AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.965

gjuta motorhuv e30

Har tanken på att använda en e30 huv i plåt ... sen kapa ur innergrejet på huvet,, det vill säga lås och all plåt som gör den stabil... sedan gjuta av i glasfiber... borde ju funka som form,,, nån som har erfarenhet elller synpunkter får gärna skriva. MVh
finns annars här att köpa
Länk
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
hitta inget till E30 :(
ska prova å gjuta en e30 huv skällv... se hur det går... nån som har gjort det förut eller dylikt hur många lager kan man tänkas behöva lägga?
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Knoddas:
Det står följande på sidan:
"Om inte din bil finns med så fixar jag det."

Kan vara värt att höra vad han tar för att ta fram en huv till E30 om du inte känner att du verkligen vill göra det själv.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
jo men det kostar ju ungifär gratis å göra en egen... så ska nog försöka mig på det nån dag då jag får ork skriver om det blir lyckat... om det ens blir av
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
skulle va kul me en kolfiber..
E
1.156
E
320 ci cab -04
Ditt förslag att kapa bort innerdelarna och använda som form blir inte bra. En form måste vara helt rak osv. För att få den bra så måste du gjuta upp en form. En form i den storleken kostar rätt mycket. Ljuter själv ibland upp formar till radiostyrda modellflygplan. Om du bara skall göra ett ex så kommer huven kosta precis hur mycket som hälst. Sen har du hela hälsobiten. Epoxy / polyester är inte direkt jordgubb. Kräver andningsmasker etc för att jobba säkert med. Sen tar det säkert några formar innan du får formen bra (eftersom det är första gågnen). En kolfiberhuv till E30 skulle vara skoj, men dyr. Bra kolfiberväv kostar från 500 kr kvadraten. Skall huven bli lättare än plåtdito så är det hannycomb i kombination med vakum värme som gäller. Och då börjar vi snacka kostnader. Då skulle man säkert kunna bygga en huv som väger mellan 3 till 4 kg och som är vridstyvare än originalet. RP glasfiberdelar är nog det billigaste och bästa alternativet. Är inte säker på att den blir lättare än plåtdito ändå. Men om man vill ha fräcka luftintag etc är glasfiber en väg att gå.

E
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
På en e28 väger motorhuven i plåt 16kg. RP-Glasfibers huv väger 3,5kg, så visst finns det vikt att spara.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
har en glasfiber motorhuv på mitt blivande räser ök! Å den väger tusan i mig inte många kg medans org. väger bly.. riktigt mycket skillnad! Lika så bagagen som jag inte trode vägde många kilo, men den väger mer än man tror så de blev glasfiber där också..

Mvh
uffe
E
1.156
E
320 ci cab -04
Wuffe, bidrar din huv till öka bilens vridstyvhet? När det gäller vikten så är sannolikt en lättare motorhuv av god, men bakluckan, mer vikt där bak är kanske inte bara dåligt?
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
E: Ne, den ökar nog inte bilens vridstyv het, men de gör nog buren samt fjäderbenstaget så de räcker. Å bak är de kanske inte bara dåligt nej, men ajg anser nog att de i detta fallet är de. Min fuelcell väger nog ner så de räcker.

Mvh
Uffe
Jo tror inte det är värdens lättaste att göra en huv... men kan vå glasfiber väv och pkats och härdare gratis,,, och frisluftmask är inga problem,, det finns redan hemma,,, men ska iaf göra ett försök... :P får se hur det går.
varför inte ringa till den här kille? han säljer ju glasfiberhuvar...2500kr
Länk

BMW CS Nr:06086
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.