AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.705

Tanka E85 istället för o köpa k-sprit?

K-sprit har ju den förmågan att "lösa" upp ev vatten i tanken så det följer med ut så att säga...Har för mig att k-sprit o E85 är eller mindre samma "sak". Min fråga är kan man istället för att köpa k-sprit slå i en skvätt E85 emellanåt i tanken och i så fall hur mycket E85 till säg 100L 95-oktanig bensin?

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
funkar lika bra, vissa kan köra på upp till 50/50 blandning bensin o e85, så de e bara att prova.

(funkar även om man vill få bättre avgasvärden på besiktningen)

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Vet inte om det behövs någon extratankning med E85 för att "tvätta tanken", vanlig bensin innehåller redan 5% etanol, dvs man skulle kunna kalla blyfri 95 för E5. En full tank E5 innehåller ca 3 liter sprit, ingen större idé att pytsa i ytterligare K-sprit eller E85.

Att köra E85 av ekonomiska eller miljömässiga skäl är en helt annan sak.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har aldrig på 32 år slagit i K-sprit i någon av de 35 tal bilar jag ägd, ingen har heller stannat pga ispropp allt från rishögar till pärlor.

///MVH Hasso
Länk
Hasso: Bilen i fråga gäller min vinterbil...Det fanns bevisligen vatten(gissningsvis 1liter max men ändå) mm i tanken, detta såg man klart o tydligt när jag väl tömt den..Tänkte bara försöka undvika att det händer på nytt...Nu var det varken vattnet eller det andra som fanns i tanken som var orsaken till driftsstörningen men ändå:-)

hasso:
Antar att du bytt en o annan katalysator/lambdasond "i onödan" vid besiktningar då alltså....
;-)

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.