AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.519

Kan EML "hänga sig" (E32 750i)

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Var i färd med att ta våran 750i-88 till vinterförvaringen när det till slut blev torrt på vägarna här. Minus 11C ute och helt plötsligt tänder den EML-lampan på tomgången, kort därefter försvinner hela displayen med CC-informationer osv samt låset på förarsidan och en del andra saker blir av med strömmen. Sedan hjälper det inte att stänga av eller ta bort batteriet utan bilen står "låst" i EML-programmet och utan elfunktionerna jag nämnde. Vad har hänt nu tro? Jag tror inte någon spjällmotor är defekt för den går OK de första sekunderna och svarar på gaspådrag som vanligt men när man ska iväg är det stopp. Någon med idéer? När det här inträffade på en annan 750 vi hade så kunde man stänga av, slå på tändingen och låta lampan slockna och så fungerade det korrekt igen. Men nu kommer ju inte ens lampan fram när man vrider på tändningen utan det är helt svart i instrumentet förutom hastighetsmätare och varvräknare. Mycket skumt. Jag antar att det inte har direkt med själva EML att göra utan det känns mer som att EML blev låst "på köpet" när det andra elfelet inträffade samtidigt, vad tror ni? Vad är fel, säkringarna såg i varje fall hela ut. Kan det vara fel i CC-boxen tro? Dock skumt att dörrlåset och diverse saker felade samtidigt. Den verkar inte tåla minusgrader särskilt bra, har aldrig haft fel på den på 7 år faktiskt men nu var det dags och då är det första gången den utsatts för låga temperaturer.

-M5 E34 Limousine register Länk
Paap Reeder
... måste vara ett "el-fel vid sidan av EML".
Har du haft bort batteriet i 15 min kommer boxarna att gå ner i det förprogrammerade läget från fabrik och då skall inte EML vara kvar.

Är du 100:a på att du har minst 12 V (12,5) på kabel 87 till boxreläet när motorn snurrar?

Kan du stå "och gasa hur länge som helst" och EML inte tänds men sedan när du lägger i D så tänds lampan. Är det så?

Låter som ett jordfel ändå för min del.

MVH /// Paap R
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Hej Paap. Nix det funkade inte med att ha batteriet borta i 15 min, den gick precis lika illa i alla fall sedan. Det hjälpte inte heller att byta reläboxen till Check Control.
Gasa normalt på tomgång går bara i några få sekunder, sedan "stryper" han sig i EML, även om man inte kör iväg nånstans.
Kretskortet är ju nytt därbakom så det kan inte vara där det felar tycker man. Mycket skumt att just vänster dörrlås ine får någon ström?!
Värme kommer inte heller på alla ställen där det borde.

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Har undersökt bilen närmare nu, färddatorn vill inte vara med heller, den visar bara "PPPP" i displayen hela tiden. Fläkten går på maxfart också, trots att reglaget står på avstängd! En riktig elektroniksoppa alltså. BMW hade ingen aning utan måste felsöka bilen för att kunna säga något, fristående verkstan visste inte heller något.
Mycket skumt!
Allt kom bara på en kall natt med minusgrader. Den stod utomhus också, kan det ha kommit in fukt någonstans och ställt till det?

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Har sökt bland trådar men ingen verkar ha haft exakt samma fel.
Som jag tolkar diskussionerna så "aktiveras" EML ev. av ett mikrochip som sitter i kretskortet där även lampan sitter, som ju är slagen ur funktion av något och därmed lurar mikrochipet till att "låsa" bilen i EML??
Känns i alla fall som att felet inte är direkt EML-relaterat, dvs inga defekta spjällmotorter eller så, utan EML "luras" att delta pga elfelet.
Kretskortet är ju som sagt nytt och då ska inte kondensatorer vara defekta redan, dessutom så borde inte ett kretskortsfel dra med sig dörrlåset, fläkten, färddatorn, värmen mm?
Jag provar på ren chans att montera ett nyladdat batteri, men det lär väl knappast hjälpa, det sitter ett ganska nytt Bosch Silver i den redan och den kördes dagligen fram till för någon vecka sedan, så det bör vara OK laddat tycker man.

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Nytt batteri gjorde inte saken bättre. Han gick precis lika illa som innan.
Kunde dock notera att vissa elfunktioner som ASC, stolsvärme, stolsinställning, stereo mm var i god funktion. Han varvar inte mer än 1300 rpm på tomgång.
Han har aldrig gått i EML förut och vi har haft den i sju år utan någon form av elektronikproblem (frånsett glapp i kretskortet som åtgärdades med ett nytt). Vi brukar ställa av i mitten av november men nu körde vi lite längre när det var milt väder och då blev han så här sen när kylan kom.

Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Kan nästan garantera dig till 100 % att det är ett jordfel, allt du skriver tyder på det. Annars är det ett kabelbrott/Kabelhaveri som orsakar detta. Vid problem med smälta kabelhöljen kan dessa symtom uppstå. Kolla över jordpunkter samt konditionen på samtliga kablar.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du skulle kunna kolla huvudsäkringen vid batteriet, men jag tycker det verkar långsökt: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har du redan ETM så för sök hitta någon minsta gemensamma nämnare i elsystemet där, jag skulle kunna tänka mig ett sammanbrott i "general modul" GM då den har ett finger med i spelet på många ställen.

Har du inte ETM så sök och ladda hem den, det är 500+ sidor elschema för e32 och nödvändigt vid seriös felsökning enligt min uppfattning.

//Magnus

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Problemet löst. Bilen undersöktes av BMW-verkstad idag och en DME-kontroll visade på kortslutning i kretskortet för kombiinstrumentet. Ganska ovanligt fel enligt verkstaden. Nytt kretskort fanns i lager och monterades och det funkar perfekt nu.
EML styrs mycket riktigt av något i kretskortet så det var därför den "hängde sig" och bilen uppförde sig så konstigt.
Skönt att få den "frisk" igen. Nu får bilen åka en sista resa till Hamburg imorgon innan den ställs av till helgen för vintervila.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.