|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| Hmm, vadå tvärs om...!? Menar du att det inte gör nåt om squisharean blir mindre än orginal, att det bara är kass om den blir större...!? | |
|
Sorry...menar precis tvärtom... Alltså: Menar du att det inte gör nåt om squisharean blir större än orginal, att det bara är kass om den blir mindre eller vadå...!? |
|
|
Nej,vi tar alltid bort squish. Om du nu bara planar 1.5mm eller 2.0mm så kommer du aldrig märka skillnad. Plana blocket 1.5-1.7mm. |
|
|
Detta känns som en dum fråga, men om man kompsänker med M20B20 stakar i en M20B25 motor får man väll större cylindervolym men sämre komp. Och kan därmed köre med högre ladd utan att det spikar? Så har jag tänkt att göra när ekonomin tillåter! (sutdent) Rätt? Fel? Hade även tänkt att köra på etanol för att den inte ska sika sönder. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Du kan inte ändra cylindervolymen genom att ändra stakar, bara förbränningsrumsvolymen. Kanske bara var ett skrivfel men nu är det sagt iaf =) --- /Micke |
|
| Visst ändrar man volymen, fast inte med stakarna utan med dieselveven, genom att öka slaget ökar man volymen !! | |
|
Ja självklart ökar man volymen om man ökar slaget, nu var det ju inte det jag påpekade som du verkar ha missat. Slaglängden är oberoende av vevstakarna... Läs Subidius inlägg och sedan mitt så kanske du förstår. --- /Micke |
|
|
Så när man bygger 2,7 använder man dieselvev och M20B20 stakar plus att man får plana blocket ca 1,5 mm om man ska köra turbo? Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
ne, ska man köra med turbo så skiter man barra i att plana blocket, så hamnar man på bra komp endå. mvh Erik JAkobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
| Vad är det för skillnad på 2.0l och 2.3l vevstakar? eller är det veven som skiljer dem åt? om det är veven borde man ju kunna montera en sådan i 2.5:an och få liknadnde resultat som med disel veven?? Jag kanske är helt ute och cycklar men det skadar aldrig att fråga.... ;) | |
|
Ja, 2.3 vev (76.8mm) i en 2.5 motor ger 2552 cc, ofta kallad 2.6 liters. Dieselvev har 81mm i slag. och 2.5:an har 75mm i slag. 2.0 o 2.3 stakar är samma detalj. Detta gäller M20! ///Magnus |
|
| Ok då är jag med. tackar | |
|
Vad får man då för komp om man använder b20 vev i en B25a? Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Väldigt lågt...... Slaglängden i en 2 liter är 66 mm o 2.5:an har som jag skrev 75mm. Kolven vänder med andra ord 4.5 lägre i loppen då..... 6.5:1 kanske utan att ha räknat det minsta...... ///Magnus |
|
|
E21-racing< Vad för kolvar skall man använda till 2.3 axeln i en b25 för att komma upp i 2.6 liter mvh micke |
|
|
Ja, i 2.5:an får du borr 84mm, så kovlar med 84mm då..... 2.5-kolvar ligger väl tillhands, eller speciella smidda saker, beror hur motorn i övrigt ska byggas o vad den ska användas till! ///Magnus |
|
| jag funderar på att sätta i en dieselvev för ett senare turbobygge och undrar om man kan köra med den och M20B20 stakarna ett atg utan att plana blocket? Givetvis kommer jag inte få ut full effekt men går det bra tror ni? | |
|
standardkompförhållande i m20b25 katmotorn är på 8,8:1 Vilken har du? kat eller icke kat? om du använder icke katkolvarna tror jag det kommer att funka bra iallafall. med katkolvarna, b20 stakar och dieselveven hamnar du på ca 8,0:1 vilket blir lågt men klart det kommer funka.. |
|
|
ja jag har katmotorn, och ska använda stakar från en M20B20 katmotor, har redan grejorna liggandes nämligen, bara veven som fattas :) Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Vilken diesel vev pratas det om ? 524td eller 525td |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.