AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.511

E30 bussning i framvagnen.

Tjena,
jag har en e30 touring -90 som det klonkar och hoppar till i framvagnen när man släpper bromsen.
Är det en bussning som är slut och isåfall, vilken?
Var sitter den och hur svår är den att byta?

MVH
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Tjena Dart. Som du beskriver det så kan det vara bromsen som låter.
Kan vara så att belägget eller beläggen har separerat. Alltså att slitytan har släppt från metallen. Har hänt mig en gång och då fick jag ett klonkande när jag bromsade. Du får ta isär och kolla. Lycka till. Danne.
I framvagnen på E30 sitter det bara en bussning.
I bakre infästningen av länkarmen sitter den.

Den är inte speciellt svår att byta. Allmän mekvana räcker.

/Anton
svintoleffe
Den är lite halvdryg o pressa ditt kan jag lova, vi har gjort ett specialstag, så vi kan pressa ditt den utan att man behöver ta bort den.=)) vi böt på 325, den blev myket tysatr förut när an körde kunde man typ höra kluck kluck i framvagnen men nu belv den tyst.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
svintoleffe. Om du har tid och möjlighet får du gärna maila över en bild på specialstaget. Tänkte nämligen byta dessa bussningar i vinter mot hårdare/trevligare.

/David

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
Byter man mot hårdare bussningar så är det bara skruva bort hållaren för bussningen och pressa i en ny. En originalbussning är lite slapp så visst kandet lura lite när man byter, men värre saker har jag stött på.

Bussningen i sig är busenkel att göra en ny i tex Oilon eller Delrin.
Jag har inte måtten i huvudet just nu, men kan kolla upp det.
Har bilder på tillverkningsprocessen om nån är sugen.

Skicka Powerpost för att påminna mig om jag glömmer det.

/Anton
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Anton. Du får väldigt gärna ta reda på måtten då jag har tillgång till en svarv! Hur är det med bärarmsbussningarna bak? Dessa ska väl också gå att svarva själv antar jag, Powerflex blir rätt dyrt om man ska ha runt om, sedan är det roligare ju mer man kan göra själv.

------
BMW CS #04839

Hälge
Kul om bilen rör sig mjukare en en "hästdroska"
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
En E30 kör man väl knappast för komfortens skull, eller?

------
BMW CS #04839

Jag skrev ett blogginlägg där jag berättar hur jag gjorde med framvagnsbussningarna.
En bild finns där också.

Fråga om det finns frågetecken som måste rätas ut.

/Anton
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tack Anton! Ska kika in på din blogg.

------
BMW CS #04839

Hälge
Det finns "extra mjuka köksdynor" på ICA Maxi ;-)
Hälge: Att byta främre bussningen mot hårdare material ger ingen märkbar hårdare komfort..
Det blir, om du väljer att gå mot mer castervinkel (och varför skulle man inte vilja det?), lite mer trögstyrt. Har man servo är det ingen att hymla om ens.

Jag förstår inte vad du vill komma med detta? En E30 som byggs om för bättre väghållning måste kompromissa med vissa saker som tex komfort.

/Anton
svintoleffe
Tyvär så ah rjag ingen bild, på hur verktyget sre ut, men jag kan försöka ta ett kort imorrn.=))

Det verktyget har vi gjort typ så här.

Ett väldigt långt fyrkanstprofil, på den har vi svetsat upp två rejäla plator på varsinsida, på en sidan där borrar du ett hål, oså skaffar du en väldigt lång stång, som ska kunna tåla väldigt mycket tryck, den sak vara gängad med mutter, muttern svetsar du fast, på plattan.
Sen tar du en annan mindre platta o borrar ett litet jack i den, så att bulten kan ha den typ o snyrra lätt i.
Sen efter det så kan man ha diverse kortare järnrörs stumpar, med sig o hålla på.

med detta verktyget, byter man den där bussningen på en halv sekund=)))

Länk Bimmern
MVH Leffe
Var i framvagnen hittar man nämda bussning och ngn som kan ge en ungefärlig beskrivning på hur man byter
hittade inga bilder på själva bytet

mvh/Calle
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
nr 8 på denna bild: Länk

den dras/skäres av och ny monteras enklast med länkarmen vid sidan av bilen...
tycker iaf jag.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.