AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
756

tändlås har "hängt" sig

vad är detta nu då??
när jag skall starta bilen så släpper rattlåset segt, och sedan kan jag vrida runt startnyckeln, bara till 1 hack, längre en så kan jag inte vrida, fast nyckeln kan vridas tillbaka, då går rattlåset på, någon som har hört nåt sånt ??!!

mvh

christer funf und dreizicht
KlantPelle
Hej Christer!

Jag hade samma problem (eller har fortfarande?) och blev lika snopen som dig. Ta en lagom tjock järntråd och stoppa in i det lilla hålet som finns klockan 2 när du kommit till läge ett. Du bör komma in ca 3 cm. Då juckar du lite och då lossnar låset förhoppningsvis.
Sedan är det bara att blåsa rent med tryckluft och smörja upp med något lättflytande. Jag gjorde som ovan men fick tillbaka problemet efter en månad. Nu har jag undersidan av rattstångskåpan borttagen för jämnan så att jag, om det inträffar olägligt, bara har att ta lös tändningslåsplattan och starta med skruvmejsel. Vilket rackel! ;-)
Hoppas att det löser sig för dig!

Mvh Pelle

tack, skall prova i dag, fast det låter lite "starta gammal opel" men jag provar

Verkar ju lysande att starta bilen med skruvmejsel....

Mvh.
Micke Olsson
nej, det går inte, låset sitter fast som själve f-n
jga försökte med ståltråd i "det lilla hålet"
men inget händer, mera tips tack

KlantPelle
Hej igen christer!

Jo, du måste komma till läge 1 på tändningslåset. Annars har du inget hål, det är en kant som tar emot. Jag kom heller inte riktigt till läge 1 men rattlåset släppte precis. Om du inte kommer till läge ett så får du jucka som en tok, tro mig. Jag hade blåsor på fingrarna efter ca 2 timmars försök. När det släpper så släpper det hela vägen.
Nåväl, tråden måste vara tjock. Det går inte med ett utbänt gem. Tråden ska precis passa i hålet för att det ska funka. Tro mig där också.
Hoppas att det fixar sig för dig.
Keep the powder dry and the pecker hard and your luck will turn. (Nu är jag onykter!)

Mvh Pelle!
tja, jag vet inte, måste kanske plocka ner hela dj---
låset, först bort med ratt, sen f-håll,v-tork, det blir en hel massa jobb, kasssaaaa bbbmmmw

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag tror inte det är bilen det är fel på.

CHS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.