AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.168

Pris på byte av bromsbelägg på E39

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är det någon nyligen fått bytt 1 par bromsbelägg på en E39 hos en auktoriserad verkstad? Vad gick detta på? Gärna specat för delar och arbete.

___
//Ulf
Det var länge sen jag bytte på min 523 så det kvittot fick den nya ägaren, men däremot så pratade jag med reservdelar idag och frågade pris på backarna iaf eftersom jag såg din fråga..

Bromsbackar bak till 530: 815,- / par och oftast så brukar de rekommendera att man även byter varnarkabeln som kostar 140,-

T
Tilkommer arbetskostnad också förstås.. men det förstod du säkert.

T
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Bromsbelägg fram 800:-
Slitagevarnare 135:-
Arbete 800:-
Totalt 1735:-

Iofs inte på aukt verkstad, men på en som i princip har samma prissättning.
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Belägg 645 kr fram hos Länk har det mesta till BMW och defenetivt inga Biltema grejor, sök på reg nr.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tackar för svaren. Är inte i behov att byta än på 530'n men jag var inne med V70'n på Bilia och bytte häromdagen och tyckte det var lite dyrt men jag ser här att nivån är ungefär densamma för BMW. Jag betalade 900kr för beläggen och 929kr för arbetet som tog en kvart.

___
//Ulf
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
929:- för en kvart? De är ju sjukt... Kostar en mekaniker verkligen 3600:- / timme?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dom har väl förbestämt hur mycket tid ett byte av belägg ska ta och i vissa fall när inte problem uppkommer så tar det kanske en kvart och i andra fall kanske det dubbla om det är något som strular. Jag klockade inte honom exakt på minuten så att det var exakt 15 min kan jag inte lova men det gick snabbt i alla fall.

___
//Ulf
Ulke
Låter dyrt med bilägande om man inte gör något själv.....

Bytte frambelägg på min 540, beläggen (Textar 550kr+ slitagevarnare 65kr)....hela episoden tog cirka 30 minuter, och då med manuell hydraullyft...

Fasansfullt hög kostnad 900 för bara arbetet tycker jag....

(men jag kanske är snål) :o)

//Ulke
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst är det dyrt...men som med mycket annat handlar det om tid kontra pengar och för tillfället så är det mer ont om tid och det utan att på något sätt vara rik. Även om denna operation är snabbt gjord för någon som gjort det tidigare och kanske t o m har möjlighet att göra det hemma så är det inte så för alla. För mig hade det utan tvekan varit en operation på ett antal timmar om man räknar in att beläggen ska köpas någonstans, hyra av GDS samt oerfarenheten...
Då är det snabbt och smidigt att på vägen till jobbet glida in på 5-direkt och inom 5 minuter ha sin bil inne och en 20 minuter senare vara på väg. Men visst, inte så billigt.

___
//Ulf
Ulke
Jo jag håller med i detta fall, inte alla som är priviligerade med garage :o(

mvh Ulke
5 direkt = Bli rånad snabbt och smidigt på väg från eller till jobbet med mellanlandning på dagis, McDonals och byggmarknad. Sitt sedan och krevera i bilkön med ungen gapandes och en tömd plånbok skavandes i byxbaken. Var är vi på väg egentligen???

Här får man Byte av ventilerade bromsskivor med belägg och handbromsbelägg E39 ( 520-530 ): 2980:- Länk Oj va dyrt med BMW, det beror på bakhjulsdriften förstår du. Host... ;)

Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Kolla bildelsimporten.se Länk
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Länk bildelsimporten.nu ska de va
Ba
55
Baron
523 -96 (E39)
Hm får nog höja timmpengen.Jag utför idag detta arbete för 1200:- inkl.rengöring o smörjning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.