AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.103

Motorproblem på 525i -90

Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Det är så att jag har problem med min Bmw 525i -90. Bilen går som om det skulle bli soppatorsk när som helst. Men det finns bensin i.. Hade likande problem med föregående bil o då var det tändkabeln som var paj. Så jag tänkte direkt att det var nån tändkabel lr tändstiften.. Bytte tändstiften i kollade tändkablarna men ändå går bilen likadant.. Då började jag o farsan att rycka tändkablar för att se om den gick på alla burkar.. Men det gjorde den inte.. Den 2:a burken om man räknar innefrån bilen gick inte. Så då funderade jag på om den fick soppa på den burken. Och om man luktar på tändstiftet så luktar det bensin så det måste ju komma bensin i den burken.. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska kolla längre.. Någon annan som skulle kunna komma med mera förslag på vad det kan vara så skulle jag vara väldigt tacksam..

//Fredde
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ciao, kan det vara bensinfiltret?

Om det är igensatt, en gissning..

beemoholist
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
Om du får fram bensin och den inte tänder på 5:an så kolla rotor och lock, eventuellt kabeln. Pröva också att byta plats på det stiftet med ett annat, stift kan vara trasige, även helt nya.

/Martin
Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Om soppafiltret är igen satt borde väl den missa på alla burkar?

Jag har provat bytit plats på stiftet men utan resultat. Men ska kolla på rotor o locket imorn.. Tack så mkt.. Fler förslag?

Glömde nog skriva att det kommer gnista från det stiftet på 5:e burken oxå... Men den går ändå inte på den..

//Fredde
Ta femmans kabel o sätt ett extar stift i änden (låt det vanliga stifitet sitta kvar i toppen). Jorda sen stiftet mot ventilkåpan så det inte skakar loss utan sitter fast så att säg..Starta bilen o gå sedan o kolla ifal det kommer gnistor...Gör det det testa med att byta stiftet...Funkar det ändå inte kan de va att de kommer för lite bränsle till cylindern...Hur som helst så undvik att beröra tändkablen till "xtra stiftet" när motorn är igång då man kan få rejälla stötar..fråga mig inte hur ja vet*hehe*

Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Så som Dawwe säger har vi redan testat nu.. ;) O kommer gnista... Kommer även gnista från stiftet som sitter i toppen.. Vad är det för fel om det kommer för lite bränsle till cylindern då? Kan det vara fel på ventilerna?

//Fredde
em
339
emhå
525i -88
Du kan ju ha en knäckt vippa eller en krökt ventil.. lyft på ventilkåpan och kika resp ta ett komp.prov...

Mvh, Magnus
em
339
emhå
525i -88
Glömde...Kolla även tändföljden så att alla kablar sitter på rätt stift...
Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Har funderat på det emhå.. Så det blir att lyfta ventilkåpan imorn.. Hoppas på att felet ligger där men ändå inte ekonomiskt sett.. ;) Tackar för alla förslag.. Men fler är givetvis välkomna..

//Fredde
kolla bränslepumpen när du ändå är igång. hade liknade fel på min 525:a och bytte bara bensin pump mot en ny och sen gick den som en klocka efter det.

//:malleboy
Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Okej.. Ska kolla soppapumpen oxå.. :P Hoppas jag hittar felet.. F*n saknar ju min Bmw.. =(

//Fredde
Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Så nu har jag hittat felet.. O det var två vipparmar (vipparmarna på insugs- och avgasventilen) som hade gått av.. =( Så nu undrar jag hur axeln till vipparmarna sitter? Är det lätt att byta? Kan man använda gamla om man får tag på det lr måste man köpa nya? Vart hittar man isf billigast?

P.S. Det var på den 5:e cylindern allså 2:a inne från.. D.S.

//Fredde
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
tjena, jag har samma problem, en vipparm är av, hur gjorde du? om du nu har gjort det? jag har besällt en vipparm, vad kostade din å vart då?

//Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång..
Fredde86: Har du tur så kan de gå att byta endast vipparmarna utan att demontera topplocket iom att de är cylinder 2 från torpedväggen räknat!
Demontera kamrem samt kamdrevet, möjligt att du även behöver "dra undan" samtliga vippor på den axle du byter vippan så sjölva axeln kan fås ut...Borde gå iaf tycker man, finns säkert de som VET på forumet:-)
Ett tips är att kolla hur kammen ser ut...anledningen till vipparmsbrottet kan ha varit sliten kam...

Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
det är 3:e cylindern, alltså framifrån, har tagit bort allt utom kamrem+drev, tog bort kylaren och huven för mer lats, så då borde det gå att dra axeln frammåt, och går det åt helvette sen så byter jag nog hela motorn, lika bra eftersom den gått 29996+

//Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång..
Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Först tog jag bort ventilkåpan sen kylaren, fläkten och fördelaren.. Sen tog jag bort alla clipsen som sitter över vipparmarna.. Sen får man dra runt motorn på huvudremskivan så man kan flytta alla vippor åt sidan så dom ligger obelastade.. Sen är det bara skjuta ut axeln som dom sitter i.. Min gick skit lätt.. Gick att skjuta ut med bara fingrarna..

//Fredde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.