|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har ett besvärande problem med väldigt ojämn tomgånmg på min 518i. när den är kall går motorn jämt och fint, men när denhar kommit upp i arbetstemp går den väldigt ojämt, ligger på 900-1000 och tvärhöjs till 2000 för att sedan gå tillbaka, sedan höjs osv osv. är det någon som har haft likande problem som kan hjälpa mig! är väldigt tacksam för alla svar jag kan få! MVH // Peter | |
|
Ok. Kontrollera din tillsatsluftslid,kan vara så att den ej stänger vid drifttemperatur... Kan väl också vara tryckregulatorn som djä*las.. Eller varför inte att du har ett felaktigt CO-värde.. Mm...Har du servat bilen nyligt,dvs bytt stift,justerat ventilerna,luftfilter,kollat alla insugsbälgar mht sprickor osv osv..? Mvh Janne. |
|
|
Iofs lite osäker om just 518i-85 har en tillsatsluftslid och att "varmkörningsfasen" sköts på annnat vis på denna modell...Men kontrollera det. Mvh Janne. |
|
|
ok! jag ska kontrollera det. men jag har ett bra CO iaf. och ja har nyligen bytt tändkablar och tändstift men ja har inte bytt luftfilter sen jag började köra med den, det kan ju vara något, justerat ventlierna har ja inte brytt mig om att göra eftersom jag har inget "ventilknack", motorn går rent och fint i övrigt. har kollat om jag har några sprickor i insugsbälgen men de hade jag inte, samt kollat om den drar tjyvluft men de gjorde den inte heller. men jag ska kolla upp om det är tillsatsluftslid på den. Tack och bock för tippset! Det uppskattas! MVH // Peter |
|
|
Ok,det där med att din motor går tyst och inget "ventilknack" kan just vara ett för litet ventilspel, vilket kan fördärva din tomgång vid t.ex drifttemperatur...Tipset är att du gör en dylik justering omg. En av din motors viktigaste servicepunkter är just en ventiljustering låt säga var 2000:e mil(jag kollar spelet så ofta iaf). Risken finns ju vid ett för litet spel att du kan bränna någon ventil eller säte i värsta fall.. Mvh Janne. |
|
|
tackar för tipset, det hade jag faktiskt ingen aning om! men jag tänker fälja ditt råd och göra en injustering och se om de bli skillnad! för bränna nån ventil osv, har ja inte ritkigt råd med nu. tackar och bockar! MVH//Peter |
|
| kollade på min 325 ikväll och jag har för lågt ventilspel. Men i en bok ja lånat stoge att jag skulle ta lös luftfiltret när jag gör det...varför ska jag det? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.