AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.732

5w-40 eller 5w-50 vilken skall jag välja vid årent runt användning av bilen

skall byta olja de närmaste dagarna måsta bara göra det .. så därför skulle jag vilja ha en rekomendation vilken av dessa oljor passar bäst 5w-40 eller 5w-50 det handlar om en mobilolja.. eller andra tips är också välkommna

Bimmer
Det är till en E34 530IA 93a

Bimmer
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Castrol SLX LL04(0W-30)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan använda bägge av dessa Mobiloljor året runt.
Att slå i Castrol slx 0-30 i en motor från -93 där motorn inte är "konstruerad" för denna olja är inget jag skulle kasta pengarn i sjön för.
Ett annat bra alternativ är valvoline synpower 5W-40 men vill du köra budgetvarianten så överskrider Biltemas/Rustas helsyntet med med god marginal de oljespecar som fanns till din motor 1993.

///MVH Hasso
Länk
Kör med och rekomenderar Valvoline SynPower 5W40 i min åretruntbil. Samma som jag använde i 525iA -93 och 740iA -95. En mycket bra olja som dessutom är duktig på att "tysta ned" motorer som tickar/slamrar lite.

Mobiloljan har jag ingen erfarenhet av, men det är säkert inget fel på den heller!

Mvh,
Kalle

M5:an: Länk
Tack för era förslag och tips .. i morgon blir det att inhandla någon av dessa oljor+filter stift och luftfilter och sedan åka och byta så är den i allafall oljeservad för i vinter ..funderar på att byta oljefilter 2 ggr eftersom oljan som är i är verkligen i behov att tömmas ur.. tänkte att det blir väl säkert olja kvar som man inte får ur lyftare coh sådant och just nu är ett tätt oljebyte inpå inte att tänka på kostar ju en hel del även med dessa oljor kan jag tro??? Kalle hansen du som kör på valvoline synpower 5w-40.. vet du vad den kostar .. tänkte bara så man kan få en hint på vad den kostar... men som jag förstår är castrol den dyraste av de här oljorna och jag kände att det var lite överkurs att slänga ner den i en bil från 93 men för den skull skall man nog inte vara dumsnål då detr gäller oljor

tack för era svar

Bimmer
Mu
616
Mustang

540iat -94
Gör istället så att du köper en billigare olja som du kör med i säg 10 mil och sedan byter olja filter igen till den dyra fina oljan, bara filterbyte renar inte så mkt.
Håller med Mustang här...

Om du verkligen vill rengöra motorn inuti... antingen lämnar du bilen till Bilstein Engine Flush, eller så köper du en dunk Biltema helsyntetolja som du kör med i låt säga 10 mil, så att den blir ordentligt varm. Därefter byter du olja (till exempelvis Synpower) och filter igen, så bör din motor vara ren invändigt. Att bara byta filter ger varken från eller till.

Vet faktiskt inte var SynPower kostar ut till konsument. Du köper den på Autoexperten eller Micro.

Mvh,
Kalle

M5:an: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
100 kr litern/398 4liters dunk på Micro för Synpower.

///MVH Hasso
Länk
Läs här ---> Länk
OK ja då vet jag bra tack ja då kanske jag gör så ?ja sen så sa ju priset att detinte var en så farligt dyr olja ändå!

Bimmer
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Jag läste att en del oljebolag rekommenderade 5w-50w till äldre motorer när det gäller syntetolja.

mvh
OK tack för alla fina svar... sen är det bara att byta termostaten så man får upp en normaltemp på motorn någon gång har lite problem med det just nu tyvärr, på meken har dom inte tid att ta emot bilen före den 20/12 suck funderar på att göra det själv ändå för det går ju inte att ha en bil som drar en massa soppa då den aldrig vill komma upp i riktigt bra motorarbetstemperatur.. hoppas bara att det inte är allt för jävligt att göra det .. många säger att v8an är lätt att lufta.

som det verkar nu så öppnar termostaten alldeles på tok för tidigt sen får man smyga fram tills den når bra temp huga inte bra för kattarna skulle jag tro

Bimmer
Hej nu har jag äntligen bytt oljan usch jag skkäms så här länge skall man bara inte vänta.. och det behövdes verkligen oljan som var i hade verkligen gjort sitt.. och vad tyst bilen blev.. får verkligen hålla med Kalle Hansen valvoline synpower hälde jag i den går nu som en dröm om man jämför med hur den lät innna aven om jag tyckte att den hade ganska så fint motorljud så får jag nog säga att nu är den verkligen mycket tystare..

Tack för alla bra tips

Bimmer
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Går det att hitta Valvoline 5W-40 oljan till bättre pris än på Micro ? (100:-/L)

///Mvh
Sibbe
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.