AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
514

Hur får man bra ljud i bilen

Th
56
ThomasAhlström
E36 coupé -95
Jag skulle vilja ha bättre ljud i bilen utan steg men nya högtalare bak skulle funka...
får 6x9 plats i org. utagen eller är det nya hål i hyllan som gäller ???

Thomas Ahlström
leino
nej det sitter 5,25" bak och fram byt till dls i vissa modeller är det inbyggt steg,om du har stora ljudsystemet,jag har så i allafall

bmw 4ever
precis du ska absolut inte ha 6*9 hells tycker jag att du ska ha ett dls kit o inte koaxer. på min 7serie lyckades jag fästa diskanterna i mellanrummet mellan atthyllan o plåten och det blev riktigt bra.

Lycka till!!!
Th
56
ThomasAhlström
E36 coupé -95
tackar så hemskt mycket för tipsen

Thomas Ahlström
ska du köra utan steg så behöver du inte lägga pengar på högtalare större än 4", det låter bara illa ändå.

en huvudenhet lämnar ca 5-7 riktiga rms watt, inte så jättebra till bas.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Toffe E34
en rättelse till ovan:en gammal knutsson stereo ger kanske en uteffekt på 7 wrms men dagens spelare har ialla fall en uteffekt på minst 4¤15wrms. max ca 4¤28wrms så att driva ett dls r5 kit ska inte va nå problem i ditt fall lycka till med ljudet

FET EVO E34
men sen finns det ju olika typer av mätningssätt med..

skulle en huvudenhet lämna 4*28wrms? alltså över 100wrms?

jag har ett soundstream steg, det lämnar 2*12,5W i 4ohm, går visserligen att lasta ner till 0,25ohm. nypriset är 7000:- behöver jag säga att det är kraftigare än en huvudenhet?

en huvudenhet är inte strömstark precis. så allt annat än orginalhögtalare ska drivas med slutsteg. jag tycker att alla framsystem över 1000 lappen är värda att lägga på ett slutsteg till.

Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Men om det sitter ett orginal slutsteg i en E36:a med stora ljudpaketet som jag har då behöver man väll inte en extra slutsteg till hatthyllehögtalarna??jag har ett MDS Classic slutsteg 2-kannals ska jag koppla in det eller??Vila DLS högtalare skulle ni välja(5,25")?? vill gärna ha fint basljud utan att ha baslåda...

Mvh Ricke
4x15 eller 4x50 watt gäller vid orimliga distortionsnivåer. Räkna med ohms lag på 12 volt. Typ 4 watt får man. Idag finns inga, vad jag vet, huvudenheter med spänningstransformatorer inbyggda.

Kort sagt, bra ljud får du med ett steg, annars trr jag också på 4" iden.

/Marcus
markus00
Vad rekomenderar ni för någon 4-kanaligt slutsteg?? som man kan driva fram och baksystemet helst så billigt som möjligt. Baksystemet är bara 2 st 5"
har du bara 5" så går det bra med endast stereo.

men är det lite dyrare och bättre högtalare så ska man ju givetvis ha slutsteg för att få ut allt ljud...

slutsteg finns det gott om, man brukar fåefter ekonomin.. och så det passar resten av systemet.

markus00
Jag har en väldigt fin CD-växlare av märket Alpine den enda nackdelen med den är att den bara ger ut 4x25 watt.
som skrivits tidigare så är märkes effekten ointressant, 4x25W eller 4x40W är skit samma i princip.
antagligen är det stor skillnad på hur man mäter med..

en del märken pumpar på så mycket ström det går, och det högsta dom får ut innan den går sönder använder dom sen som märkeseffekt, och hur många har uppåt 16-17V i sin bil?

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej Thomas och alla andra.
Mitt förslag på lite bättre ljud i bilen är att kosta på ett riktigt framsystem. Det driver man med ett slutsteg. Bak kan man ha kvar original högtalarna och driva dessa mha stereon.
Sen eller senare kan man komplitera med en sub i "skuffen".
Vart ska man lägga mest pengar? Jo, på stereon (skit ut = skit hela vägen in i öronen) och på framsystemet. Slutstegen är ju inte heller billiga, men det finns skapliga låg - mellan dyra steg.

Detta behöver inte kosta så mycket, och i slutändan blir man nog nöjdast med denna "typ" av anläggning.
Varför??
Jag har inte gått på en ända konsert där dom ställt högtalarna på motsatt sida scenen(=bakom lyssnarna), och ljudet från ex. tv:n eller hemmastereon kommer ju också "framifrån".

Detta är förstås min åsikt om ”ett bättre ” ljud i bilen.
Lycka till!!!

Ca
105
Castagna
BMW 320i -86
Gå in på den här sidan och kola!
www.brl.se
Mvh Andreas
Ni
19
Nicke_b
325iCoupé -10
Håller med 525i, satsa på ett bra framsystem! Ska du skaffa slutsteg så kan det vara smart att köpa ett 4-kanals så har du "lite att växa i" om du vill koplettera med ex en bas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.