|
|
|
|---|---|
|
Jag har min z4 vinterförvarad under kapell i en maskinhall. När jag skulle ställa in bilen så tvättade jag den innan och den hann inte riktigt bli torr i sufletten. Nu va jag där idag och kollad till bilen, och den är fortfarande lite fuktig i sufletten.. inte våt, men fuktig. Kan det va ett problem, kan sufletten börja mögla? kapellet är ett kappel för utomhusbruk från biltema och sitter inte jättetight mot bilen så det går säkert in lite luft imellan. Jag kan ju åka dit med en hårblås och torka sufletten men det tar väl en halv dag... Vad tycker ni jag bör göra? | |
|
Ställ in en kupévärmare under kapellet och låt den stå och blåsa en dag, så borde fukten försvinna. mvh ///Andreas |
|
|
Du får garanterat mögel om den står med fuktig suflett. Se till att den blir redigt torr. Kupévärmare låter som en bra idée. Fick mögel i min förra Z3. Luktar illa men var inte allt för svårt att få bort, dock ganska äckligt rent mentalt. /Caspar |
|
| Ska sätta in en kalluftsfläkt och sätta distanser så att kapellet inte ligger mot sufletten utan ett mellanrum på 10 cm istället. Tror ni det räcker? Vill inte sätta in varmluft med tanke på brandrisken. | |
|
Det borde räcka, huvudsaken är nog att du får lite cirkulation på luften så sufletten torkar. /Fredrik |
|
| Se till att luften kan cirkulera ut ur kapellet åxå. D.v.s. se till att det inte ligger platt mot marken runt hela bilen. Mögel i suffletten är inte kul, och även om man kan "ta bort" det så är det svårt att få bort allt så att det inte kommer tebax igen. | |
|
Det finns 2 sorters kapell! Ett för inomhusförvaring som andas bort kondens! Och ett för utomhusförvaring som är vattentätt! Det sistnämda lämpar sig inte för långtidsförvaring! Länk Min bil: Länk |
|
|
passar mig extra noga med just det här så jag väljer en dag med solsken och låter bilen bli riktigt torr innan kappellering men jag har ju kanske lite annorlunda körning fäller suffletten på våren i solen för att inte rutan ska spricka sedan samma sak på hösten i solen borstar ren och luftar ondentligt mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.