AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.588

Förklaring söks till startproblem med en E39 525 IAT

Jag startade bensinvärmaren i god tid och kom ut till en varm och skön bil. Första tipset om att något var fel var att bakluckan inte gick upp, och nästa att den inte ville starta när jag vred runt tändnyckeln. Instrumentpanelets belysning och halvljusen blinkade dock i takt med ett tickande ljud (lät som blinkers). Fånigt nog så skulle jag in till staden för att bla inhandla en ficklampa som ju hade kommit väl till pass i det läget eftersom det var nattsvart. Så jag kan inget göra förrän i morgon. Jag kan tänka mig att det är batteriet som har dragits ur av bensivärmare (jag har kollat runt i forumet och det fanns 2 ägare till 525 IAT -02 med batteriproblem.), men det är kanske frågan om ngt annat? Någon som har liknande erfarenhter med blinkning/tickning och som vet vad det beror på?
Visa användare
51
Pekka Olson
Volvo V60 -12
Z3 Roadster -01
Låter definitivt som batteriet är slut. Känner igen fenomenet.
Jo det där låter precis som Pekka skriver,jag hade liknande symtom när mitt batteri gav upp på min gamla E-39a.
Idag tog jag mig en titt på batteriet och minsann var inte den prick som ska vara grön i själva verket svart.
Efter att ha läst en del råd om laddning 4 ggr om året och några råd om batteriladdaren Ctek zafir hos clas Ohlsson inhandlades denna och nu laddas batteriet. Jag tackar för det moraliska stödet. Jag ser ju helst att det är ett batterirelaterat problem än något besvärligare som kräver verkstadsbesök.
su
76
supermao
525i Touring -01
Jag har tidigare haft batterproblem eftersom vi inte kör speciellt ofta på vintern. Hur länge måste laddaren vara på för att batteriet ska laddas? Tyvärr jar jag timer på motorvärmarstolpen (2timmar). Jag undrar om det är någon vits att köpa en sådan laddare då?
Visa användare
51
Pekka Olson
Volvo V60 -12
Z3 Roadster -01
Ett helt urladdat batteri har jag brukat få ladda minst ett dygn gärna två för att få upp syravikten. Om man inte laddar upp ett blybatteri helt är det risk att cellerna sulfaterar, dvs kemiskt förändras så att de sedan aldrig går att ladda upp fullt. Riktiga djupurladdningar tar också på batteriets livslängd. Två timmar kanske du får igång bilen med men du bör sedan ladda det fullt.
Försäljaren hos Clas Ohlsson (som under vintern använder denna laddare för underhållsladdning av sin sommarbil) hävdade att laddaren vid ett strömavbrott "mindes" laddningstillståndet vid avbrottet och upptog det på samma ställe när strömmen återvände. Jag hittar dock ingen information om detta i bruksanvisningen. Det finns en indikator för underhållsladdning vilket markerar att batteriets bulk-/absorptionsladdning är över och att batteriet är ok.
Enligt instruktionshäftet tar bulkladdningen för ett 90 Ah-batteri 22,5 timmar (jag förmodar att det kan skifta beroende på batteriets skick) och sedan tillkommer absorptionsladdningen, så det råd som finns i forumet bla från Pekka om 2 dygns laddning av ett tomt batteri verkar inte orimligt. Vidare behöver man inte vara rädd för överladdning iom att laddaren känner av batteriets laddningsstatur och övergår till underhållsladdning när de två första faserna är över.
Försäljaren hos das Ohlson är lite ute och cyklar. Han menar nog rätt iofs, Ctek har väldigt mycket funktioner enligt sin manual, fast i realiteten är det bara två spänningsnivåer som är aktuella: c:a 14,5V och c:a 13,8V. Det viktigaste är att laddaren är spänningsstabiliserad, sen finns det några olika laddare förutom Cetek att välja på med samma två spänningssteg osv. Även en enkelstegsladdare på 13,8V (stabiliserad) gör samma jobb och överladdar inte, kan i princip vara inkopplad obegränsat länge osv. Fördelen med två steg (14,5V, bulkladdning, snabbladdning m.fl namn på samma sak) är att tiden till c:a 80% laddning minskar lite, resten upp till 100% tar alltid sin modiga tid. Ge gärna batteriet minst ett dygn med laddaren så brukar det bli bra.
Indikatorn på vissa batterier (svart-grön osv) är en rätt grov indikering, dessutom mäter den bara en cell. Det är en liten kula som flyter i ett rör precis som vilken syraprovare som helst, problemet är att det finns 5 celler till som kan ha annan syravikt än just den där indikatorn sitter...

FP
Det är för sorgligt Inte ens batterier med laddare är ngt för icke tekniker. Ibland saknar jag min gamla obekväma slöa tråkiga men enkla mazda (9 års ägande hade gått 14000 mil när jag köpte den och 27000 när jag sålde den och jag reparerade den för 1700:- på den tiden, slitdelar dvs ett batteri (!) och avgassystem oräknade), men även den hade ju ett batteri som dog så nu känns det bättre.
Synd att batteriet är lite besvärligt att komma åt för kontroll av vätskemängd, men om den tar laddningen och det tar ett dygn förmodar jag att det är ok (fast det säger kanske inte så mycket om vätskenivån i det).
Jag följer rådet och kommer inte att starta bilen förrän efter 24 timmar. (Iofs jag har läst folkes batterikommentarer i olika sammanhang och hade därför redan bestämt mig för det, samt att jag laddar via motorrummet) :)
Nivån i batteriet behöver du inte bekymra dig över, det är underhållsfritt och varken kan eller behöver kollas.
Jag bytte mitt batteri för en tid sen, då kollade jag nivån eftersom jag ändå lyfte upp det. Det låg exakt på övre strecken, som om det lämnat fabriken veckan innan, inte 5 år tidigare. Tillägas kan att batteriet verkar helfriskt fortfarande, men ett nytt var redan inhandlat...

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mikael: Då batteriet har gått ned en "cykel" så komemr antagligen batteriets kapacitet att minska. Då bilen är 3 år gammal kan det vara dags att byta batteri om det inte är bytt förr. 3-5 år räcker batterierna och man får tänka på att bensinvärmare tillsammans med korta körningar drar en hel del ström, ström som generatorn inte hinern ladda upp alla gånger.
Mvh
Asken
Som bytt så många batterier och värmare att han tappat räkningen....
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Håller ett kvalitetsbatteri 3-5år? Kan man kolla om det är dags att byta batteri?
>Folke, det låter som du bytte batteri utan att ditt var dåligt? Har du bytesintervall på batteri i dina bilar?

Jag vill inte bli ståendes någonstans pga. felaktigt batteri men ett nytt kostar ju ca. 1300.- så jag byter ju inte heller om det inte behövs...

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Det som förvånade mig var att jag överhuvudtaget behövde ladda mitt batteri eftersom jag i likhet med en forummedlem med samma årsmodell i ca 50 % av fallen kör en sträcka på knappt tre mil när jag startar hemifrån (iofs när jag besöker staden så blir det flera stopp och start, vilket sänker snittet), vilket jag trodde skulle vara tillräckligt, men enligt vad den andre medlemmen fick veta hos BMW är det inte nog. Kanske är det negativt att bilen inte heller körs varje dag. Eftersom vägarna häromkring visserligen bjuder på fri fart (mitt i skogen), men är i ett bedrövligt skick så den inte kan utnyttjas. Jag vill tillägga att dagen efter startvägran så gick den igång utan att tveka, men gången innan hade jag noterat en kort fördröjning innan startmotorn gick igång, så jag hade fått en varning. Vilket anser ni vara den lämpligaste metoden för att kontrollera om batteriet börjar tyna bort (bortsett från att det är tomt på morgonen)? Jag har ju i likhet med de flesta inte ngn lust att bli stående pga att jag är dumsnål avseende batteri.
Men eftersom Asker nämnde att livslängden kan begränsas till 3-5 år ska jag gå igenom de utskrifter jag fick när jag köpte min bil för att se åldern. Handlaren jag köpte den av har både sålt och servat den, så denne var vänlig nog att skriva ut rubbet åt mig. Gud signe våra tyska bröder och systrar som reparerar sina bilar vid auktoriserade verkstäder. :)
Mvh
Mikael
Det är tiden som blir för knapp för full laddning i vissa fall, och detta tillsammans med urladdning vid stillastående, parkeringsvärmare osv gör att att man ibland måste tillgripa extra laddning. Inte många startar och kör 15-25 timmar i ett enda sträck, därför fixar en extern laddare problemet. 3 mil t.ex tar kanske en halvtimme, inte mycket i sammanhanget.
Det är heller inte stora generatorer som är lösningen vilket många tror, den sitter där bara för att ta hand om den allt större förbrukningen när allt är igång och används osv.
En laddare på 4-8A räcker långt om man ger den tiden som behövs.

FP
När jag nyss var ute och tittade till bilen slog den över till underhållsläget, men pricken är fortfarande svart. Den kommer att stå i detta läge till i morgon. Får se om det hjälper, eller om det krävs att bilen körs en bit alternativt flyttas till ett plant underlag eftersom den nu står i ett lätt utförslut. Annars är det väl ett nytt batteri som ska inhandlas och från de diskussioner jag läst är det också en djungel. Med bla anhängare och föraktare av Biltemas batterier. Tycks ju vara enklast att åka till BMW så de får tjäna lite och så får jag automatiskt rätt batteri eftersom tillverkaren kanske ändrat vilket batteri som rekommenderas sedan min bil var ny .
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Ja, om man nu ska köpa nytt batteri, vad rekomenderar då ni som är kunniga på detta?

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Lite OT kanske men jag hade glömt min Motorola i hållaren över natten
och när jag kom ut på morgonen och startade bilen så funkade inte
stereon längre.. Efter en stund så slockande även valet av DSP i monitorn..

Jag lyfte då av jorden till batteriet en stund och därefter gick stereon igång igen.. Jag laddade batteriet i ca ett dygn men när jag skulle starta bilen igen
så lös "klocksymbolen" för byte av bromsvätska. Har detta att göra med att bilen var helt strömlös ca en halvtimme LR var det bara en slump att
den tändes just nu ?

Mvh Jimmy
Pe
38
Peter Redin
528 IA Touring -00
Varta silverline marknadens i särklass bästa batterier
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.