AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.675

Ställbart kamdrev m20 b25

jo
14
jocke325cab
325 cab-87
Ska byta till en vassare kam (280/108/11.0/2.5)
, är det ngn vits med ett ställbart kamdrev också?

bm
36
bmwpatrik
327 turbo E21 -82
Ja de är klart de är vits med de, men du kanske måste göra djupare ventilurtag i kolvarna också.

PPF har kamdrev och dom har även en jigg så dom kan fräsa djupare ventilurtag med motorn i bilen.

www.pure-pf.com

MVH Patrik
jo
14
jocke325cab
325 cab-87
OK, jag får väll se om kammen tar i kolvarna först och om det går att justera lite med hjälp av ett ställbart kamdrev. Vilket jag inte vet ett skvatt om det gör eller inte.

Visa användare
847
Subidius
750 -91

Jocke:
Kolla bara inte det med startmotorn :P

Effekt är inget utan kontroll!

Kim Karlsson, Kalmar
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
köp ställbar kamdrev direkt... jag gjorde det inte med 280 graders kam... (förvisso planad topp) och det gick att dra runt motorn men när jag starta bilen så gick den som en påse grus...

då köpte jag sällbart kamdrev.. men var ju fortfarande tvungen att lyfta toppen och kontrolera ventilerna

rakadang bling rakadang bling ..är inget man vill höra!

Tänk före efter

/Strengbohm
Free your mind, E30

Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel!
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Men vänta nu! Ett ställbart kamdrev har man inte för att kunna justera kammen så att ventilerna inte krockar med kolvarna. Är det så att det tar i så är det kolvarna som det är fel på, eller rättares sagt så måste uttagen göras större/djupare som ni nämner. Justerbart kamdrev har man för att kunna justera in kammen till rätt läge där den ger mest effekt, oftast är det ett mått som tillverkaren har kommit fram till. De märkningar som finns i originaldrev och i kammen är gjort för en standard motor utan planad topp etc, har man planat toppen mycket, eller om man kör med tjockare topplockspackning, så behöver man justera kammen för att få den i tänkt läge.

Visa användare
847
Subidius
750 -91

M3Jonas: Nej det va inte så jag menade. Jag menade att man ska göra det av säkerhetsskäl när man byter till en vassare kam och ställbart drev, är det då så att ventilerna går i kolvarna så är det ju bara att lossa remmen och montera den igen efter man verkligen kontrollerat att man grundinställt motorn korrekt.

Och det att man ska dra runt den med handkraft (med ut tagna tändstift) är ju för att man ska undvika att sabba vetilerna om det faktist står fel.

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
bm
36
bmwpatrik
327 turbo E21 -82
Självklart menar jag att han ska ha ställbart kamdrev för att kunna ställa in kammen rätt, inte för att de inte ska ta i.

Skrev bara att han skulle kolla så de inte tar i kolvarna när han har en kam med mera lyft, eftersom de kan gå fritt utan ventilurtag, men man måste ju självklart kolla de, beror precis som m3jonas sa på om toppen är planad, däeför är de viktigt att kolla innan man monterar ihop.

MVH Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.