AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
5.619

Vad är total kostanden för att importera en bil från Tyskland?

Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Du köper säg en bil för €15'000

Hur mycket extra måste man betala innan det blir din med svensk registering och allt.

Utan resa upp, försäkringar, registrering, bilprovning etc

Vad är total kostnaden minus resan alltså?

Min BMW 116i
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

* Kring 2000 kr för registreringsbesiktning
* 1500 kr för skrotningsavgift
* Ett par hundralappar för skyltar
= Knappt 4000kr

Sen vill ofta försäkringsbolagen att man ska göra en omkodning av nycklar samt intyg på att bilen har startspärr. Detta görs på en BMW-verkstad och priserna varierar en del men en gissning är 500-1000 kr. Samtidigt så kan man ju passa på att be dom ställa om till automatiskt halvljus men det är ju inget måste.

Mer info finns på Vägverkets och Bilprovningens hemsidor.

Om du tänkte köra bilen upp själv så tillkommer ju även tyska exportskyltar (De med ett rött fält längst till höger). Dessa kostar ca. 135€ och då ingår trafikförsäkring.

Övriga kostnader är ju reserelaterade och dessa är ju högst individuella.

Hoppas jag inte glömt något...

___
//Ulf
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har nyligen hämtat en 740-E38 från Lübeck. Jag kan säga att det är betydligt dyrare än 4000:-

Säg allt som allt med, mat, bensin, exportskyltar (dyrare än några hundra lappar kan jag säga), båten, registrera den i Sverige, skrotavgift...räkna med ca 10.000:-

------
Länk
Totalkostnaden beror ju också på:
* Vart i Sverige du bor (resekostnad)
* Om du måste ta ledigt (förlorad arb.inkomst)
* Resesätt (flyg/bil/tåg/biltransport)
* Årstid (dyrare färjebiljetter/flygbiljetter)
* Oförutsedda utgifter (extra hotellnatt osv)
... och så vidare

(Men de kostnader som Programmer räknat upp är ju alltid de samma oavsett)

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Grodan: Du får läsa lite noggrannare...Dels så frågar DonAmir om kostnaderna exklusive resa och de hundralappar jag anger för skyltar är för de svenska. Längre ner så anger jag kostnaderna för exportskyltar om dessa är aktuell. En del tar ju hem bilen via transportbolag.

Själv har jag för mig att jag hamnade på dryga 7000kr men då bor jag i södra Sverige, bilen köptes i norra Tyskland, jag flög ner på SAS-poäng, har BroBizz för Öresundsbron vilket ger rabatt, käkade på Burger King, etc...Dock ingick hyrbil och en hotellnatt.

Sträckan att köra ökar ju snabbt om om bilen köps kring Frankfurt eller Munchen och sedan ska köras till t ex Stockholm, samt att man kanske unnar sig lite bättre mat, mm, så 10.000kr för allt kan det utan vidare bli.

___
//Ulf
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
hmm ok jag tror att man får räkna med 10k kr då.

Själv tänker jag om ett par år alltså jag är nöjd med min lilla E87a.

Förresten så har jag en tysk flickvän som bor i södra tyskland så boende o sånt behöver jag inte bry mig om och dessutom åker jag dit ett par ggr per år samt att hon kan snacka tyska det underlättar ju om man ska pruta lite.

Min BMW 116i
Länk
Salusansvar kräver ingen omkodning av nycklar, dom har tagit bort det kravet, Länsförsäkringar kräver det på bilar upp till 9års ålder, festligt nog visste inte BMW Solna vad omkodning av nycklar var för något, spärra nyckar kunde dom, men koda om befintliga gick inte?!

Mvh Stephan
.... och Folksam har inte heller några krav på rutmärkning eller omkodning av nycklar eftersom detta innebär "särbehandling", vilket i sin tur innebär ett handelshinder (fri handel inom Eu ni vet...)

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Mina nycklar kodades om på Paulssons Bil i HBG... Om jag har rätt för mig kostade det ungefär 750:-
De kan de ju vara värt, även om inte försäkringsbolaget "kräver" det. Inte kul att komma ut en morgon och ska köra till jobbet, men man hittar inte bilen!
Hmm... tror inte Länsförsäkring kräver omkodning eller intyg på att man har alla nycklar. Om bilen blir stulen så kostar det 10000kr extra om du inte har alla nycklar.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

När jag importarde min bil i maj så krävde LF omkodning och nyckelintyg
för att jag skulle få bilen helförsäkrad..

Mvh Jimmy
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Även jag har länsförsäkringar. De frågade mig inte ens om nycklarna var kodade eller ej när jag försäkrade bilen. Däremot åkte jag dit med intyg efter att jag hade kodad nycklarna. Jag frågade henne varför de hade inte begärt det när jag försäkrade bilen, då sa hon att "det är så mycket annat och tänka på med importbilar så vi har glömt det helt enket."

Vad skulle de säga om bilen blev stulen? Säkerligen att det var mitt fel eftersom jag inte lämnat in intyg på kodade nycklar.
Vilka idioter säger jag bara!

------
Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Trygghansa har inga krav om importbilen kom till sverige för längre än ett årsen.
Är den nyimporterad så behövs förbesiktning och startspärr på bilar som vill ha del/kaskoförsäkring.
Är bilen fabriksny så behandlas bilen som svenksåld men vagnskadegaranti gäller inte i sverige så man får ta en helförsäkring då!
maskinskadeförsäkringen gäller inte på halvförsäkringen heller om bilen är import!

Mpower
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det man också får kolla är om man kommer med en bil i de högre försäkringklasserna för t ex Trygg Hansa ville inte helförsäkra en Alpina B10 -01 utan att jag hade haft min hemförsäkring hos dom sedan 12 månader tillbaka. Detsamma gällde hos LF när jag kollade för min fd 540 för några år sedan.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.