|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en 540at e39 som har gott drygt 17000 mil och jag har kört ca 4000 med mycket lite fel. Nu har det hänt ett par ggr att den startar och dör nästan på en gång. startar på nytt ett par ggr och den funkar utan problem. detta har hänt när jag har kört lite längre sträckor ca 1h och bilen har stått så den blivit kall. Kan det vara luftmasse eller soppapumpen ?. bilen är nybes och avgasvärdena var bra. Hälsningar björn | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle läsa av felminnet, kan vara så enkelt som att karakteristiktermostaten är felaktig och ger fel signal till DME motorstyrningen så den luras varm/kall motor. Kan även var vev-kamaxelgivare som strular och även LMM som du säger, att peka direkt på felorsaken är nog omöjligt utan att få en ledtråd av felkoder. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för svaret. skall se till så att minnet blir avläst snarast. Det kan vara vevaxlegivaren då jag motortvättade dock med lite vatten innan besiktning. hälsningar Björn |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Spolat vatten :( Kolla då för all del så du inte har kondens/fukt runt stift och tändspolar. ///MVH Hasso Länk |
|
På 535:an som har smma motor som din 540 va de kamaxelgivaren. Lätt att byta. Är de den så byt fort för tillslut så går de bara inte att starta bilen. Bytte på våran o den funkar nu kanon. ///Micke M5:an Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.