|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har ett problem med min BMW 525i -90. När jag startar bilen och ska köra iväg så har jag problem att få i växlarna, särskillt tvåans växel, men detta släpper efter att jag kört i ca 5 min. Någon som har en aning om vad det kan vara? | |
|
Precis som du säger så är det pga temperaturen.. oljan är seg i vxl-lådan och sammarbetar inte så bra med synkringarna.. Är den lätt och smidig att växla när det blivit lite varmare i motor och låda? Gör ett oljebyte på lådan, kan bli en helt ny bil av det.. Kostar inte speciellt mycket heller.. Diesel-räsern /Rickard |
|
| Ok, det var det jag trodde. Jo den blir mycket smidigare när den har blivit varm, Men då bli det till att byta oljan då. Men hur gör man det. Var sitter det oljetråget, och vilken olja ska man ha till det? | |
|
olja kan du antingen köpa på bmw eller lista dig fram till på mekonomen.. sitter en plugg i botten.. 17mm insex vill jag minnas. sen en påfyllnads/nivåplugg på sidan av lådan.. bara fylla tills oljan rinner över.. klart! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Det kan också vara så någon av kopplingens hydraulcylindrar är påväg att ge upp. Jag hade samma problem, när det var kallt ute så var det svårt att få i ettans växel, man var lite tvungen att forcera i växlarna. Där kändes det som att försöka växla utan att ha trampat ner kopplingen helt lite, men så fort man kommit igång lite så gick det bättre att växla. Men precis som tarzan325 säger kan även oljan vara för gammal eller av fel-sort. Så börja i den endan. ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
| Tack för svaren. Ska ta och byta olja först, få se om det hjälper... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.