|
|
|
|---|---|
|
Tjenare Funderar på nya fälgar till M3an. Och undrar det är ju 245/40-17" orginal bak. Och fram är det 225/45-17" tror jag, och undrar om man ska ha kvar samma storlek bak som det är orginal eller om man kan gå ner i storlek om man tex har 225 runt om?? Ska sätta på 18".. /Oskar | |
hampe m3 |
dimension på 18"arna?? Är det "standard" 8,5" breda fungerar det m 225 allt 235 men det beror ju också på va det är för typ av däck samt märke då däck stome, uppbygnad mm skiljer sig markant mellan märkena. Vill du ha lite tysk stuk, balong stuk eller jämn kant är ju också lite bra o veta innan man kan ge ett bra o utförligt svar. Även jag är mkt intreserad av o veta hur m3 uppför sig m samma däck bred runtom, då ja tycker bilen e mkt neutral/ lite överstyrd vid tucktning även om ja körde på org dimensionerna m smalare fram. (Gäller E36 3,0 i mitt fall) Själv gick ja ner från 225/245 till 215/235 o tyckte mig få en mer direkt styrdt uppförande men m bibehålet grepp, prövade 3 olika typer av däck o dimensoner men kom fram till att just 215/235 passade mitt kör sätt bäst, men det va också m dom kanska "breda" däck märkena, (pilot sport samt F1 orna) mvh hampus |
|
Det ska ju inte vara så att däcket ska hänga utanför fälgen utan det ska vara en så jämnkant som möjligt eller vad man ska säga.. Jag kär ju inte racing o massa sånt hela tiden, så då kanske man inte sak ha för breda däck heller.. Om det gör nånting om na tar ner i storlek än vad som är orgoinal.. /Oskar |
|
|
Borde funka bra med 225 runt om i så fall. 93-95 satt det samma dimention av däck runt om 235/40-17 och det funkar ju. Att gå ner till 225 är inget som märks vid normal körning, kanske bara att de blir lite mindre spårkänsliga. Att gå ner i däckbredd på samma fälg bredd brukar ge lite direktare betende. Mindre "fold", 235 är rätt brett för en 7.5" fälg. Tycker de som provat både och så att säga tycker att 225/245 brukar vara mer understyrt än 235/235. Och att 235/235 är väl balanserat med lite tendens till över styrning, medans 225/245 är lite understyrt som sagt. Jag har bara provat 225/235 och 225/245 men på bredare fälgar (8,5 och 9.0) och tyckt det har varit ganska väl balanserat men lite understyrt. Har beställt 235/245 som nästa uppsättning. |
|
hampe m3 |
Ja hade GT fälgarna alltså 7,5/8,5 så då va det fina fisken, men kör man på org 3,0 fälgarna ja då blir det balong bak, va litte ludig i min formulering. mvh hampus |
|
Hur breda däck kan man ha på tex 8/8,5" breda fälgar tills det blir ballongeffekt, och vilken blir den minsta dimensionen på däck man kan ha?? vill ju inte ha halva däcket utanför fälgen.. /Oskar |
|
hampe m3 |
8" breda skulle jag nog inte välja då det e smalare än org bak o ser/känns väldigt cykel hjul då man desutom går upp en tum i storlek från 17" 8,5" breda allt från 215-245 i extrem fal, beronde på däck märke, finns även dom som kör bredare. Men säg 225-235 för att det ska se skyst ut m en jämn o fin kant. Observera detta gjäler nu just din bil m rätt profil, tänk på att profilen e % av bredden, samt att olika märken skiljer sig ngt enormt sins emellan, fråga din lokala däck krängare, o påstår han att alla däck håller samma bred, gå till en annan eller be han kränga på 2 olika märken m edentisk profil o pointera att han har fel. Lärde mig den "hårda" vägen då ja blev på lurad en uppsättning däck som såg helt bruttalt tokigt ut då han envisades m att alla däck e identiska i uppbygnad. |
hampe m3 |
observera detta e mina åsikter, du kanske har en annan, men tänk på att 17" * 8,5 ser mkt bredare ut än va 18" * 8,5, tänk dig då 8*18" ingen höjdare. mvh hampus |
|
OK tackar, så 8,5 minst sen tycker jag personligen om när däcket går utanför skämkanten är ingen höjdare. Hampe m3: Vet du vilken bredd man kan få på utan att modifiera tills den inte gå utanför kanten.. Ska inte köpa det nytt köper beg.. /Oskar |
|
hampe m3 |
det beror på inpresningen, valsning, tolerans till skrap mm (vanligt svar från däck gubbarna va att 10*18" går in bak, men det hade ja lite svårt att tänka mig uttan valsning) Kola m din däck gubbe, alla har nästan olika svar på denna fråga som prövat då det även spelar in om bilen är sänkt och hur mkt samt däck profil samt märke, vissa rullar ju med mindre profil just för att kunna kräma på rejält. Jag är inte heller så jätte inpad av super fläsk fälgar, kollar titt som tätt på mobile.de o då finns det ju alltid en del m 10*18" bak eller tillomed mer o det ser bedrövligt ut, själv e ja torsk på GT/cab fälgarna då det ser kanska brett men samtidigt ganska avstämt ut. Hade en period då ja fick för mig att satsa på 18" o marknaden e ju inte direkt översvämad av allternativ om man som ja jagade 8.5 samt 9.5 * 18" samt att det kostar den duktig slant. Ska ja någon gång bytta fälgar på min nästa M, ja då blir det nog anningen bredare 17" typ gamla oz eller dyligt. Så jag e nog inte rät man att fråga på din fråga. Hoppas det löser sig mvh hampus |
hampe m3 |
der_meister_ Vad e det för fälgar du suktar efter, kanske kunde skika litte bilder till dig per mail om det är några som även jag gillar, monterad på bil alltså. |
|
Ja du jag har lite olika faktiskt som kan vara intresanta. 1. Momo GTR 2.Ace rex 3.Breyton Inspiration 4.Hartage (men vet ej vad den heter med) 5.Breyton Magic 6.Ace race Y. Dom men kan ju vara att jag stavat fel eller att dom inte finns =).. Vissa är lite mer intresanta än andra.. /Oskar |
|
| Har en kärlek till gälgar med många ekrar med =) | |
hampe m3 |
Va väll bara GTR som ja va lite osäker på hur dom såg ut annars e det ju "klasiker" i bmw samanhang. Breyton Magic va även ja inne på men ångrade mig i sista betalnings stund över att ja dom e grymt tunga, nu är ja ej säker på det, då vikten ej står m i product bladet ja fick. Men det är en kille som ja har mkt förtronde för som hjälp o förklarat mkt i däck, väghålning o fälgar tidigare. Mailar till dig nu m litte bilder, va e det för färg på din, sitter på ett ganska duktigt lager m bilder då ja i princip alltid letar ny bil. Skikar även en bild på den bilen ja e intreserad av, kanske du är intreserad av fälgarna då jag ej e det. mvh hampus |
|
Ok, har inte fått nåt mejl än. Har du MSN?? hampe m3 |
|
hampe m3 |
der_meister_ nu har ja skickat till dig igen. msn: ---------> lena-hampus@hotmail.com |
|
Hampe, menade inte det om att 235 är lite brett för 7.5" tum direkt till dig. Bara referens till att orginal så är det 235 runt om och det är 7.5" fram. Men har inte 3.0 också 8.5" breda bak? Har alltid trott det iaf... |
|
hampe m3 |
ILiveToRide, nu blir ja litte osäker, även ja trode att det va som övriga 17" till e36 m3, men efter att läst et pat trådar på detta forum så har jag fått den upfattningen att det är 7,5 runt om. Stod även i någon bil blaska(kommer dok ej ihåg vilken) att 96 även fick bredare bak fälgar ihop m de andra uppdateringarna. Men det är ju offta så att även dom har fel kring vissa uppgifter, kanske någon m org 3,0 liters maskinen kan bekräfta. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.