|
|
|
|---|---|
|
Vad kan ni rekommendera 10" 12" lr 15" själv siktar jag lite mot 15" men det kanske blir för bumligt... hur hade NI gjort ?? Mvh Niklas | |
| Det är snarare volymen i baljan som styr ditt val av storlek på bas , du får räkna ut hur många liter lådan blir på ungefär och sedan titta efter lämpligt element. | |
|
Jo det har du rätt i , jag ska kolla måtten o räkna ut det får se hur det blir , men om man jämför en 10:a mot en 15 tummare med samma vas , 10:a =snärtigt och 15"= mer bas ...........lr ? Hade hoppats att någon byggt som jag tänkt och se vad de har för tum på elementet i baljan ....?? Mvh Niklas |
|
| Vill inte vara så men alla kan lägga ner era diskutioner med vilken karaktär tumen ger. Man kan köpa 10" som kan spela ut rutorna ur bilen utan problem. Vi snackar att en bil idag har en tiondel så mycket luftvolym som ett rum. Fattar inte att folk lyfter ner dubbel 12" eller 15" i sina bilar. Du kollar volymen i reservhjulet. Hittar en bas som passar volymen, bäst vore en 10" för den kan du nog spela fullt ut i sådan volym. Köper ett RIKTIGT kraftfult steg som spelar basen fullt ut så. En skräp 15" med ett dåligt steg ger ingen snärt i basen därav ryktet om att små element ger snärtigare bas pga. att folk har steg som kan spela små basar fullt ut. Av egen erfarenhet säger jag JBL p1020 (www.brl.se) eller Infinity Kappa Perfekt 10" (www.nardik.se). Peerless 269 SWR (www.hifikit.se) låter också bra. Har du ett steg som spelar någon av dessa basar fullt ut så kan jag säga att du får allt. Djupbas, snärtbas och ett tryck som räcker fullt ut och över. Sen om du betalar dessa pengar på en bas kan du bjuda in alla dina polare och låta dom gissa var basen sitter.. Ingen kommer hitta den om du gjort rätt.... | |
| Glömde tilläga. Om du nu iaf ska ha 15" för du tycker det är manligt så kan jag säga att du får betala höga pengar för det ska vara ett bra element. För att inte tala om vad du ska betala för ett bil-steg som ska klara av att driva det så det blir snärtbas och låter bra... man kan säga att stereon kommer kosta hälften av vad din E34a e värd... | |
|
jo dyrt blir det hehe men du har rätt det ligger lite i manligheten med stora element , ne men jag ska ta och fläska dit en 10:a o ett bra steg..... Tack för svaret !!! Har haft lite ångest ang val men nu .... Mvh Niklas |
|
|
Ska man nu ha ett bra ljud så blir det dyrt Men överlag så är faktiskt de billiga Infinity mycket o ha om man gämför me många skit märken *host* MDS.- Infinity Reference byggde jag med ett tag för. en 10". Kostade under tusingen typ 950 kr. Den med ett BRA JBL steg spelade skit bra i en 5 dörrars honda civic. Kunde absolut inte höra var basen var! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.