|
|
|
|---|---|
|
Nu måste jag tyvärr sälja min pärla då jag inte har råd att byta topplockspackning. Bilen har gått 21000 mil och blev HELT topprenoverad vid 15000 mil för en kostnad av 14000kr. Den är flyttgods från Tyskland så har bara lite rost på bagageluckan. Det är sprillans nya Bridgestone Turanza sommardäck på och hyfsade Gislaved Nordfrost vinterdäck på. Cd/Mp3 spelare från Kenwood nypris 6000kr. Elspeglar, elantenn, den treekrade ratten. Splitterny bensinpump, 1 vecka gammal. Även nytt kablage. Nya skivor och belägg fram. Ja en massa är iaf bytt på denna bil. Vad kan denna vara värd med tanke på att topplockspackn. behöver bytas? :S | |
|
En 320 -88 med 21000 mil, och den bakgrund du beskriver är kanske värd 15000 kr (nybesiktad och att allt fungerar). Sen måste man fråga sig hur bra "toprenoveringen" var om man måste byta packning efter 6000 mil. Är du säker på att det bara är toppackningen som gett sig? Du kanske kan få max 5000 kr för bilen. Som reservdelsbil. Mitt tips är att sälja bilen i delar och sen skrota resten. Det ger sannolikt mer pengar. E |
|
|
Jo jag tror väl att det bara är packningen som gett sig för den funkar ju att köra med som vanligt bara att vattnet försvinner så därför antar jag att det är nåt sånt? Och ganska svårstartad. Liksom allt annat är bytt. Men det dåliga är att jag har haft den inne på bilverkstad flera gånger och mekanikern har bara bytt fler och fler saker men det har aldrig åtgärdat felet :( Han säger att bilen nu fungerar som den ska, men när jag hämtar den så är det likadant. Varenda gång. Känns som att han blåser mig på en massa pengar. |
|
| Den är egentligen inte värd någonting i detta skick, då man inte exakt kan faställa felet. Det kan vara en spricka i toppen eller hela motorn som skall bytas. Om någon är beredd att chansa på detta så torde köpeskillingen hamna runt ett par tusenlappar. Laga den eller skrota den är mitt råd. | |
|
Vet inte vem du anlitar, men jag förstår din frustration. Sen är det så med den typ av fel du har, att det kan vara extremt svårt att fastställa rätt orsak. Det tar i allmänhet mycket lång tid att felsöka och innebär att man måste börjar riva motorn. Sånt tar tid, tid kostar pengar. Det kan vara så många olika orsaker. Bilen har tveksam histora. Hur mycket har den gått? Motorn kan vara utsliten, därför svårstartad osv osv. Innerst inne kanske din bilmeck anser att det inte är värt att lägga pengar på din bil. PowerMac råd är tyvärr det enda raka. Laga eller skrota. Men innan du lagar måste du ta reda på vad som är fel. Kan man inte skruva /felsöka själv så blir det extremt dyrt. Ett motorbyte kostar säkert 12-15 k. Om det blir för dyrt så. Sälj bilen i delar och skrota resten. Du kan säkert få 2 k för sterion, 2 k för sommardäcken med fälg, 500 för bensinpumpen om du har kvitto kvar osv. osv. Lite jobb med försäljning och du kanske får ihop till grundplåten till en annan bil. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.