AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
712

Byte luftfilter - Skadar det motorn?

No
50
Nordan
E36 M3 3.2-1998
När man luftfilter från öppet till den vanliga luftburken eller vice versa hur påverkar det motorn? Negativ eller positivt? Det finns ju många aspekter inte bara hur många HK man har.

Har alltid varit positiv till sportfilter (Open air), men efter att ha kört både med orginalfilter med uppborad luftbox och sedan med ett "cosmoracing" filter monterat bakom dimljuset för bättre kalluftintag så kan jag säga så här.

Orginalfilter: Bäst för motorn, det sitter där orginal av flera anledningar. Ett tips är att borra upp boxen framför filtret med ett par hål vilket jag tyckte hjälpte lite när man gasade för fullt. Placebo? Kanske men en ytterst liten skillnad märktes dock.

Sportfilter: Köp bra kvalitet och bygg en bra värmeavskiljare så du inte förlorar en massa HK. Det gäller att du sköter filtret NOGA och oljar in med exakt så mycket olja som behövs, Gör du fel så kan den luftmängdmätare gå sönder. Man upplever en effekthöjning men det är bara för att bilen varvar upp fortare. Underbart "parningsbrööl" om du kör med Open Air filter.

Jag kör enbart med Open Air på sommaren och sedan med orginalboxen resten av året.

MVH
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hur menar du med ta skada av när man byter filter?
Har man ett öppet filter släpper den ju in mer luft och därmed mer damm och skit,så de gäller att rengöra de ofta.
Men att byta fråm ett öppet till orginal är ju igentligen bara bra,men inte lika kul..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.