AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
879

E34 525i startar och lägger av direkt

Hej!

Hoppas det är någta M50 experter inloggade för jag har fått något märkligt problem med bilen som någon kanske har en idé om.

Det började med att jag rengjorde tomgångsjusteringsventilen. När jag hade gjort det glömde jag att haka fast en av slangarna som går till luftrenaren i den metallhake som ska hålla slangen borta från gasrrglaget. Detta fick till följd att efter någon vecka
hade slangen lagt sig så gasreglaget kärvade mot slangen och motorn låg kvar på högt varv efter en gasning.

För att lösa detta problem försökte jag haka fast slangen i sitt fäste igen utan att demontera den från luftrenaren. Otur som man har så gick förstås plastnippeln på luftrenaren sönder. Hur som helst bytte jag denna och monterade slangen på nytt. Efter en provkörning fick jag en varning för låg kylarvätskenivå och fyllde förstås på. Det hade ju läckt ur en del när slangen lossnade.

Efter ny provkörning gick bilen som den skulle tyckte jag men så idag när hade kört en sväng och parkerat fick jag återigen en varning om kylarvätska. Då var expansionskärlet helt tomt och sen gick bilen inte igång ordentligt. Den startar igång och dör direkt om man inte gasar. Det känns som det är något extremt motstånd som måste övervinnas. Om mna tvingar motorn
att gå genom att gasa kommer ett missljud som ett metalliskt oregelbundet smällande.

Kan det vara vattenpumpen som skurit?

Vad händer om det på något sätt blir stopp i kylvätskeflödet någon stans?

En annan tanke som slog mig var om LMM:en kan ha skadats på något sätt när jag höll på med luftrenaren. Jag testade därför att
skruva loss kontakten till LMM och då gick motorn utan att jag behövde gasa men fortfarande med samma smällande som förut.

Mvh Johan
Tilläggas kan att den går extremt dåligt under 2000 varv men håller man nere gasen så varvet hålls uppe så går den hyffsat i alla fall. Så fort man släpper gasen är varvet nere blixtsnabbt och motorn dör.

Mvh Johan
em
339
emhå
525i -88
Kanske är jag som är trög men har du en slang med kylarvätska som går till luftrenaren? Hur ser din olja resp.kylarvätska ut och hur ser dina stift ut?
Har du kört den för varm vid ngt tillfälle?
Mvh, Magnus.
På luftrenaren sitter någon typ av temperaturgivare till vilken det går två gummislangar med kylarvätska i. Oljan och kylarvätskan ser bra ut och tändstiften också. Vad gäller temperaturen så har den har aldrig gått över mittstrcket ens.

Jag tror egentligen inte problemet är kylrelaterat utan snarare något följdfel av att jag höll på och skruva med luftrenare, lmm och tomgångsmotor.

Mvh Johan
Ingen annan som har någon idé? Får väl bli att lämna in den annars.

Mvh Johan
Slutrapport:

Det var luftmassemätaren som var trasig. Problemet hade alltså inget samband med kylsystemet. Anledningen till att jag behövde fylla på kylarvätska ett par gånger var att det läckte ut när jag monterade temperatursensorn.

Möjligen kan jag ha skadat LMM när jag höll på med rengöringen av tomgångsmotorn. Men i så fall är det konstigt att jag kunde köra utan problem ett par dagar innan felet dök upp.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.