kanske 105 kmh, vilket blir helt galet. GPS är däremot extremt exat på att visa statisk hastighet, eller långsamma hastighetsförändringar t. ex. vid toppfartstest. Dr Tinnitus |
|
|
En enkel gps-mottagare duger alldeles utmärkt: Länk "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Pipet jag menar är som Harris_85 sa limit funktionen i färddatorn. Hur väl stämmer denna? Jag har navigation i bilen. Kan jag på något sätt få fram hastigheten med denna eller måste det vara någon speciell GPS? Gtech fungerar väl bäst men skulle helst vilja ha något sätt där jag slipper lägga 500kr. |
|
|
bood. "En enkel gps-mottagare duger alldeles utmärkt:" Ja, man kanske då får bestämma vad utmärkt ska betyda.... Med den programvara du länkar till så kan man mäta rätt bra med en vanlig GPS ja, men har man lite mer krav än en vanlig kille som bara är nyfis på vad hans bil klarar 0-100 på, så duger det knappast. Och en vanlig GPS och ett stoppur funkar inte alls, som jag skrev tidigare. Dr Tinnitus |
|
| Filma din hastighetsmätare och klocka tiden med tidtagarur sen... | |
|
Goldcom. Det är mycket man vill ha, men det mesta kostar pengar så är det bara. Man kan inte få mätinstrument med vettig noggrannhet gratis, och 500 kr är nästan gratis även om dessa GTech är rätt värdelösa. Varför inte låna en GTech eller bara mäta med ett stoppur på hastighetsmätaren, det blir ungefär lika exakt hur som jämfört med den äldre GTech:en. Är man brytsnål så får man inte alltid som man vill oavsett hur gärna man vill.... Dr Tinnitus |
|
| Hur mycket fel kan mätaren visa? Kan 105 vara ungefär 100 riktiga km/h? | |
|
0-100 tider är svåra att mäta rättvist. När ska du starta tiden? -När "startern säger nu" (reaktionstid med ?) -När föraren säger/tycker att han startar (hur blir det exakt) -När bilen börjar rullla (G-tec tid, dvs har ju inte så mycket med verkligheten att göra, det kan ju ta en stund från det att man ger "plattan i mattan" och bilen faktiskt rör sig och Gtec startar) Dessutom sliter ju bra 0-100 tider enormt då de blir bäst om du "låser upp bilen" och eldar automatlåda och däck. (Skulle aldrig ens prova) |
|
|
Dr Tinnitus: jag har inte provat den själv (har inte haft så stort intresse av det innan) men vad jag kan förstå kan man få reda på en hel del med hjälp av en enkel gps-mottagare och programmet OakGPS. Dock verkar utvecklingen av programmet stannat av. Du kan ju t ex mäta accet i vilket intervall du vill. Det verkar ju vara det som Goldcom är intresserad av. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Goldcom. Hur intresserad av acctiderna är du egentligen?? Är det bara en kul grej som du är nyfiken på, eller är det mer seriöst intresse? Är det bara en kul grej du funderar på, vilket det verkar vara då du inte är beredd att läga ut ens 500 kr för att kunna mäta hyfsat exakt. Duger det då inte med att antagligen bara kika på tester av din bil som finns på internet!? Där finns vanligtvis 0-100 med och en del annat. Det ger ju en vink om vad bilen normalt kan klara. En jäkel till förare kanske kan fila lite på tiden, en sopa får sämre tid. Eller så får du ta stoppuret och mäta tiden 0-105 kmh på mätaren, då får du ett skapligt hum om hur snabb den är, inte exakt, men skaplig nära i alla fall. BMW_MAN. Intressanta tankar. Fast, det som mest återspeglar verkligheten är väl att börja mäta som t. ex. Vericom eller GTech m. fl. gör, nämligen när bilen börjar röra sig. Det tar inte mycket tid mellan stamp på gasen tills en automat bär iväg. Om inte annat så är det i alla fall det sätt som ger mest exakta tider just för att mätningen startar när ett förinställt G-värde uppnås, i Vericom är standardvärdet 0,2 G men det kan ändras efter behag. bood. Ja den är inte så tokig den programvaran du länkade till, en klart vettig budgetvariant för de som inte har så höga krav. Men för seriösare mätningar och efterföljande analyser av mätvärdena så duger den inte. Den kan alltså på inga vis konkurrera med t. ex. en Vericom. Men så är det ju en jäkla skillnad på priset med. Dr Tinnitus |
|
| Jo det är bara en kul grej för mig. Har försökt kolla på tider och 0-100 går lätt att finna. Jag tycker dock också det skulle vara kul med 0-200 och där finns det betydligt färre tester. Om jag sedan vill ha tider gjorda med automat samt med den nyare varianten av motorn (540 E39) blir det verkligen svårt. Därav tänkte jag komma fram till något själv. När vädret blir bättre här hemma ska jag se vad jag kan göra med tidtagarur och hastighetsmätare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.