|
|
|
|---|---|
|
Jaha då var man 540 ägare igen. Med stor sorg i hjärtat så var jag tvungen att sälja min 330. Bilen jag trodde att jag gift mig med. Får hoppas att detta e en lika trevlig bil. Än så länge så känns det konstigt att ha bytt bil. Jag trodde inte att man kunde bli så fäst vid en bil, men tydligen så kan man det. Ja ja det e bara att se possitivt på den nya bilen nu då , och hoppas att den nya ägaren av 330 behandlar den lika ömt som jag. fan vad löjligt men så känns det. suck!! | |
|
Lier- Beklagar sorgen, men känner inte direkt att du bytt ner dig ;) DANNE Min bil: Länk |
|
| Synd att du var TVUNGEN att sälja bilen men nu har du ju V8 i alla fall. | |
|
Du bytte till en finare bil anser jag, hade iofs en äldre 320, butte till 540 i somras. Ångrar det inte en sekund! Möjligen bensinräkningarna var bättre, hehe. Lycka till ! beemoholist |
|
|
Nä jag tror inte att jag bytt ner mig förutom årsmodell. Det e väll bara det att 330 var som en gokart och 540in känns lite större. Men det e väll bara en vana. 330 kändes mer som en tjej bil det var som bilen var byggd efter mig. 540 är nog mer byggd efter gubben, som är lite längre än en tvärhand hög. (ler) 540 e jättefin och är verkligen välomhändertagen av tidigare ägare, och mer utrustad än 330. Så jag tror att jag blir nöjd över denna bil. Motormässigt så klagar jag inte. Vare sig det e en 330 eller 540 så är båda fina bilar med mycket motor,vilket jag gillar. Så lycka till för mig och alla andra 540 ägare. Kan skriva i detta inlägg när jag vant mig vid bilen. Då kanske jag älskar den lika mycket som 330. |
|
|
He he, skoj med en tjej här för omväxlings skull:-) Är väl ej så många tjejjer här? Ok, då förstår jag bättre vad du menar. 540 är ju en större bil helt klart. Dock så tycker jag den är 100ggr mer stabil än en 3serie. Speciellt när man ligger och pressar på motorvägen :-) Tror du kommer gilla 540 efter ett tag. Men smaken är ju som baken, annars får du byta :-) ha de fint! beemoholist |
|
|
JA jag tror inte du kommer att ångra ditt byta efter ett tag så kommer du att känna dig mycket säkrare i 540... jag har n 530ia ok lite problem med den just nu då det gäller motortemp att den inter vill upp i arbetstemp riktigt.. nåja men tidigare hade jag en 320 oj vilket kliv det var upp till 530 som jag bara haft i 2 veckor lite drygt men nu känns det som om jag aldrig kört annat.. 3 serien var först o främst väldigt stötig i gämförelsa.. nåja så nu är det bara att titta över 320 och sälja iväg den .. men den skall övervintra i syrrans garage tills att våren kommer om man inte slumpar i väg den Lycka till med 540 du kommer att gilla den mer och mer är jag säker på Bimmer |
|
|
lier: Det är bara att gratulera till 540in, V8an är bra förförisk, man saknar den otroligt mkt när man inte säljer den. 286 hk och 420 Nm är inte att leka med ;-) Det var bra att du inte valde en som var äldre än från 1999, det var nämligen då V8 motorerna fick VANOS, vilket gav de bättre bottenvrid och lägre förbrukning. Se bara till att få oljepumpsbultarna kontrollerade i samband med nästa service om bilen har rullat mer än 10 000 mil. Bimmer67: Provat att byta termostat? ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
|
Javisst Mugge jag skall det, men är det en lätt sak att byta ja byta går nog bra ioförsig men att lufta systemet hur går det .. många säger att det är självluftande och att det inte brukar vara nått problem.. vet du nått om det ?ser att du har ägt en 530ia tänkte att du kanske bytt termostat i en V8 någon gång och i sådana fall är jag intresserad av råd inför det bytet! Bimmer |
|
|
Beklagar att jag lånar tråden lite: Bimmer67: Nu vet jag inte hur pass van du är vid att skruva själv, men det är inga konstigheter att byta termostat. Det enda problemet är att det är något trångt under huven på en E34 med M60 (v8) motor, så man får helt enkelt montera ner en del saker för att frigöra lite utrymme. Om jag förklarar för grundläggande så är det inget som du ska ta personligt ;-) 1.Börja med att tömma ut kylarvätskan, det sitter en plugg på kylarens vänstra (=förarsidan) nedre hörn som du kan lossa på, och då rinner kylarvätskan ut. Du kommer inte att få ut all kylarvätska men en hel del. Tänk på att samla upp kylarvätskan i ett kärl så att det inte rinner ut på marken. Detta är extra viktigt om du har s.k. longlife glykol (etylenglykol), vissa djur, bl.a. hundar tycker att det luktar jätte gott och slickar i sig det, vilket de dör utav. 2. Börja med att montera ner luftfilterburken, lossa på slangklämma som sitter efter luftmassemätaren och lossa muttrarna som håller fast själva burken, så slipper du montera ner hela insugsbälgen. Känner du att fläkten är i vägen, så kan du även lossa på fläktkopplingen för att frigöra lite mer plats (du borde kunna klara dig ändå), du behöver då en 32 mm nyckel och tänk på att fläkten är felgängad, du behöver alltså dra åt fel håll för att lossa. 3. Du kommer nu att se en slang som är formad som ett snett ”S” och går från kylarens högra (= pass.sidan) nedre hörn och in till en kammare på vattenpumpens övre del, det är termostathuset. 4. Lossa på slangklämman och dra loss slangen från termostathuset. Nu kommer du att se att termostathusets lock sitter ihop fast med 4 stycken M6 bultar. Det är bara att lossa på dessa och dra loss locket. Nu borde du se själva termostaten, bara att dra loss och montera det nya. Det ska finnas en markering på termostaten, du ska montera termostaten så att den markeringen hamnar i position ”kl. 12”, dvs rakt upp. 5. Där efter är det bara att montera tillbaka allt. Vad gäller att luftning, så har du inte ngn luftningsnippel som på de sex cyl. versionerna. Här är det bra att fylla på med färdigblandad kylarvätska, låta motorn gå på tomgång och se om nivån i exp. kärlet sjunker, fyll då på till rätt nivå. Håller sig nivån rätt eller om motorn pumpar in kylarvätska i sådan takt att det börjar rinna över så är det bara att stänga locket och ut köra en liten runda och hålla koll på temperaturmätaren. Och håll koll på nivån i exp. kärlet under några dagar, kolla när motorn är kall och se hur nivån ligger, fyll på vid behov. Skulle motorn bli varm så öppna inte kylarlocket utan låt den svalna. På (moderna) verkstäder så kopplar man på ett vakuumsug på kylsystemet som suger ut all kylarvätska, och på den utrustningen som används finns en backventil som man kan stänga så att det fortsätter att vara ett negativt tryck i kylsystemet även efter att kopplat från vakummsuget. Man kopplar på en slang som går till en tank med färdigblandad kylarvätska och så öppnar man backventilen och motorn suger i sig all kylarvätska den behöver, när trycket jämnat ut sig är kylarvätskan bytt och man behöver inte lufta. Hela proceduren tar ca 3 min, vilket är grymt smidigt. ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
|
Ok tack så väldigt mycket Mugge det där var en väldigt bra skriven förklaring känner att jag inte har några som helst funderingar..är väldigt glad för att du ville förklara så bra som du gjorde annars har jag fått väntat till den 20/12 innan jag hade fått lämna in bilen för det .. nu sparar man ju lätt en 1000 lapp iomed att man slipper lämna in den ..TACK MVH Bimmer |
|
|
Tack mugge. Jag ska be dom kolla bilen. Den ska in på service insp II inom kort. Jag köpte bilen på bmw ,så dom har gått igenom bilen ordentligt med M-test så jag hoppas att det inte e nå problem. |
|
|
Ähhh du bytte från bilvärldens bästa sexa till dito åtta... Mer av det goda kan väl aldrig vara fel? ;-) “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
|
Jo tack shifty Jag har lite svårt att byta ner mig i motorväg. Provade även en 520 men det var inge kul. Inge illa menat om bilar med mindre motor , men man blir som sagt bortskämd. Mycke vill ha mer. |
|
|
Håller med till fullo, er alla :-) Jag startade min "BMW karriär" med en 320 -87, sedan provkörde jag olika modeller, så fort jag testade 540 kände jag att den ska jag ha, vart som besatt av V8an med mer :-) Snacka om skillnad på bil från min första BMW 320 E30, men den va fin då:-) Håller med dig lier, skulle bli surt nu att byta till t.e.x. en mindre motor. Hasta la vista beemoholist |
|
|
Grattis till en underbar bil Bmw är rätt okey!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.