AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.236

Strulande regnsensor på e39

Sida 1 av 2
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Har en otroligt irreterande fel på min bil.. sedan jag köpte den så har inte regnsensorn fungerat. Slutade troligen fungera vid rutbyte, men inte helt säker.

De jag vet för tillfället är att de sitter rätt ruta, inga luftbubblor eller annat konstigt! Vart fasen börjar man felsöka?

Slår jag på radioläget, för upp spaken ett hack o rör intervall hjulet så händer inget! Inget händer heller om jag ändrar justeringshjulet när jag kör på vanliga intervall torkarna, de går alltid lika ofta. Däremot så minskar intervall i takt med hastigheten, vart börjar man?

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
EDIT: alltså när jag slår på radioläget, för upp spaken ett hack o rör intervallhjulet så går torkarna typ var 10e sekund, oavsett om rutan e torr eller dyngsur.. ingen förändring alls när jag rör på intervall hjulet!

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Ibland strular det efter byte, strömbortfall etc. Åk in till aukt handlare och få den initierad.
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Hade exakt samma problem, den kan behöva initieras, tar ca 2 min, Per på Bil och Motorteknik i Huddinge...
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Tjenare Mr_Fatise

Jag förstår inte riktigt på vilket sätt som radiolägget är relevant i det här fallet! Men OK: Om du nu vill börja nånstans så föreslår jag att du byter regnsensorreläet. Det kostar c:a ett par hundra kronor och är lätt att byta. Du skriver inte vad det är för bil men om det är en E39:a så hittar du det i reläbaljan under mikrofilterkåpan på bilens höger sida. Det är den enda bruna reläet bland alla de andra. Du kan också börja med att lyfta upp det befintliga reläet och rensa kontakterna och se om det hjälper. Baljans lock sitter med insex skruvar. En annan felkälla kan förstås vara själva spaken och i värsta fall själva regnsensorn.

Ha det gott och lycka till.

Ellinas
HB
9
HBJ
320d Touring -11
X1 2.0D xDrive -14
Triumph Spitfire MKIV -71
Hej, jag har exakt samma problem med regnsensorn.

Kan man inte initsiera den själv på något sätt??

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Här Länk finns en del att läsa om detta men panelen verkar inte helt eniga...

___
//Ulf
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Så vitt jag förstod är det en omprogrammering av den som behövs, kan ju bli lite svårt att göra själv om man inte har tillgång till alla prylar...
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
fixat med initisiering av regnsensor... kostade 150 spänn! Funkar kanon!
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Kan det vara sant endast 150:- Var det på en auktoriserad BMW verkstad?
Behöver göra samma på min.

/Pulare
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
auktoriserad o auktoriserad. Vet vad han sysslar med och har riktiga DISen!

BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Per gjorde det år mig i samband med service, tar 2 min, kostade inget.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Kollade med BMW i Kristianstad dom ska ha 800:- för en initiering.
Tips om någon billigare runt Kristianstad det käns som dom försöker råna en på den verkstaden.
800kr????
Snacka lite med dom och fråga varför så mycket? Ingen bra reklam.....

pu
528
pulare
520 D F11 2014
haha!!! Hade du träffas den arrogante verkmästaren där hade du velat fota honom i baken. Han är inte så lättflirtad. Jag har frågat han innan angående regnsensorn om det var den som satt inanför det lila fönstret i rutan och han svarade att det inte med hade med det att göra.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
ähh vadå 800:- BMW i segeltorp skulle ha mellan 500- 1000:- =))

Måste ha lite attityd mot verkstäderna, säg vad du vill ge och tar dom inte det så åk nån annanstans.

pu
528
pulare
520 D F11 2014
Vart då, då endast dom kan initiera på märkesverkstäderna.
Har fått min fixad idag det var modulen som var kass (hårdvarumässigt)
Modulen kostar 1.175:- med arbete och initiering gick det löst på 2.229:-
Jag förstår det kostar pengar där för det dräller av folk som bara sitter framför dator eller flyter runt som zombies dom stackars mekarna får slita dess mera dom var en man kort idag så för hela jobbet fick jag vänta 2 timmar. Så nu får jag hoppas det är värt pengarna med en fungerande sensor.

/Pulare
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Mr Fatise. Vad var det för verkstad som fixade det åt dig?

/Ian
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Mr Fatise. Vad var det för verkstad som fixade det åt dig?

/Ian
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Dagbok i söndags: sådär ja, idag e de andra dan de regnar.. tyvärr så funkar inte regnsensorn lägre!

Dagbok i onsdags: Åkte idag tillbaka till verkstaden och av någon anledning så har regnsensorn avinitierats igen.. fick en ny initiering gratis, tur att man e lite socialt anpassad! NU funkar den igen iaf, undrar bara hur länge... Disen tyckte man skulle byta sensor! Nån som har någon annan billigare idee?

Idag: Startade inte bilen överhuvudtaget, jävla regnsensor krångel som verkar påverka hela bilen! Lyckades iaf få komma in i bakluckan och konstatera att nån inte dragit fast batterikablarna (kanske va ja), kan de orsakat problemet? (med regnsensorn alltså, att de försvårade start förstår jag själv).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.