|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hittade en databas med Bilregistret från 01 som jag körde lite frågor mot och fick fram följande som kan vara kul att se: Antal bilar per modell serie: M3 E30 - 195 bilar M3 E36 - 925 bilar M5 E28 - 483 bilar M5 E34 - 821 bilar M5 E39 -99 - 110 bilar M5 E39 -00 - 129 bilar M5 E39 -01 - 39 bilar Eftersom databasen är från Oktober 2001 så saknas en del -01 bilar men trenden ser ut som att det minskade drastiskt med M5 år 01. Totalt antal BMW som rullade oktober 01 var 133256 bilar. Den som inte äger en BMW är en olycklig människa Länk | |
735 |
Intressant att det finns så pass många M5 e34, trodde det var färre. Ställer mig dock skeptisk till antalet M5 e28! Är möjligtvis M535 inkluderade, tycker iofs att det verkar vara många då med? BMW-förare älskar oftast! |
|
Om det ska vara antal M5 E28 år 2001 i Sverige, så måste det vara fel. Jag har utdrag från VV från ett par år sedan då fanns det ca 10st M5 E28 registrerade i Sverige Fredrik Andersson Svenska M3 E30 Registret www.m3e30.se |
|
|
E28 M5 inkluderar M535. Är inte så insatt i dessa gamla bilar, trodde M535 var M bilar det med. Det är bara 8 bilar som heter endast M5 som modellnamn. Den som inte äger en BMW är en olycklig människa Länk |
|
|
Tozzy; Finns databasen på internet? Jag är mycket intresserad av att få ta del av den, skulle hjälpa mig hitta fler 540i/6 E34. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: filen är nästan 900MB stor så den är otymplig att maila runt. Men säg vad jag ska söka efter så kan jag skicka resultatet som en Excel fil. /Thomas |
|
|
Tozzy; Finns chassinummer med? Då är det lite enklare, för det jag letar efter är 540i/6 Sedan och Touring, dom 7 sista tecknen börjar på BJ12*** för Sedan och GB45*** för Touring, söker man på modellnamn, finns flera varianter, "540" "540i" "540i/5" "540i/4" "5/H" "540iT" kan finnas några till. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: U got mail Den som inte äger en BMW är en olycklig människa Länk |
|
| låter lite knepigt att det bara finns 821 e34m5 då det enligt uppgift finns 496 sycken i sverige? finns d inga kvar i tyskland å inga i övriga världen heller? | |
| zheep: Det är väl siffror för Sverige som Tozzy skrev om. | |
|
Ska väl kanske nämna att det inte finns några garantier att denna lista är 100% rätt men dom regnummer jag kollat har funnits och stämt samt att databasen har mer än 7 miljoner poster (har inte kollat exakt), så hyffsat korrekt är den nog. 496 E34 M5 kanske är M5 sålda i sverige? denna lista tar med alla bilar oavsett födelse ort ;) |
|
|
496st är nog bara antalet identifierade E34 M5 per VIN på hemsidan för E34 M5 registret. Den totala summan idag i Sverige borde röra sig om knappa 700st registrerade M5 E34 Limo. Mycket har skrotats bort, stulits bort och exporterats sedan 2001. I de ca 700 ingår även bilar som är anmälda som stulna, som ägs av försäkringsbolag men i själva verket inte innehas av dem utan är borta, bilar som exporterats men inte avregistrerats på rätt sätt, skrotade bilar som ännu ej avregistrerats osv. Dvs det riktiga antalet bilar som faktiskt finns här och innehas av sin rättmätige ägare är ganska så mycket mindre, uppskattningsvis 500-550 bilar (f.n identifierat 496 av dessa per VIN). Det totala antalet svensksålda M5 E34 uppgick till ca 100st, nästan alla var 3.6:or av tidig årsmodell. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Tozzy: Kan du kolla upp siffrorna på respektive e28-modell: 518i 520i 524td 528i M535/535i M5 Skulle vara jättebra! ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Hur många M5 Touring finns det i moder Svea, nån som har koll på det? Den ska ju vara ovanlig, men det finns alltid ett gäng till salu. | |
|
Garvis: det är väl 80-115st, beroende på om man ska räkna med det som är skrotat/försvunnet/avregat etc. Tror inte ens m5toureg har den exakta summan idag framräknad (?), det är en hel del jobb. En enormt stor del (alldeles för stor i förhållandet till antalet seriösa köpare) av M5 touring-produktionen finns i Sverige. Tyvärr verkar inte så många vara i händerna på entusiaster, men det går åt rätt håll i alla fall kan man se. Det är sant att man ganska ofta ser någon till salu men det är ju inga skönheter i regel (finns massor av trådar här om skrothögar). Man ser sällan eller aldrig att någon verkligen skriver vad det är för slags bil de säljer, bara snacket om "snabb kombi" och "340hk", skulle nog vilja säga att de bilarna handlar om mycket mer än så! -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Finns det verkligen 483 st M5/M535 på de svenska vägarna. Inte så värst ofta man ser säljes annonser och söker man på blocket så får man upp 4-5 träffar. Ántar att det bara finns 5-10 M5:or bland de 483. " tvätta, tvätta, tvätta.... " |
|
|
tack vore 'micklaren' Tozzy (TACK !!! sparar -mycket- tid !!!!) så är den aktuella -M5touring- siffran fram till 2001 = 101 stycken, dvs mina egna anteckningar på 115 stycken fram till idag stämmer nog rätt så bra ;) - siffran inkluderar även skrotade och avregistrede bilar precis som HD91 säger ! |
|
| E28 M5, går den/har den verkligen gått att regga utan probs? Det finns väl ett antal sådana bilar reggade som 528 etc? | |
|
Varför skulle dom vara reggade som 528? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Tack för infon m5toureg, tozzy & HD91! 101 st var det alltså, runt 11% av alla tillverkade. Ganska imponerande ändå, men vi är ju kombitokiga. | |
|
Hmm, mycket önskemål blev det :) skojjigt men för att göra det hela lite smidigare så lägger jag upp kompletta BMW register på min hemsida. För att komma åt sidan så skickar ni ett mail så får ni login info m.m. Ska försöka hinna med det ikväll eller imorgon kväll.. Mvh Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.