|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur mycket glapp är "tillåtet" i diffen på en E30 med lilla diffen? Har varit under och känt på kardanen och samtidigt hållt emot i en drivaxel och då glappar det väl ca 1-2mm innan det tar i drivaxeln så att säga. Anledningen till att jag kollat det är det klonk som uppstår ibland då motorn "juckar" på känt BMW-vis vid gaspådrag och motorbroms. Vad det verkar kommer alltså klonkandet härifrån? Jag är säker på att det inte är silentblocken och ljudet härstammar bakifrån. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk | |
|
jag tror det klongket kommer ifrån bussningen som håller bakaxeln uppe?? Börna bör man annars dör man |
|
|
Har rasat många av dessa diffklumpar (lilla e30 diffen). kan berätta om en: Började klonka till varje gång man kom i "dragläge" dvs att allt blir uppspännt eller vad man skall kalla det... ett par veckor senare var den klumpen ett minne blott och kvar fanns endast ett diffhus med massa trasiga kuggar och drev :) Lilla diffen är skit! Ska du köra någolunda manligt så skall du använda stora diffen. lilla går i 9/10fall sönder där i mitten, där alla dom små kuggarna är. Alltså, dom man svetsar ihop om man ska AGAdiffa... Så rasar den så går det att agadiffa om man vill... Mitt råd: Byt innan den rasar, enklare att ta sig till verkstaden då. :) Köp en diffklump ifrån 325. (stora diffen) |
|
|
Låter ju inte otroligt att diffen kommer att ge sig då jag kör med M20B25, vilket den lilla diffen inte lär vara dimensionerad för. Men å andra sidan är det ganska roligt att köra med 320´ns rappa utväxling ihop med 170hk. Det tråkiga med den stora diffen är att den i mitt fall skulle ge en högre utväxling totalt sett än en 325i. Detta för att det är olika utväxling i lådan på 320i och 325i, 320 är högre växlad i lådan. Då måste jag ju byta hela drivlinan. Hmm... Nja, jag tror inte det är silentblocken, även kallade bakaxelbussningarna. Symptomen är inte detsamma som på min gamla 525i där silentblocken gav sig och jag var tvungen att byta. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
De här "klonkandet" jag har jag i min 328i -98 oxå. Den har gått snart 20000 mil... Kan det alltså vara "diffklumpen" på den oxå? Vad kan det annars vara? NÄSTAN alla säger silentblocken, men de verkar ju konstigt då de aldrig hörs några ljud eller dyligt när man kör över vägbulor och brunnslock mm. |
|
|
LillJonne. I ditt fall är det nog troligtast att det det s.k. silentblocken. Klonkar det vid start från stillastående, när du växlar och når dragläge samt vid hastigt gasuppsläpp/motorbroms i fart med växel i så är det nästan garanterat silentblocken som är slut. Det är inte säkert att det klonkar i silentblocken vid vägbulor och dylikt då kraften inte går rakt bakt eller fram. I min 525i som jag beskrev så klonkade det inte i blocken vid vägbulor då blocken var slut. Själv har jag inte dessa symptom på min E30 utan det är enbart när motorn börjar "jucka" vid motorbroms/svag jämn gas som det klonkar i min. Eftersom jag dessutom konstaterat att det är lite spel i diffen så är det nog diffen i mitt fall. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
Davve: De klonkar precis som du säger i alla de situationer du beskrev.. Samma sak om jag kör, trycker ner kopplingen, och släpper upp den fort. De klonkar i stort sett alltid när man "slår på/av" drivläge. Vet inte hur jag ska förklara. Skulle jag själv chansa på något, så känns det precis som om de är ett spel någonstans i drivningen. Om man säger att en kugg alltid ska ligga på, men så när "drivet" försvinner ligger den inte på längre, sen när den börjar driva igen läggs kuggen emot igen, därav klonkandet!? Är jag helt ute o cyklar? |
|
|
Btw, om det nu är silentblocken, hur kolla man det lättast? |
|
|
Klonkadet kommer sig av baxaxelramen vrider sig vid defekta silentblock, då bussningarna är paj ligger inget gummi emellan och då krockar järn mot järn, därav kanske man får känslan av glappande kuggar. Men det är klart troligast att det är silentblocken då det är så pass vanligt förekommande på BMW! Det borde ju gå att kolla om man bänder med kofot. Annars är det väl enklast att ta vägen förbi en verkstad och fråga och eventuellt låta de kolla. Jag rekommenderar att byta på verkstad, det är värt de ca 2000kr det kostar att byta då dessa är skitjobbiga att byta enligt dem som gjort det. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
| Kan du visa på en bild på realoem.com vilka bussningar det är? | |
|
Hmm, har märkt att jag tagit mig lite vatten över huvudet i frågan. E46-bakvagnen ser inte alls likadan ut som på de BMW jag har erfarenhet av, så jag kan faktiskt inte peka ut bussningen till din bil på realoem.com. Men jag hittade en annan tråd på forumet som du bör titta på! Länk Så mitt råd är, åk till en verkstad och be dem kolla. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
Detta är saker jag märkt av egna eftarenheter: Är bakvagnsbussningarna slut (de 2 som sitter längst bak på sparklådorna eller vad man ska kalla det.. Iallafall, precis innan hjulhusen bak.) Så ska det smattra så ini helvette om du får bilen att "diffa". Dvs. Släng i ettan och dumpa koppling. Smattrar det så är det bussningarna som är dåliga. Låter ungefär som om att bakvagnen inte är fastbultat.... Slår det dock bara en gång, som en annan beskrev det: "när man "slår på/av" drivläge" så är det nog din bakaxelklump som är tvärslut. Jag hade samma symtom på min ena diffklump som sedan rasade, jag bytte diffklump och problemet var borta. Tar cirka 2-3 timmar att riva ner och sätta upp en diffklump om allt inte är fastrostat och om man har gjort jobbet förut... E46 bakvagnen ser inte likadan ut som e30 bakvagnen.... :P Har e30 ens silentblocks? |
|
|
Amplify. Det känns vissa gånger som bilen "studsar" om man brutalstartar på ettan. Inget "smatter", men studsandet är kanske ett tecken på att bakvagnsbussningarna är på gång att ge sig? Hade ändå tänkt att byta dessa för jag ska förr eller senare ha dit nya förstärkta med rutlim. Tror inte jag gör det själv med tanke på hur svårt det är enligt alla som bytt dem själva. Såvida ingen kan tipsa om ritningar på specialverktyg? Om E30 har silentblock? Det har de väl? Är inte silentblock en annan benämning fär bakvagnsbussning? ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
| Davve silentblock = bakvagnsbussning, Hardyskiva=gummikoppling, inget annat än BMW's intern språk för detaljer som återfinns på så gott som alla andra bilar. | |
|
På BMW-språk kallas dessa för "Gummilager" enl. ETK....... Davve: Silentblock är det samma som bakbalksfäste, stora bakvagnsbussningar, gummilager mm. mm. finns många namn på samma sak tyvärr....... O Ja, E30 har dessa bussningar, så även dom flesta andra BMW, liksom E46 som det oxå pratats om i denna tråd. Nr 2 o 4: Länk Däremot kan det på en E46 vara fler saker som påverkar o blir dåliga, ex.vis nr 4: Länk ///Magnus |
|
|
Länkningen funkade inte........ ///Magnus |
|
| Mange: Märkte de! ;-) Kan du fixa det? | |
|
Inget datasnille, men du kan kolla själv på Länk klicka ovan motorn o Välj din modell sen.....328 -98 Gå sen in under grupp 33 och 33 30. första bild är nr 2 och 4 silentblock andra bild är nr 4 som oxå kan bli dålig.... även nr 3 är utsatt för hårt slitage Om nån vet hur man länkar till Realoem, så berätta gärna....=))) ///Magnus |
|
|
E21Racing: ja.. copy -> paste... adressen står ju längst upp? ;) Davve: som jag ser det så finns det 2 alternativ. 1. Diffen är slut, det klonkar när du växlar "av/på" på dragläge... 2. Bussning är slut. Något som slår när du sätter grejjerna i gungning. Så vitt jag vet så ska det dunka lite när man river loss båda bakdäcken, men det är dock en viss skillnad på att dunka lite och att det låter som om hela bakvagnen kommer i gungning. Båda alternativen är troliga. Speciellt eftersom du kör med lilla diffen som rent ut sagt är skit. Det låter VÄLDIGT mycket ifrån bakvagnen när du river loss båda bakdäcken om bakvagnsbussningarna är slut... Har kört sönder små diffarna med 2,0liters snurra och 2,5 liters snurra.. gick betydligt fortare med 2,5liters. Uppgradera till Stora diffen eller lamelldiff är iallafall mitt råd. Lönar sig nog i längden. |
|
|
Ampifly; I en 328I E46 -98a.. Är det "stora" diffen eller lamelldiff? |
|
|
Amplify. Då är det nog "bara" diffen i mitt fall. Har inte upplevt något oljud från bakvagnen mer än att den kan studsa vid viss tillfällen vid brutalstarter, och det låter egentligen inget märkvärdigt när den gör så. Man känner också att det är bilen/bakvagnen som studsar vid de tillfällena. Jag har ju kört slut på bakvagnsbussningarna i en 525i, och det är inte samma symptom i min E30 heller. Jaha, byta diff då kanske... Får passa på att tacka dig för dina erfarenheter du delat med dig av! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.