AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.761

Blivit lurad på bil. Vad anmäler man för?

Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Hej!

Om man köpt en bil i "god tro" som det kallas, och samtidigt i "befintligt skick", vad kan man då göra om man blivit lurad?

Vad säger lagen om saken?

Om man köpt en bil där mätarställningen är felaktig samt serviceboken är "fake", då har man ju fått falska papper.

Om man skulle anmäla säljaren för något, vad såfall?
Bedrägeri? Och till vem?
hampe m3
befintligt skick exicterar väll inte längre, så vitt ja vet.

Det e helt ok enligt lag att backa mätaren men då krävs det att man upplyser köparen om det, annars e det väll berdägeri om syftet är att skinna köparen på pengar, det svåra e ju att bevisa att det va ägaren innan som utförde skruvning.

Är det därimot en firma som sålt bilen, ja då e det fritt fram o häva köpet alt få ersättning, kontakta firman o hota m att gå vidare till konsument värket alt press så som aftonbladret om dom ställer sig på tvären.

möjligt att ja har fel, men då tar det väll inte lång tid tils någon mer kunnig svarar på ditt inlägg.

mvh hampus
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns inget som heter god tro.

Är det en privatperson så kan du alltid göra en polisanmälan.
Är det ett företag så kan du alltid anmäla till ARN samt polisanmäla.

Bedrägeri är det helt klart, men om det även går att få under fler punkter kan säkert polisen berätta om.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Mugge: Visst finns det något som heter "god tro". Dock har möjligheten till godtrosförvärv av lösöre upphävts, gällande stulna saker.
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
När du gör en polisanmälan behöver du inte ange brottsrubricering. Det är åklagaren som beslutar detta när ett eventuellt åtal väcks. Räcker alltså att i polisanmälan beskriva vad som hänt dig.

Dock rubriceras en fejkad servicebok och felaktigt angiven mätarställning som bedrägeri. Det skall vara frågan om att säljaren har vilselett dig och förmått dig att köpa bilen. Vidare måste handlingen ha lett till en ekonomisk vinning för säljaren och en ekonomisk skada för dig.
Vidare, gällande "befintligt skick", saxar jag rakt ur lagtexten:
"
Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande
allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper
eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha
inverkat på köpet,

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant
väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som
han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att
bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha
inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans
pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
"

Alltså, att bilen säljs i "befintligt skick", hjälper inte en "ohederlig" säljare särskilt mycket!
Nordhem: Det känns som du har koll på dina rekvisit ;)
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
se till att kontakta säljaren först för att se vad han har för förklaring till det hela. Det kan ju vara så att allt löser sig då, tex att han ta tillbaka bilen om du har tur eller att du får ersättning. det kan ju också vara så att han blivit lurad och inte har en aning om att bilens miltal inte stämmer, är han inte intresserad av att tillgodogöra dig för detta så polisanmäl.
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
"" se till att kontakta säljaren först för att se vad han har för förklaring till det hela. Det kan ju vara så att allt löser sig då, tex att han ta tillbaka bilen om du har tur eller att du får ersättning. det kan ju också vara så att han blivit lurad och inte har en aning om att bilens miltal inte stämmer, är han inte intresserad av att tillgodogöra dig för detta så polisanmäl. ""

Detta är gjort. Han sa dock fortfarande att han inte hade en aning om att den var skruvad. Och inte heller några papper från när han köpte den hade han. Köpt i tyskland, av "bilfirma". Han fick zahrzeugbriefet och en kille hjälpte honom med gula skyltarna, sen körde han hem.
Frågade honom om han inte hade nåt kvitto från de, men nä, jag fick fahrzeugbriefet.

Men helt ärligt, ger man så passa mycke pengar till någon, skriver man ett kvitto! ELLER?
Visa användare
71
Peter_E
Audi S4 -05
VW Transporter -93
Självklart har han kvitto på bilen. Bilhandlarna burkar vara mycket noga med att skriva kvitto och rabbla upp "kända defekter", kmstand osv.. Du kan säkert kontakta bilhandlaren och få en kopia på kvittot om nu killen kommer ihåg var han köpte bilen någonstans...
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
PeterE:

Ja, tycker oxå de borde finnas ett papper på det någonstans!

Men om de nu är så att svensken som jag köpte bilen av skruvat den, varför skulle han skicka med det pappret till mig med försäljarens namn på? De är ju de ända som länkar till honom då, om man inte går något annat håll förstås. Men de pappret är ju ganska bra bevis för att han haft med affären att göra!?

Verkar konstigt... Samt att han jag köpte bilen av importerade den för 1½ år sen. De talar ju lite emot att han köpt den för vinnings skull. Ifs kan han ju skruvat mätare ändå, så har han icke heller gjort någon förlust på bilen den tid han haft den!? =\
Visa användare
71
Peter_E
Audi S4 -05
VW Transporter -93
Om han inte heller tog någon kopia på briefet så kan du ju alltid beställa en kopia från bilprovningen där bilen regbesiktigades. Handlaren bör stå med på briefet (men inte nödvändigtvis) och så kan du ju söka upp honom om du vill gå vidare med det.
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
"" Om han inte heller tog någon kopia på briefet så kan du ju alltid beställa en kopia från bilprovningen där bilen regbesiktigades. Handlaren bör stå med på briefet (men inte nödvändigtvis) och så kan du ju söka upp honom om du vill gå vidare med det. ""

Jag har en kopia på briefet, men där står inte den personen, och inte heller någon firma med.

Bilen rullade från fabrik början av 98a. En firma hade bilen som demobil till 2000, sen köpte en privatperson bilen i tyskland, sen lämnade/sålde han tillbaks bilen till samma firma igen. På fahrzeugbriefet står dock INGEN firma med. Borde inte firman stå med innan första ägaren? Eller som första ägare alltså!? Sen kanske även som ägare efter privatpersonen? Sen även en person som köpte den av firman?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bilformor står bara på briefet om dom har haft bilen registrerad på sig. Om dom som i ditt fall köper bilen från den första ägaren och bara har den i hallen till försäljning så kommer dom inte att stå på briefet. Däremot så borde nog bilfirman ha stått på briefet som första ägare om dom hade den som demobil men det boror ju som sagt på hur dom användt bilen. Har den bara stått i hallen under 1999 så behöver den ju inte ha varit reggad och såleds har inte firman inte varit inskrivna i briefet.

Min egen bil brukades av BMW-firman sitt första halvår för att sedan säljas till en privatperson. Han sålde sedan tillbaka den till samma BMW-firma och sedan köpte jag den från BMW-firman. Brifet innehåller 3 ägare:

1. BMW-firman
2. Privatperson
3. Jag

___
//Ulf
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Ulf...

Okej. Då är där något märkligt med min!

Verkliga ägare på min, vad jag vet:
1. Bilfirma

2. Privatperson

3. Bilfirma

(Här mellan finns även ett namn på försäkringspappret från de gula importskyltarna, vet ej om han har med firman att göra)

4. Svensken jag köpte den av som tydligen själv varit i tyskland och hämtat bilen.

5. Jag

Bilfirman hade bilen 98-00, och den hade gått ca. 355 mil när de sålde den till privatpersonen som sedan "lämnade tillbaks" den till samma firma igen. Borde inte firman stått med på fahrzeugbriefet?

Och samt, enligt mina papper har privatpersonen (på briefet) ställt av, eller ställt av för export, 04-11-28. Bilen kom till sverige 05-02-03.
Var har den varit i två månader?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

LilleJonne:
Hur kom du på att den var skruvad?
Vad gjorde du för research innan köpet?

//Stenback
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

LilleJonne:

Troligen så har privatpersonen som ägde bilen bytt in den 041128 och då avslutas hans ägande i briefet. Sedan kan ju bilen ha stått hos handlare i två månader tills svensken köpte den.

Tyckte du i en av dina tidigare trådar sa att bilen hade blivit importerad för 1,5 år sedan men det är ju bara 10 månader sedan.

___
//Ulf
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Stenback,

läs mina andra trådar.. Länk och Länk !

Ulf,

031128 menade jag förstås! Sorry..
Och registrerad i sverige 04-02-03..

Ska skicka ett mail till firman i tyskland och höra om dem vill bekräfta några datum och mätarställningar..
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Morrn..

Det absolut bästa vore ju om du kunde få en kopia på på köpekontraktet
från bilfirman där bilen är köpt.. Där står ju alltid mätarställningen antecknad
så ta och ring firman och be att dom faxar en kopia till dig..

På så sätt så får du ju svart på vitt vad bilen hade gått när killen som hade bilen innan dig importerade den...

Lycka till...

Mvh Jimmy
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Jemej;

Nja, riktigt så enkelt är de ju inte..

Har precis kontaktat firman i Tyskland, den "stora" firman, och ska se om dem kan skicka några papper...

Ska förklara vidare då!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.