|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en fråga (kanske korkad) då jag inte har instruktionsbok till min E34 540IA -93. Undrar helt enkelt vart man kollar styrservooljan, nivå med mer? Den knakar när jag svänger, samt att något liksom strular när jag svänger, jag känner att något är fel. Fick lite svar förut när jag skrev, men det verkar ej vara dom fel dom försökte hjälpa med. Helt enkelt till att börja med, kanske är det servo oljan som läcker eller liknande? Det viner lite också när jag kör.. Så vart sitter behållaren, stickan för att kolla nivån, tack på förhand. MVH Tommy beemoholist | |
| Oljebehållaren med oljesticka i locket sitter vid vä fjäderbenstorn i motorutrymmet , locket brukar ha en grön dekal. | |
|
Tack, alltså till styrservon? Styrservo oljan? Räd et den som, i sånt fall är min svart..sitter precis bredvid.. en åttakantig skruvkork, stor? beemoholist |
|
|
Länk ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Ska ut och kolla på en gång..tackar för tipset så länge, återkommer. beemoholist |
|
|
Hej, är det den som man skruvar bort först det lilla locket och sedan det stora? Det var ett filter inuti detta, alltså bredvid vänster fjäderbenstorn. Hittade ingen oljesticka, det satt ett filter längre ner, och där var det "sörjigt" Det är säkert servoremmen, det gnisslar inte på höga varav, så det är säkert bara att spänna den. beemoholist |
|
|
Nu hänger jag inte riktigt med tyvärr... ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Det är den, såg nu på länken, men min ser inte ut så, plus att jagf har ingen oljesticka i. Filtret sitter längre ner, ett filter som jag kan dra upp liksom. Kan jag maila en bild till dig så förstår du? Tack så länge... Mvh Tommy beemoholist |
|
|
ja visst maila... ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
tack, har mailat nu.. till HSB adressen beemoholist |
|
|
Här är bilden jag fick mailad till mig: Länk Det är behållaren till servooljan, den här varianten har av servo behållare har jag aldrig öppnat. Är det någon som vet om det finns något samband mellan den här typen av behållare och bilar med servotronic? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Svar på min fråga: Länk det verkar som om den här typen av behållare sitter på alla E34 med med ASC+T ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| har exakt likadan behållare på min 530, och jag har inte asc/asc+t har inte ens diffbroms... och vad jag vet så har jag inte servotronic heller för den delen. men jag tycker det låter lustgt om det är "sörjigt" i behållaren, ska ju vara lättflytande, kan ju vara så att nån har haft i fel olja så det är därför det har blivit så ( finns 2 olika oljor till servon ). | |
|
hur kollar du nivån i behållaren, om det inte finnsn ngn mätsticka? Ang. ASC+T, jag har svårt att se sambandet mellan ASC+T och Servoolja, då ASC+T i första hand styr gasspjällen m.h.a. el. motorer. men det stod så i ETK Länk , vilket gjorde att jag sa det. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Sjöö. Hur kan jag kontrollera oljenivån? hur har du kontrollerat det? ( med risk för att repetera vad Mugge sa) Oljan är inte jättesörjig, men det känns som att den kanske skulle behöva bytas. ÄR sådan olja dyr? svårt att byta och hur gör man? ska söka ... Thanx for your support guys:-) beemoholist |
|
|
jag vet inte vilken typ av olja du har in din bil, men det finns 2 typer en röd olja och en grön. Jag köpte 1.5 liter grön olja på Need For Speed kostade ca 120 kr. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
ok ..thanx beemoholist |
|
| jag vet inte hur man kollar oljan (eller rättare sagt vilken oljenivå man ska ha) jag fyllde på så att oljan kom precis till silen, då måste det ju vara tillräckligt då alla anslutningar har olja... nån som verkligen vet får gärna tala om det :) | |
| Vad jag har hört så ska man fylla så det kommer olja ca en halv cm över silen,så har jag iaf och funkar bra. | |
|
Vet någon vad den här behållaren gör som standard behållaren (den variant jag har i min bil) inte klarar av? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Helt korrekt Aran. Oljan ska ligga nån cm över silen då har man rätt oljenivå. Mvh Jojje |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.