|
|
|
|---|---|
|
har enn 328 e36 95:a som ja köpte för ca en vecka sen. har märk att den e välldigt törstig på olja. har tankat 2l på 200 mil. va e d för fel??!!??!! den går klockrent o ryker inte | |
|
Då har du sannolikt ett läckage. Det är inte helt otroligt att du har ett läckage från ventilkåpspackningen, då läcker det in i stiftbrunnarna. Eftersom stiften står rakt upp på sexorna (och inte ligger ner som på t.ex. V8) så behöver oljenivån stiga en hel del innan man får orolig tomgång. Så det första jag hade kollat var ventilkåpspackningen. Kontrollera att det inte fanns olja kring stiften. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| men d blir aldrig någon fläck under bilen? d borde väll komma då? | |
|
Hmm... då ska vi se om vi kan förklara det på ett bra sett, om den yttre packningen läcker, kommer oljan tränga ut från motorn och rinna ner på marken. om den inre packningen läcker, kommer oljan att tränga in i stiftbrunnarna och så kommer det att samlas olja där. När tillräckligt med olja har samlats där, kommer oljenivån i stiftbrunnarna att ha höjts så pass mycket att oljan tränger in mellan stift och tändspole och förhindrar då gnistbildning, vilket leder till att motorn inte går rent på tomgång. Men innan det händer på sexorna så tar det tid, en V8 är betydligt känsligare där. Nu behöver detta inte vara felet på din bil, men det är ett ganska valigt fel och det tar 10 minuter att undersöka och det hade varit det första jag hade undersökt. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| tack för tippset. hade nästan tänkt o besälla nya kolvringar men ska kolla i morgon o berättar om d va felet. | |
|
måste bara säga detta,jag har en kompis som köpte olja på okq8 och han valde den billigaste skrotoljan (super hd) till sin v---o. Den började dra enormt med olja och fick fylla på ca en flaska i veckan,den rykte inte eller läkte nånnstans,det bara minskade med olja.....sen bad jag honom att byta till en bättre olja,och nu är allt som vanligt igen och ingen olja försvinner. men jag vill bara varna för okq8 billigaste oljor som inte är nått att ha. så välj istället nått välkänt och lite bättre som typ mobil 1 eller castrol (finns fler bra märken oxå) |
|
| ja kör mobile 1 5w40. | |
|
Hur långt har bilen gått? Har du kollat om den ryker när du fullgasväxlar (kompis i bil bakom)? Om den gör det, är troligen ventiltätningarna slut. Har du gjort komptest och/eller leak down test på motorn? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ska göra komptest i dag. ska man asså göra fullgasväxling o kolla om den ryker då. den vitryker tills den blir varm d e d enda ja har sett men d gör väll alla bilar? | |
| 2 liter på 200 mil är inte överdrivet mycket. Så det behöver inte vara nåt fel. | |
| Tycker att 1 liter olja på 100 mil är mycket. Tror min har tagit knappt 1 liter nu på 1000. | |
|
asså 2 liter på 200 mil måste väll vara skitmycke. |
|
|
Nja, det beror på vem man frågar... Många biltillverkare brukar ange 1% oljeförbrukning (i förhållande till förbrukad mängd drivmedel) som acceptabelt, utan att man (läs de) behöver göra renovering/reparation på motorn. Dock är det helt klart rätt mycket! Om du inte hittar några direkta fel, skulle jag rekommendera att du provar Castrol TWS i motorn, den oljan brukar kunna få ner oljeförbrukningen i "problemmotorer". Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I min instruktionsbok står det t ex att den kan dra så mycket som 1 liter olja per 100mil. Å det är fullt normalt. I dagsläget fyller jag på kanske 1 liter per 200mil. Å det är ju inte så mycket att bråka om så länge bilen går bra. Tycker jag. mvh |
|
|
Jag har fyllt på en halvliter på 1500 mil och det verkar inte behövas fylla på mer så olika är det,ska in på service om en vecka med bilen...men ska byta efter 750 mil nästa gång så motorn blir gladare!! Mpower |
|
|
hittade du olja vid stiften? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| jo tittar man i bmws böcker så kan dom få dra en hel del olja!men 1 liter på 100 mil är helt för mycket!!!har haft många bmw som gått långt 20-30000 mil,dom har haft den oljeförbrukningen,men när jag bytt ventiltätningar så har det legat på ca 0,5-1 liter på 1000mil,en frisk motor skall inte dra mycket mer,jag tror att bmws höga oljeförbrukning i instruktionsböckerna är ett sätt för bmw att"gardera sig"mot klagomål eller dåligt ryckte när bilen har blivit några år gammal!om nån anmärker på oljeförbrukning kan dom bara säga att det är helt normalt det står i boken!jag har aldrig haft en bmw med frisk motor som dragit så mycket olja hur jag än kört. | |
|
mugge. han inte kolla i dag. men orolig tomgång har jag.aldra hällst när den e kall.ska kolla upp d i morgon kväll. bytt en spindel led och satt på ett feriritta avgas halvsats. låter mysit nu iaf =) svårt o byta ventiltätningar? måste man lyfta topp lr går d iaf? |
|
|
fanns inge olja vid stiften =( va kan d vara då. den ryker inte ens. |
|
| det här med dåliga ventiltätningar visar sig allra mest om man kör fort och motorbromsar rejält,ryker det blått då är det ett bra tecken på dåliga tätningar! | |
|
kk svårt o byta dom? måste man plocka bort toppen? va kostar dom? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.