AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.070

Bakåtvänd barnstol i framsätet på E46?

Sida 1 av 2
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Hej!
Har börjat bli riktigt sugen på en E46 330 touring. Nu är det så att jag har en dotter på 1½ år så jag har en bakåtvänd barnstol som måste in i bilen, ett stort as är det dessutom för barn mellan 10-25 kg.
I min gamla E39 så hade jag den bak men jag tycker inte att det var optimalt utan jag skulle gärna vilja ha den fram.
Var och pratade med BMW här i Uppsala i dag och dom har inga fästen som man kan ha i framsätet vid fötterna för att fästa barnstolen i. Utan dom hänvisade mig till barnstolstillverkaren. Överhuvudtaget verkar BMW tycka att man ska ha barnstolarna bak för enligt verkstads killen finns inga fästen fram i någon modell på BMW.

Så frågan är hur ni andra gjort? Kan man fästa barnstolen i skenorna till framsätet och få den att sitta bra eller blir det till att leta en större bil?
Barnstolen i fråga är en maxi cosy. Den har ett stödben som går ut från ryggen på stolen som ska vila mot golvet och 2 st remmar som ska fästas i någon typ av ögla eller dyl framåt.
Skulle bli mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig.
/Andreas

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Bmw Har egna barnstolar som dom vill sälja OCH dom är speciellt anpassade för BMW.
Sen vad det gäller att ha barn i baksätet så finns det spegel man kan köpa för att fästa i nackstödet och på så sätt kan du se barnet i din inner backspegel. Och det bästa är att barnet ser dig med i spegeln! På så sätt har man god ögonkontakt med barnet.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
KOm på en anna sak.
Har inte e46 airbag std för passagerare?
Vad jag vet av min erfaranhet så kopplar BMW endast ut den Men tar ej ut den!
Ska du plocka ut den med så kostar det extra, men när du väl vill sätta tillbaka passagerar airbag tex den dagen du vill sälja så kostar det een massa pengar! För mig att dom sade runt 8000-10000kr. Och då är det inte värt.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Sätt inte stolen i framsätet över huvud taget. Inte ens om airbagen är bortkopplad. Drivsatsen sitter kvar och är lika explosiv som tidigare. Den enda skillnaden är att den får ingen elektrisk impuls att detonera. Saken är den att explosiva ämnen behöver ingen el-impuls utan de kan mycket väl kollapsa av högt tryck, slag och dylikt. När jag diskuterat frågan med folk i bilbranschen som hävdar att det är helt säkert med bortkopplad airbag brukar jag säga åt dem att ta en drivsats och lägga den på ett skruvstäd. Ta sedan en hammare och slå på den allt de orkar. Hittills har ingen vågat prova.

En bortkopplad airbag kan alltså lösa ut om den råkar ut för hårda slag eller stötar. Förmodligen bara i extremfall men jag hade inte viljat chansa.

Jag tycker ni ska ha en bil stor nog att ha stolen bakvänd i baksätet.

Har inte bilen någon airbag alls där fram kan du givetvis strunta i allt jag skrivit ovan (men en 330 har väl det?). Går det inte i så fall sno runt barnstolens remmar runt frambenen på bilens stol?

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Peter78w:
Om man har barnstolen i baksätet så blir passagerarsätet fram i princip obrukbart om man inte kör runt pygmeér i bilen. Lutningen på framsätet blir så liten på grund av barnstolens konstruktion så det går knappt att åka där fram. BMWs egna barnstolar är konstruerade för att ha bak så det är ingen lösning det heller.

Bood: Jo jag har grunnat på airbagproblemet och det känns olustigt att ha barnet åkandes fram med airbagen kvar men urkopplad. Fan vet vad det blir.

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Småbarn i bilar finns det ingen bra lösning på. Det verkar inte som egentligen någon biltillverkare har någon fiffig lösning. Tack och lov är våra grabbar så stora nu att de åker framåtvända båda två men innan dess var det några trånga år. Jag kunde knappt få plats i passagerar-sätet när vi hade en bakåtvänd stol i baksätet. De enda gångerna jag klämde in mig där var när svärfar envisades med en (eller två) whiskey efter maten :)

Personer kortare än 140 cm ska över huvud taget inte sitta framför en airbag. De är för korta och risken är stor att airbagen bryter nacken av dem. Det hör kanske inte hemma i den här tråden men kan vara bra att tänka på.

Köp en 750 iAL så bör barnstolen få plats i baksätet :D

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Bood: Jo du en 750 iAL skulle sitta mumma. Men med en körsträcka på 2500 mil/år så blir det liiite dyrt med soppa och försäkring.
Fasen jag trodde jag skulle klara mig undan en V70 men det verkar illa. Anledningen till att jag började fundera på en 330 var att den var 4.000 kr billigare för mig att försäkra än en 530.

Eller så köper man en gammal 240 som ungen får åka i så kör man runt i en 330 själv ;)

Vi har en barnstol i passagerarstolen och det funkar hur bra som helst. Man kan välja hos BMW att inte bara koppla ur airbagen utan att ta bort den helt och hållet.
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Mr328: Så hur fäste du stolen fram? I skenorna till sätet?

Jag har varit hos BMW i Möndal och frågat de angående airbagen i fram sätet,det skulle hamna på typ 5500kr hela paketet(demontering,montering)man måste skriva på några papper som säger att man är skildig att betala för montering när man ska sälja bilen.Man behöver inte betala hela summan på en gång,man kan betala bara för demonteringen och sen när man ska sälja då betalar man för monteringenen av airbagen.Demonteringe kostade 3500kr och monteringen 1700kr.Det var kostnader för e46-an
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Har provat både med 328 och 528 och tycker du skall glömma 3-serien direkt. 5-serien är ok, men då bör du byta till Britax som jag vill minnas har minsta stolarna. Vi hade Akta ett tag och det var en flopp. Tar för mycket plats.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Mixtus...Har testat med Akta Duoflex bak i vår E39 och den gör framsätet i stort sett obrukbart. Vet att Jemej har fått det att funka med Akta Cosmic (?) men det är pga att man på barnstolen kan ställa sittlutningen och då kan man ha stolen relativt rakt men ändå har rätt lutning för barnet. Har också hört att Britax stolar är mindre och lättare att passa in.

Fram så går det att fästa barnstolen i balken under stolen. Lite trångt att komma åt och förbandslådan är aningen i vägen men det går. I affären där vi köpte våra stolar så rekomenderade dom oss att använda balken även på vår V70 trots att det fanns standardmonterade öglor. Hon påstod att vinkeln blir bättre för spännbanden och att stolen sitter bättre fast.

___
//Ulf
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Mixtus, Programmer: Säg inte att jag ska glömma E46 *snyft*
Har ju suttit och blivit duktigt sugen nu. Tänkte att nu efter att jag sålt min E39 så vill man ha lite variation.
Men det är säkert som ni säger. Jag får sikta in mig på en annan bil än E46 helt enkelt.
Tack för era synpunkter allihopa.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

A_Persson: Har inte personlig erfarenhet av E46 men med tanke på begränsningarn i E39 så lär det ju inte vara lättare i en E46. Dock vet jag många som har barnstol i E46 så helt omöjligt kan det ju inte vara...

___
//Ulf
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Saken är den att jag upplever inte E46 som speciellt mycket mindre än E39 i kupéutrymme utan att det mest är bagaget som skiljer.
Måste förbi BMW i morgon igen och göra en ny inspektion. Saken är den att jag skulle kunna intala mig att det fungerar bara för att köpa en E46 och sen se ut som en fågelholk efter 2 veckor när nyhetens behag lagt sig och jag inser att det inte fungerar.
Som tur är har jag inte alla pengar förrän efter nyår vilket gör att jag då, förhoppningsvis, kan fatta ett någorlunda sunt beslut.

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Vi var och köpte Brio´s nya stol Zento till vår minsta grabb som håller på att växa ur sitt babyskydd och den var 10-12 cm kortare än vår Akta Cosmic. Jag har dock inte haft möjlighet att prova den i BMW´n än men i mina föräldrars V70
så funkade den perfekt..

Stolen var betydlig mindre utvändigt än Cosmic men lika stor "invändigt"
om inte tom något större.. Enda nackdelen med den tyckte jag var att
spännet som sitter mellan benen var något kort så när barnet har ex en overall på sig så var det lite svårt att få i banden som går åver axlarna..
Lite knepigt att förklara men ni fattar säkert vad jag menar :-)

Länk till stolen:

Länk

Om någon är intresserad av bilder på båda stolarna monterade så kan jag försöka ordna det till helgen..

Mvh Jimmy

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tillägg till E39:an är att jag har haft komfortstolarna (fram) i båda fallen (528 och 540). Det gör att man kan vinkla övre delen av stolen = ännu mer utrymme för barnstolen.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tror utrymmesbehovet kan skilja en hel del mellan olika bilbarnstolar. Det är kanske bäst att välja stol efter bil.
Jag har haft mina två pojkar i Britax Freeway i de E36 och E46 sedaner jag haft. Det fungerade helt OK. Var vi en vuxen + ett barn i bilen gick det bra fram. Var vi två vuxna + ett barn satt en vuxen och barnet i bak. Hela nuvarande familjen har också gått bra. Äldsta pojken var stor nog att sitta på bälteskudde när yngsta grabben började använda Britaxen. Då brukade vi ha största barnet i höger framstol, min fru bakom honom och minsta grabben i Britaxen bakom mig på förarplatsen.
Lite pilligt var det, och kanske hade vi en fördel av att vara kortväxta i vår familj (med mina 172 cm och 69 kg är jag den mest storväxte). Nu när bägge barnen blivit lite större är det onekligen lite enklare.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Är det ingen som provat stol med ISOFIX i E46?
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Åker med Briax i framsätet går utmärkt med två vuxna bak
kr
17
krille535
525iAT -02
Har en 328 touring -00. BMW verkstaden i Hackefors, Linköping kopplade ur passagerarairbagen bytte bälte och tog bort airbagen.
Vi har en Akta Graco med bas. Dvs en fast botten i bilen som sitter fastspänd i bältena. Barnstolen sätter man sen i den. Skitbra.
Förresten bilen är till salu. Nån intresserad?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.