AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
973

ACC på eller av?

Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Någon som vet om det är jätteviktigt att alltid ha ACC:n på, sommar som vinter.
Har hör att rören kan rosta på grund av kondens annars.
Kanske räcker det med att ha den på lite då och då.
Till exempel när man kört en lite längre sträcka, när motorn fått arbetstemeratur.

Wargen
skall användas året runt, packningar och annat kan läcka annars

Wa
184
Wargen
Tack för ditt svar!
Om någon annan har erfarenheter av detta, kan ni ju lägga in ett svar.
Tack på förhand!

Wargen
AC-anläggningen är gjord för att användas året runt, och så bör man alltså också göra!

Mvh,
Kalle

M5:an: Länk
ne
171
neno83
328i -98
Vet nån om bensinförbrukningen ökar iochmed att ACC:n belastar motorn när den är igång??
Jupp ,det ökar bränsleförbrukningen (dock inte så mycket) + att den snor ett par hästar från motorn me.
Det finns bilar som kopplar ur AC`n när motorn går för fullt har för mig den är 840/850 motorerna som gör det.
Wa
184
Wargen
Kanske bäst att ha den igång då!
Det kostar kanske mer om den läcker än vad den förmerade bensinförbrukningen kostar. :)
Så man kanske inte sparar något på att stänga den ibland.
Kan det vara så?

Wargen
Har den på ca 2ggr i veckan under vintern,

Keep Your Distance!
BM
5
BMW 328M
328 replika M3-96
520i Touring-95
Bruker ha den 2-3 i veckan(vinter tid),mer bensin,(men den sparar pengar om den är i gång)=
Min är alltid inställd på 20-22 grader sommar som vinter.
Det fungerar utmärkt bra.

/Anton
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Förstår inte vad ni menar med att stänga av AC´n. Det är väl samma system som ger både varm som kall luft? Eller menar ni att ni sprutar in kyla i bilen under vintern för att hålla systemet fräsht? OM inte, varför skulle man helt stänga av luftkonditioneringen? Man har väl alltid fläkten på en aning iallafall på vald temperatur...

För övrigt har jag sett ett test där de testade vad som förbrukade mest bensin, AC på eller ruta nere (ökat luftmotstånd). Skillnaden var ytterst marginell....

Mitt åk: Länk
På året run 21,22 grader,sommar som vinter,det gör inget om den snor några hk:)
Wa
184
Wargen
Det finns lite olika acc-system. Mitt har ingen digital display.
Mitt ser ut så här: En ratt för fläkt två mindre rattar för temperatur och en knapp med en snöflinga på.

Wargen
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag använder bara värmen nu på vintern. Använder jag då ACC systemet trots att jag inte använder kylfunktionen som jag trodde var acc´n i sig...???
DVS, bör jag ibland köra med kyla för att inte packningarna skall bli förstörda eller händer det bara om man stänger av luftkonditioneringen helt under vintern?

Detta gjorde mig förvirrad..

Mitt åk: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.