AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.601

Ryckig gång, Nollställa databoxen...???

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Hade batteriet borta för ca 30 mil sedan. Bilen var kall när jag tog bort det, och jag hade batteriet borta i ca 2 timmar. När jag sen satte dit det igen så förmodar jag att databoxen har tappat minnet..??
Har hört att när man har nollställt databoxen på detta vis så ska man låta bilen stå på tomgång ca 30 min innan man börjar köra, stämmer detta..??
Jag gjorde nämligen inte det utan började köra direkt och nu rycker bilen utav bara den ibland när man kör..
KOmmer ryckningarna försvinna om jag kör bilen mera eller måste jag koppla bort batteriet igen och låta bilen bli varm på tomgång sen innan jag kör nått..???
Tacksam för hjälp...

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hejz

Har själv "kopplat" bort batteriet under en längre tid. Har inte märkt något konstigt när jag startat, läget är precis som vanligt.

Men även jag har hört att de kan vara lite konstiga i början. Min E34 verkar inte bry sig....

Mvh/Wallace
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Ok... Förmodligen är kanske 24v motorerna känsligare..
Eller..???

M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Helt rätt, 12ventilsmotorerna har inte samma insprutningssytem och är inte alls så känsliga för databoxnollställning. 24V däremot kan vara MYCKET känsliga. Du bör nog nollställa den igen och prova stå på tomgång tills bilen är riktigt varm och sedan köra den en längre sträcka för att få den rätt igen, så var åtminstone fallet för min 525iT -95.
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
...förutsättningen är givetvis att allt annat är ok, annars försöker databoxen anpassa sej och det kan bli fel ändå...
Då har jag trott fel...
Jag trodde man skulle ut och köra bilen som vanligt så att boxen anpassar sig efter ditt normala körsätt, är det verkligen så att bilen skall gå på tomgång efter att boxen varit urkopplad?

Jag är högst osäker på vad som gäller här, har någon ett SÄKERT svar på detta så hade det varit väldigt intresant

Surfa in på Länk
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Jag fick instruktionen av verkstaden på BMW i Halmstad, "motorn skall ha uppnått rätt arbetstemperatur på tomgång innan de andra värden skall tas emot av boxen". Hur SÄKRA verkstaden är på detta har jag ingen aning om.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Jag har nu börjat om och låtit bilen bli varm på tomgång innan jag körde nått... Märker redan förbättring efter 10 mil. Men det kommer nog ta ca 50 mil sammanlagt innan bilen går superduper perfekt.. :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.